Miasto Łódź planuje zrealizować w ramach przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej budowę przystanków na wiadukcie tramwajowym nad peronami stacji Łódź Żabieniec. Inwestycja miałaby być dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego. Samorząd lokalny złożył już propozycję projektu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Coraz większa rola kolei w obsłudze przewozów miejskich i aglomeracyjnych w Łodzi sprawia, że istotniejsze stają się kwestie związane z integracją przestrzenną różnych środków transportu. Jednym z przykładów popularnych przystanków kolejowych, w przypadku których można mówić o problemach z dostępnością, jest Łódź Żabieniec. Obsługuje on duże osiedla Teofilów i Żubardź leżące w dzielnicy Bałuty. W bezpośrednim sąsiedztwie peronów niedawno powstał także oddział ZUS.
Miasto planuje uzupełnić węzeł komunikacyjnyW zeszłym roku zarówno
miasto, jak i
PKP PLK deklarowały, że są gotowe poprawić funkcjonalność węzła. Dziś bowiem droga od każdego z dwóch peronów kolejowych do przystanków tramwajowych jest dość długa, mimo że torowisko tramwajowe wykorzystywane przez tramwaje linii 2, 8, 13 i 16 poprowadzone jest na wiadukcie nad linią kolejową nr 15. Wiemy już, że problem ten może zostać rozwiązany dopiero po roku 2020.
– Miasto stawia na rozwój sieci tramwajowej i integracji rożnych środków transportu. Obecnie realizujemy m.in. duży projekt niskoemisyjnego transportu zbiorowego w którym zmodernizowane zostanie 11 km torowisk (Dąbrowskiego, Rydza-Śmigłego, Niższa, Rzgowska) oraz wybudowane zostaną nowe odcinki tras tramwajowych (Nowowęglowa, Broniewskiego). Dalsze kroki planujemy również w ramach następnej perspektywy unijnej, na którą mamy już zarysowane plany rozwoju komunikacji miejskiej. Jednym z zadań, które zaplanowaliśmy, jest „uzupełnienie węzła przy Dw. Łódź Żabieniec poprzez budowę przystanków tramwajowych na wiadukcie na ul. Aleksandrowskiej wraz z bezpośrednim zejściem na perony kolejowe” – mówi bowiem Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Pozostaje problem skomunikowania z częścią autobusówPrzedstawiciel samorządu podkreśla przy tym, że własze zauważają potrzebę integracji komunikacji miejskiej z koleją i widzą możliwości realnej poprawy stanu obecnego. – Wspomniane zadanie złożyliśmy już do urzędu marszałkowskiego jako jeden z naszych pomysłów na pozyskanie dofinansowania w ramach środków unijnych – powiedział nam nasz rozmówca. Nie wskazuje przy tym szacunkowego kosztu przeprowadzenia prac.
Inwestycja, choć istotnie poprawiłaby sytuację wielu przesiadających się na Żabieńcu na pociąg, nie rozwiązałaby sprawy skomunikowania z liniami autobusowymi z Radogoszcza i Sikawy (linie 81 i 89). W ich przypadku droga od przystanku o nazwie Limanowskiego – Dworzec Łódź Żabieniec do peronu ma aż ok. pół kilometra.