Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna podpisała memorandum o zacieśnieniu relacji ze swoim odpowiednikiem, działającym przy międzynarodowym węźle kolejowym i centrum logistycznym w Chengdu. W planach dalszej współpracy kluczową rolę ma odgrywać transport kolejowy. Nie zanosi się jednak na szybką budowę terminalu logistycznego przy ul. Pryncypalnej – ŁSSE nadal zamierza utworzyć obiekt łączący funkcje przeładunkowe i okołoprodukcyjne, ale raczej na bazie istniejącego obiektu przy stacji Łódź Olechów.
– Podpisanie memorandum potwierdza rolę Łodzi jako jednego z miast Nowego Jedwabnego Szlaku. Wymiernym i wkrótce dostrzegalnym efektem będzie zwiększenie liczby kursujących w obie strony pociągów między Łodzią a Chengdu – powiedział prezes ŁSSE Marek Michalik. Zarząd strefy odbył już kilka wizyt w Chinach, co pozwoliło nawiązać kontakty biznesowe. – ŁSSE zamierza wykorzystać istniejący potencjał połączenia kolejowego Łódź – Chengdu i rozwijać je o kolejne etapy i możliwości, aż do – na co mamy wielką nadzieję – powstania parku logistyczno-produkcyjnego – deklaruje wiceprezes Agnieszka Sygitowicz.
Ze strony chińskiej dokument podpisał przedstawiciel portu logistycznego w Chengdu Ren Zhiyong. – Chcemy umocnić stosunki handlowe, ale także kulturalne między oboma miastami. Umożliwi to budowę kolejnego etapu Jednego Pasa – Jednej Drogi, której częścią są oba miasta. Chengdu i Łódź uczestniczą w tym projekcie od kilku lat. Chcemy podpisać to porozumienie, żeby wzmocnić relacje oparte na handlu wolnocłowym – podkreślił Zhiyong. Przypomniał też wypowiedzi prezydenta Chin Xi Jinpinga, który w wystąpieniach publicznych podczas ubiegłorocznej wizyty w Polsce również podkreślał znaczenie Łodzi dla projektu Nowego Jedwabnego Szlaku. – Zależy nam na wzmocnieniu relacji polsko-chińskich nie tylko poprzez logistykę i wymianę handlową, ale i poprzez budowę infrastruktury – zadeklarował przewodniczący chińskiej delegacji. Jak stwierdził, strona chińska chce, by także polskie produkty rolnicze i nie tylko mogły trafiać w większej ilości za pośrednictwem kolei do Chin.
– Obecny zarząd strefy postawił sobie półtora roku temu jedno zadanie: znalezienie inwestorów dla ŁSSE ze strony Chin. Podpisane porozumienie na szczeblu agencji rządowych jest niezwykle ważne. Cele obu stron są zbieżne: z jednej strony rozbudowa terminala, z drugiej – budowa centrum logistyczno-przemysłowego. To, jak ramy tego porozumienia zostaną wypełnione, będzie zależało od nas – twierdzi Michalik.
Przed dwoma laty oficjalne plany zakładały budowę wspomnianego centrum na terenie dawnej jednostki wojskowej przy ul. Pryncypalnej na Chojnach w Łodzi. Atutem tej lokalizacji miała być m. in. istniejąca bocznica kolejowa, a także duży obszar do zagospodarowania i położenie blisko ważnych ciągów drogowych. Na początku bieżącego roku jednak pojawiły się wątpliwości co do powodzenia inwestycji, związane z faktem odwołania przez Agencję Mienia Wojskowego przetargu na sprzedaż nieruchomości. Według prezesa ŁSSE wiele wskazuje na to, że koncepcja zagospodarowania pozostałych po jednostce obiektów nie jest już aktualna. – Proszę dać nam czas na rozmowy ze stroną chińską. Na razie nie zajmujemy się Pryncypalną. Podczas wizyty odwiedzimy m. in. terminal firmy Spedcont na Olechowie. Obecnie planujemy raczej jego rozbudowę, niż utworzenie od podstaw centrum logistycznego przy Pryncypalnej – komentuje Michalik.