Partnerzy serwisu:
Kolej

ŁKA: Umocniliśmy pozycję na rynku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOLEJ
ŁKA: Umocniliśmy pozycję na rynku
fot. ŁKA
Rok 2017 był dla ŁKA rokiem sukcesów frekwencyjnych oraz poszerzania oferty. W przyszłym roku spółka będzie chciała kontynuować dobrą passę oraz rozpocząć obsługę nowych tras – mówi prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. Docelowy model obsługi kolejowej województwa zostanie jednak wcielony w życie dopiero po wybudowaniu tunelu średnicowego między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Żabieniec.

Według prognoz do końca roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiezie 3 819 000 pasażerów. – To o 52% więcej niż w roku 2016, kiedy z pociągów ŁKA skorzystało 2 520 000 osób – zaznacza prezes przewoźnika. Jak wyjaśnia, tak szybki wzrost jest efektem kilku czynników: sukcesywnego zwiększania liczby połączeń na obsługiwanych trasach, pełnej integracji taryfowej z łódzkim lokalnym transportem zbiorowym, rozwoju kanałów dystrybucji biletów, a także otwarcia dworca Łódź Fabryczna w grudniu ubiegłego roku.

Coraz lepsza gospodarka taborem

W mijającym roku praca eksploatacyjna wyniosła 2 380 000 pociągokilometrów. Również jej wartość wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym, choć nie tak mocno, jak liczba przewiezionych pasażerów – była o 17% większa, niż w roku 2016. – Zwiększenie pracy eksploatacyjnej było możliwe dzięki systemowi efektywnego zarządzania taborem, za który zresztą Spółka otrzymała nagrodę im. Ernesta Malinowskiego podczas tegorocznych Targów Trako. ŁKA posiada zaledwie 20 sztuk pojazdów FLIRT3 – przypomina prezes. Niezmieniony pozostał przy tym poziom rekompensaty wypłacanej przez samorząd województwa.

Do popularności przewoźnika przyczyniła się również integracja biletowa z transportem lokalnym w Łodzi, a dla weekendowych połączeń ŁKA Sprinter – także w Warszawie. Współpracę z warszawskim ZTM przewoźnik nawiązał jeszcze w 2016 r. – Osoby podróżujące pociągami na trasie Łódź – Warszawa mogą na podstawie biletu kolejowego kontynuować podróż komunikacją lokalną w tych miastach – informuje Malinowski. Dodatkowo od 2 kwietnia bieżącego roku w Łodzi obowiązuje honorowanie biletów ŁKA – MPK Łódź. – Efekty widać w zapełnionych pociągach kursujących w ramach miasta i aglomeracji łódzkiej. Notujemy dwukrotnie większą liczbę pasażerów na tych odcinkach, niż w minionym roku – podkreśla prezes. Proces ten będzie kontynuowany: tuż przed Bożym Narodzeniem spółka poinformowała, że od 2 stycznia na terenie województwa łódzkiego będzie obowiązywać pełne wzajemne honorowanie biletów ŁKA i Przewozów Regionalnych na poszczególnych trasach. ŁKA jest też na etapie finalizowania prac z PKP Informatyka, operatorem systemu sprzedaży „Wspólnego Biletu” Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP.

Efekt Łodzi Fabrycznej

ŁKA kontynuowała też rozwój kanałów sprzedaży i ofert biletowych. Były to zarówno promocyjne oferty stałe, jak i okazjonalne. Mieszkańcy województwa, a także Warszawy, mogli po obniżonej cenie dotrzeć do atrakcji regionu (Parowozownia Skierniewice, kolej wąskotorowa i Arboretum w Rogowie) oraz na najważniejsze wydarzenia (Light Move Festival w Łodzi, Boże Ciało w Łowiczu, Skierniewickie Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw). 10 grudnia we współpracy z PKS Sieradz ŁKA wprowadziła pierwsze wspólne połączenia autobusowo-kolejowe, dzięki którym mieszkańcy południowo-zachodniej części Łódzkiego mogą szybciej i taniej dotrzeć do stolicy regionu. Prezes deklaruje chęć rozwijania tego typu oferty w całym województwie.

– Nie bez znaczenia dla wzrostu liczby pasażerów, zwłaszcza w obrębie Łodzi było otwarcie w grudniu 2016 dla ruchu kolejowego Dworca Łódź Fabryczna. Zlokalizowany w centrum miasta dworzec ułatwił podróżowanie po mieście. W okresie styczeń – październik 2017 roku skorzystało z niego łącznie blisko 350 000 pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – przytacza Malinowski.

Oprócz wspomnianej już nagrody im. Ernesta Malinowskiego ŁKA otrzymała także nagrodę Odpowiedzialna Społecznie Firma Kolejowa Roku za działania na rzecz osób niepełnosprawnych. – Mogę śmiało powiedzieć, iż pod tym względem jesteśmy najbardziej przyjaznym przewoźnikiem w Polce, zarówno pod względem dostosowania taboru, przeszkolenia obsługi, jak i punktów infrastruktury, na stronie internetowej kończąc. Potwierdza to nagroda Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, która została nam przyznana w kategorii „Pasażer z niepełnosprawnością” – przekonuje prezes przewoźnika. Nagrody przyznawano ŁKA także za działania promocyjne – najważniejsza z nich to Złoty Spinacz za obsługę przejazdu z Warszawy do Łodzi na premierę filmu Andrzeja Wajdy „Powidoki”.

2018 rokiem zakupów taboru

Nadchodzący rok ma być czasem dalszego rozwoju ŁKA. – W 2018 r. zostaną zrealizowane dwa projekty taborowe: zakup 14 pociągów Impuls II oraz rozbudowa o środkowy człon 10 posiadanych FLIRTów. Potrzebujemy dodatkowych składów do obsługi nowych tras, ale i obecnych, na których frekwencja stale wzrasta – wyjaśnia Malinowski. Praca eksploatacyjna w porównaniu z rokiem 2017 zwiększy się o 12%. – Mamy również plany w zakresie rozwoju ofert i systemu sprzedaży. Chcemy umacniać pozycję na rynku, na którym przewoźnicy samorządowi, tacy jak ŁKA obsługują 46% ogółu przewozów – deklaruje prezes.

– Czekamy także na podpisanie przez PKP PLK umowy na budowę tunelu średnicowego, który zmieni układ połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych – dodaje nasz rozmówca (pierwsze pociągi mają przejechać tunelem w roku 2021). Przyszły rok to również początek prowadzonych przez łódzki Urząd Marszałkowski inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, wśród których prezes wymienia budowę nowych przystanków kolejowych, dokończenie wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska oraz elektryfikację linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno.

Łódzki przewoźnik intensywnie przygląda się ponadto działaniom rządu związanym z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei Dużych Prędkości. – Jeżeli inwestycja ta zostanie zrealizowana, skorzysta na niej także region łódzki. Dzięki niej mieszkańcy Kutna, Łowicza czy Skierniewic będą mogli korzystać z szybkiego połączenia ze stolicą regionu, a także w kierunku Warszawy czy Wrocławia. Inne miasta, takie jak Brzeziny, dzięki budowie nowej linii zyskają dostęp do kolei – uważa prezes, choć ze strony rządowej ani PKP PLK nie było dotychczas deklaracji umożliwienia zatrzymania pociągów w tym satelickim mieście Łodzi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Zintegrowany transport

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Tabor i technika

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 10 lutego 2023

Bilety na Sprinter ŁKA do Warszawy za jedyne 20 złotych

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Zintegrowany transport

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Tabor i technika

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 10 lutego 2023

Bilety na Sprinter ŁKA do Warszawy za jedyne 20 złotych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5