NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

ŁKA: Umocniliśmy pozycję na rynku

| Roman Czubiński 26.12.2017 54

ŁKA: Umocniliśmy pozycję na rynku
fot. ŁKA
Rok 2017 był dla ŁKA rokiem sukcesów frekwencyjnych oraz poszerzania oferty. W przyszłym roku spółka będzie chciała kontynuować dobrą passę oraz rozpocząć obsługę nowych tras – mówi prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. Docelowy model obsługi kolejowej województwa zostanie jednak wcielony w życie dopiero po wybudowaniu tunelu średnicowego między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Żabieniec.
Według prognoz do końca roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiezie 3 819 000 pasażerów. – To o 52% więcej niż w roku 2016, kiedy z pociągów ŁKA skorzystało 2 520 000 osób – zaznacza prezes przewoźnika. Jak wyjaśnia, tak szybki wzrost jest efektem kilku czynników: sukcesywnego zwiększania liczby połączeń na obsługiwanych trasach, pełnej integracji taryfowej z łódzkim lokalnym transportem zbiorowym, rozwoju kanałów dystrybucji biletów, a także otwarcia dworca Łódź Fabryczna w grudniu ubiegłego roku.

Coraz lepsza gospodarka taborem

W mijającym roku praca eksploatacyjna wyniosła 2 380 000 pociągokilometrów. Również jej wartość wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym, choć nie tak mocno, jak liczba przewiezionych pasażerów – była o 17% większa, niż w roku 2016. – Zwiększenie pracy eksploatacyjnej było możliwe dzięki systemowi efektywnego zarządzania taborem, za który zresztą Spółka otrzymała nagrodę im. Ernesta Malinowskiego podczas tegorocznych Targów Trako. ŁKA posiada zaledwie 20 sztuk pojazdów FLIRT3 – przypomina prezes. Niezmieniony pozostał przy tym poziom rekompensaty wypłacanej przez samorząd województwa.

Do popularności przewoźnika przyczyniła się również integracja biletowa z transportem lokalnym w Łodzi, a dla weekendowych połączeń ŁKA Sprinter – także w Warszawie. Współpracę z warszawskim ZTM przewoźnik nawiązał jeszcze w 2016 r. – Osoby podróżujące pociągami na trasie Łódź – Warszawa mogą na podstawie biletu kolejowego kontynuować podróż komunikacją lokalną w tych miastach – informuje Malinowski. Dodatkowo od 2 kwietnia bieżącego roku w Łodzi obowiązuje honorowanie biletów ŁKA – MPK Łódź. – Efekty widać w zapełnionych pociągach kursujących w ramach miasta i aglomeracji łódzkiej. Notujemy dwukrotnie większą liczbę pasażerów na tych odcinkach, niż w minionym roku – podkreśla prezes. Proces ten będzie kontynuowany: tuż przed Bożym Narodzeniem spółka poinformowała, że od 2 stycznia na terenie województwa łódzkiego będzie obowiązywać pełne wzajemne honorowanie biletów ŁKA i Przewozów Regionalnych na poszczególnych trasach. ŁKA jest też na etapie finalizowania prac z PKP Informatyka, operatorem systemu sprzedaży „Wspólnego Biletu” Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP.

Efekt Łodzi Fabrycznej

ŁKA kontynuowała też rozwój kanałów sprzedaży i ofert biletowych. Były to zarówno promocyjne oferty stałe, jak i okazjonalne. Mieszkańcy województwa, a także Warszawy, mogli po obniżonej cenie dotrzeć do atrakcji regionu (Parowozownia Skierniewice, kolej wąskotorowa i Arboretum w Rogowie) oraz na najważniejsze wydarzenia (Light Move Festival w Łodzi, Boże Ciało w Łowiczu, Skierniewickie Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw). 10 grudnia we współpracy z PKS Sieradz ŁKA wprowadziła pierwsze wspólne połączenia autobusowo-kolejowe, dzięki którym mieszkańcy południowo-zachodniej części Łódzkiego mogą szybciej i taniej dotrzeć do stolicy regionu. Prezes deklaruje chęć rozwijania tego typu oferty w całym województwie.

– Nie bez znaczenia dla wzrostu liczby pasażerów, zwłaszcza w obrębie Łodzi było otwarcie w grudniu 2016 dla ruchu kolejowego Dworca Łódź Fabryczna. Zlokalizowany w centrum miasta dworzec ułatwił podróżowanie po mieście. W okresie styczeń – październik 2017 roku skorzystało z niego łącznie blisko 350 000 pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – przytacza Malinowski.

Oprócz wspomnianej już nagrody im. Ernesta Malinowskiego ŁKA otrzymała także nagrodę Odpowiedzialna Społecznie Firma Kolejowa Roku za działania na rzecz osób niepełnosprawnych. – Mogę śmiało powiedzieć, iż pod tym względem jesteśmy najbardziej przyjaznym przewoźnikiem w Polce, zarówno pod względem dostosowania taboru, przeszkolenia obsługi, jak i punktów infrastruktury, na stronie internetowej kończąc. Potwierdza to nagroda Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, która została nam przyznana w kategorii „Pasażer z niepełnosprawnością” – przekonuje prezes przewoźnika. Nagrody przyznawano ŁKA także za działania promocyjne – najważniejsza z nich to Złoty Spinacz za obsługę przejazdu z Warszawy do Łodzi na premierę filmu Andrzeja Wajdy „Powidoki”.

2018 rokiem zakupów taboru

Nadchodzący rok ma być czasem dalszego rozwoju ŁKA. – W 2018 r. zostaną zrealizowane dwa projekty taborowe: zakup 14 pociągów Impuls II oraz rozbudowa o środkowy człon 10 posiadanych FLIRTów. Potrzebujemy dodatkowych składów do obsługi nowych tras, ale i obecnych, na których frekwencja stale wzrasta – wyjaśnia Malinowski. Praca eksploatacyjna w porównaniu z rokiem 2017 zwiększy się o 12%. – Mamy również plany w zakresie rozwoju ofert i systemu sprzedaży. Chcemy umacniać pozycję na rynku, na którym przewoźnicy samorządowi, tacy jak ŁKA obsługują 46% ogółu przewozów – deklaruje prezes.

– Czekamy także na podpisanie przez PKP PLK umowy na budowę tunelu średnicowego, który zmieni układ połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych – dodaje nasz rozmówca (pierwsze pociągi mają przejechać tunelem w roku 2021). Przyszły rok to również początek prowadzonych przez łódzki Urząd Marszałkowski inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, wśród których prezes wymienia budowę nowych przystanków kolejowych, dokończenie wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska oraz elektryfikację linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno.

Łódzki przewoźnik intensywnie przygląda się ponadto działaniom rządu związanym z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei Dużych Prędkości. – Jeżeli inwestycja ta zostanie zrealizowana, skorzysta na niej także region łódzki. Dzięki niej mieszkańcy Kutna, Łowicza czy Skierniewic będą mogli korzystać z szybkiego połączenia ze stolicą regionu, a także w kierunku Warszawy czy Wrocławia. Inne miasta, takie jak Brzeziny, dzięki budowie nowej linii zyskają dostęp do kolei – uważa prezes, choć ze strony rządowej ani PKP PLK nie było dotychczas deklaracji umożliwienia zatrzymania pociągów w tym satelickim mieście Łodzi.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Lódzkie (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Kolej

Wiecej z regionu:

Lódzkie (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS