Łódzki przewoźnik może zmieniać kierunek jazdy swoich pociągów już w pięć minut. Zostanie to wykorzystane już w grudniu, kiedy kursy ze Zgierza do Łodzi Fabrycznej będą zmieniać czoło na Widzewie. Być może wkrótce na podziemny dworzec skierowane zostaną także pociągi z Kutna.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomi w nowym rozkładzie jazdy bezpośrednie kursy ze Zgierza przez Łódź Widzew do Łodzi Fabrycznej. Utworzy w ten sposób realizowane tylko kilka razy dziennie, ale bez wątpienia najszybsze połączenie satelickiego miasta ze ścisłym centrum stolicy aglomeracji. Stało się to możliwe nie tylko dzięki planowanemu na 11 grudnia otwarciu nowego podziemnego dworca, ale i dzięki znacznemu skróceniu czasu potrzebnego na zmianę kierunku jazdy, która będzie odbywać się na stacji Łódź Widzew.
Chronometraż umożliwił szybszą zmianę czoła na wszystkich stacjachPrzewoźnik uzyskał bowiem odstępstwa od standardowych zasad obowiązujących w tym zakresie na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych i może dokonywać zmiany czoła w pięć minut. – Konieczne było w tym celu podjęcie przez nas wielu działań włącznie z przeprowadzeniem chronometrażu [procedury pomiaru czasu] z udziałem przedstawicieli PKP PLK. Jednak było warto, bo w efekcie wszystkie dziewięć pociągów w relacji Łódź Fabryczna – Łódź Widzew – Zgierz i z powrotem zmieni kierunek jazdy w tak krótkim czasie, a dzięki temu przejazd całej trasy potrwa 26-27 minut – ocenia Marta Markowska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Jak zaznacza przedstawicielka spółki, uzgodnienia z zarządcą infrastruktury zapewniają możliwość zmiany kierunku jazdy w czasie krótszym niż standardowe dziesięć minut także na innych stacjach, już bez konieczności prowadzenia kolejnych komisyjnych pomiarów. Dotyczy to pociągów kursujących ze zmianą czoła w relacjach bezpośrednich. – Jest to również zasługa najlepszego taboru, jakim dysponuje obecnie Łódzka Kolej Aglomeracyjna – przekonuje Marta Markowska.
Otwarcie Fabrycznej może zmienić przyzwyczajenia podróżnychNiebawem skrócenie czasu postoju podczas zmiany czoła pociągu może być jeszcze bardziej przydatne, bo ŁKA rozważa skierowanie do Łodzi Fabrycznej kursów także z kierunków, które tradycyjnie nie były obsługiwane przez ten dworzec. – Otwarcie stacji może spowodować zmianę zachowań części podróżnych i osłabienie roli dworca Łódź Kaliska, zwłaszcza że spółka PKP Intercity
zupełnie zaprzestanie uruchamiania pociągów do Warszawy, które dotychczas kończą i rozpoczynają tam bieg – argumentuje rzecznik prasowy ŁKA. Stąd pomysł zmiany stacji docelowej m.in. dla kursów z Kutna.
Na razie jednak podróżujący z tego kierunku uzyskać mają możliwość dojazdu na Fabryczną z dogodnymi przesiadkami. – Już od 11 grudnia niektóre kursy z Kutna będą miały na stacji Zgierz dogodne skomunikowania z pociągami do Łodzi Fabrycznej przez Łódź Widzew, co da możliwość przejazdu w około 30 minut włącznie z przesiadką [mowa tu o czasie pomiędzy godziną przyjazdu do Zgierza i przyjazdu do Łodzi Fabrycznej] – zachęca Marta Markowska. Przewoźnik nie wskazuje na razie, kiedy mogłyby mieć miejsce zmiany w rozkładzie pozwalające na dojazd bezpośrednio na podziemną stację.