NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Twój pociąg czeka, bo przyjechał za wcześnie? ŁKA chce to zmienić

| Roman Czubiński, Jakub Madrjas 12.01.2018 243

Twój pociąg czeka, bo przyjechał za wcześnie? ŁKA chce to zmienić
fot. Roman Czubiński
Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma ciekawy pomysł na usprawnienie komunikacji kolejowej w kraju. Chodzi o to, żeby pociąg, który przyjedzie za wcześnie na stację nie czekał na niej, jeżeli nie chcą do niego wsiąść kolejni pasażerowie. Takie rozwiązanie, stosowane na końcówkach tras, funkcjonuje w Czechach. 
Z inicjatywą wyszła spółka Łódzka Kolej Aglomeracyjna, której prezes Janusz Malinowski skierował na piśmie do PKP PLK propozycję wprowadzenia postojów tylko dla wysiadających. Przewoźnik uzasadnia taki pomysł zyskiem czasowym dla pasażerów zmierzających do stacji końcowej. – W praktyce nie podawano by do informacji publicznej danych dotyczących odjazdu pociągu z takiej stacji, co w przypadku wcześniejszego przyjazdu pociągu do wskazanych stacji mogłoby umożliwić wcześniejszy odjazd i w efekcie wcześniejszy przyjazd do głównych stacji w obszarze danej aglomeracji – czytamy w dokumencie.

Szybciej na końcówkach

Przykładem realizacji takiego pomysłu może być sprinter ŁKA z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Wschodniej. Jeśli przyjedzie on na stację Warszawa Centralna pięć minut przed czasem, czeka on dodatkowe pięć minut na stacji. To powoduje, że czas tracą pasażerowie jadący do Warszawy Wschodniej. Gdyby wyprawić pociąg przed czasem, pasażerowie byliby u celu kilka minut wcześniej. Żeby było to możliwe, należałoby jednak upewnić się, że do pociągu nikt nie chce wsiąść – dlatego potrzebne byłoby oznaczenie przystanku jako "tylko dla wysiadających". 

To ciekawe rozwiązanie, bo przykładowo do Warszawy Zachodniej pociągi incydentalnie docierają nawet kilkanaście (lub i kilkadziesiąt) minut przed czasem – szczególnie w czasie realizacji intensywnych prac torowych. Z drugiej strony, pasażerowie chcący podróżować po Warszawie raczej rzadko wybierają akurat połączenia łódzkiego przewoźnika, mając do dyspozycji szereg pociągów SKM i KM.

Rozwiązania nie testował wprawdzie do tej pory żaden polski przewoźnik, ale jest ono stosowane w Czechach, w połączeniach dalekobieżnych. W rozkładach jazdy przystanki dla wysiadających mają wyznaczoną tylko godzinę przyjazdu pociągu, a odjazdu – nie.

Potrzeba zmian technicznych

Przedstawiciele ŁKA precyzują, że taka innowacja wymagałaby od PKP PLK wprowadzenia zmian technicznych – między innymi – w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej, a także wydania stosownych instrukcji pracownikom. – Dyżurny ruchu mógłby wówczas odprawić pociąg przed planowanym czasem odjazdu – zaznaczają. Przewoźnik oczekuje od zarządcy infrastruktury także określenia uwarunkowań formalnych.

Jak czytamy w piśmie, zdaniem ŁKA nie należy określać z góry zamkniętego katalogu stacji, na których wprowadzenie postojów tylko dla wysiadających byłoby możliwe. – Uważamy, że każdy przewoźnik powinien definiować swoje potrzeby w tym zakresie, oznaczając stosownie postój w zamówieniu – napisano w liście. ŁKA zgłosiła już temat do omówienia podczas marcowego posiedzenia Rady Przewoźników. Można się spodziewać, że rozwiązanie mogłoby znaleźć szerokie zastosowanie w przewozach dalekobieżnych, prowadzonych równolegle do algomeracyjnych, czyli np. w Trójmieście.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS