Partnerzy serwisu:
Pasażer

Linie Dużych Prędkości szansą również dla pociągów regionalnych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Linie Dużych Prędkości szansą również dla pociągów regionalnych
fot. PKP PLK
Na odbywającej się z ramienia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zeszłotygodniowej konferencji dotyczącej Kolei Dużych Prędkości w Polsce poruszono kwestię wykorzystania przez pociągi regionalne infrastruktury KDP. Zdaniem Andrzeja Żurkowskiego, dyrektora Instytutu Kolejnictwa, jest to możliwe z korzyścią dla obu systemów.

Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa przedstawił cztery modele eksploatacyjne wykorzystania Linii Dużych Prędkości. Hiszpania stosuje model eksploatacji rozłącznej, gdzie Kolej Dużych Prędkości oraz koleje konwencjonalne mają swoją dedykowaną infrastrukturę. Francja poszła o krok dalej i stosuje mieszany ruch, gdzie pociągi KDP wykorzystują linie konwencjonalne do uzupełnienia oferty przewozowej. Możliwa jest również sytuacja odwrotna, gdy to linie konwencjonalne wykorzystują Linie Dużych Prędkości.

Najwięcej uwagi poświęcono jednak modelowi ruchu w pełni mieszanemu, który wykorzystują u siebie Niemcy. Żurkowski pokreślił, że ma on wiele zalet, gdyż pozwala na wspólne operowanie pociągów KDP i pociągów regionalnych. Dodał, że z pewnością sprawdziłby się w Polsce, jednak zaznaczył, że ważne jest skupienie się na aspektach techniczno-ruchowych.

– Wybór prędkości KDP nie może sprowadzać się do pewnych wyobrażeń. Powinien on zależeć od wielu technicznych czynników – zaznaczył Żurkowski. Wskazał on, że badania pokazują, że zwiększanie prędkości pociągów powoduje w pewnym momencie spadek przepustowości infrastruktury. Zależne jest to m.in. od sygnalizacji, długości odcinków, po których mogłyby poruszać się pociągi regionalne. – Należy zatem tak ukształtować ruch na naszej sieci, żeby oferta była optymalna i zaspokajała w pełni potrzeby pasażerów – mówił dyrektor Instytutu.

Praktyka państw, które posiadają systemy Kolei Dużych Prędkości, jak przekazał Żurkowski, pokazuje, że optymalną prędkością eksploatacyjną jest 320 km/h. Pozwala to przede wszystkim na uzyskanie odpowiedniego współczynnika redukcji pociągów KDP pociągami regionalnymi, co przy rzadkim ruchu pociągów dużych prędkości poprawia obsługę transportową regionu. Ważne jest również uzyskanie przy takiej prędkości odpowiedniej pracy na styku koło –szyna.

Jednak model w pełni mieszany to również aspekty handlowe i ekonomiczne. – Model taki pozwala poprawić dostępność geograficzną kolei i rozszerza jej ofertę, a przede wszystkim skraca czas przejazdu pociągami z mniejszych miast do aglomeracji – wymienił Żurkowski. Ważniejsze wydaje się jednak wzajemne uzupełnienie kolei KDP z kolejami konwencjonalnymi. Obopólne wykorzystywanie infrastruktury pozwala na wygodnie przesiadki na stacjach węzłowych, dzięki zapewnieniu zwiększonych potoków podróżnych korzystających z KDP.

Zdaniem Andrzeja Żurkowskiego, dyrektora Instytutu Kolejnictwa, model w pełni mieszany pozwala na znaczną poprawę wykorzystania Linii Dużych Prędkości i zwiększoną efektywność ekonomiczną. Przede wszystkim wysnuł on tezę na rozszerzenie zakresu zaangażowania krajowych producentów taboru, którzy już są w stanie produkować tabor zdolny do rozpędzenia się do 200 km/h.

Cały czas jednak podczas wystąpienia mowa była  o ruchu pasażerskim. Jak zaznaczył prelegent, brak kolei towarowej nie jest przypadkiem. – Jestem przeciwnikiem wprowadzania ruchu towarowego na Linie Dużych Prędkości. Pociągi KDP na tyle uwolnią zdolności przepustowe konwencjonalnych linii, że pozwoli to na dobrą obsługę ruchu towarowego poza infrastrukturą KDP – zauważył Żurkowski. Dodał, że KDP charakteryzuje się brakiem wykorzystania nocą. – Powinien to być czas na inspekcję techniczną lub ewentualne naprawy – zakończył.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5