NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Liczba pasażerów na kolei dalej spada, towary znów do góry

| inf. pras./jm, Rynek Kolejowy 30.04.2018 119

Liczba pasażerów na kolei dalej spada, towary znów do góry
Santok. SU45-079 z pociągiem Regio Kostrzyn-Krzyż Fot. Przemysław Król, SM42.pl
Liczba pasażerów na kolei dalej spada, towary znów do góry
Liczba pasażerów na kolei dalej spada, towary znów do góry
Marzec potwierdził tendencję spadkową w pasażerskich przewozach kolejowych. Dla całego pierwszego kwartału to już prawie 5 procent względem ubiegłego roku. Przewozy towarowe dalej dynamicznie rosną.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, w marcu 2018 r. z usług kolei skorzystało 24,3 mln pasażerów; praca przewozowa wyniosła 1,5 mld pas-km, zaś eksploatacyjna 14,1 mln poc-km. Liczba przewiezionych pasażerów i praca przewozowa były o 8% i 3% niższe w porównaniu z 2017 r. W przypadku pracy przewozowej wynik jest o blisko 1% wyższy niż w marcu 2017 r. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła blisko 64 km.

To potwierdzenie tendencji widocznej od początku roku. Ogółem w pierwszym kwartale tego roku przewoźnicy pasażerscy przewieźli ponad 72 mln pasażerów. Wartość ta jest niższa o 4,7% w stosunku do roku ubiegłego, który był najlepszy od wielu lat. Praca przewozowa od stycznia wyniosła 4,6 mld pas-km, czyli o 1,3 % mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. O 2,4 % wzrosła praca eksploatacyjna, która wyniosła 41,3 mln poc-km.

Zyskują mniejsi przewoźnicy

Wyższa praca eksploatacyjna po części może być spowodowana objazdami na modernizowanych liniach. Na pewno utrudnienia w ruchu są bardzo ważnym czynnikiem, zniechęcającym pasażerów do korzystania z kolei. Przewozy w marcu wróciły do poziomu niższego niż w 2016 roku. 

Jeśli chodzi o poszczególnych przewoźników, to spadły udziały Przewozów Regionalnych, które wiele połączeń muszą obsługiwać komunikacją zastępczą wzdłuż modernizowanych linii. Dużo gorzej wiedzie się też Kolejom Mazowieckim, które dotknęła modernizacja linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego i Lublina. Bardzo niskie przewozy z tych samych względów notuje SKM Warszawa. Rośnie natomiast udział przewoźników samorządowych: KD, KW, KMŁ, ŁKA oraz WKD, która wspomaga SKM i KM podczas remontu linii 447. Na kurczącym się rynku rosną też udziały PKP Intercity.

Kwartał dużych wzrostów w przewozach towarowych

Wzrost masy przewożonych towarów o 14%, o ponad 18% większa praca przewozowa i o 19% praca eksploatacyjna. Tak w przewozach towarowych wygląda porównanie pierwszego kwartału tego roku z wynikami w 2017 r.

Dobrymi wynikami już wcześniej pochwaliła się PKP LHS. Wzrosty notują zresztą praktycznie wszyscy przewoźnicy, ale udziały w rynku się zmieniają. Mimo wyższych przewozów u trzech największych operatorów: PKP Cargo (o którym pisaliśmy tutaj), DB Cargo Polska i Lotos Kolej, ich udziały w rynku spadły zarówno pod względem pracy przewozowej, jak i przewiezionej masy.

Bierze się to z niezwykle dynamicznego wzrostu mniejszych przewoźników. Pod względem przewiezionej masy, CTL Logistics zwiększył swoje udziały w rynku z 3,63% do 4,36%. a Orlen Koltrans z 1,77% do 2,24%. Z 1,02 do 1,53% urosły udziały CD Cargo Poland, a z 0,55% do 0,93% - Inter Cargo; a na rynku pojawił się też PCC Intermodal, który już ma 0,53% udziałów. 

Łącznie w pierwszym kwartale przewieziono blisko 62 mln ton, praca przewozowa wyniosła ponad 14,3 mld ton-km, zaś eksploatacyjna ponad 21 mln poc-km. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego w każdym z trzech miesięcy wartości trzech podstawowych parametrów były wyższe od tych z pierwszych miesięcy roku ubiegłego.

Marzec 2018 r. w porównaniu do poprzedniego roku charakteryzował się wskaźnikami wyższymi odpowiednio o 6% wg masy, 10,2% wg pracy przewozowej oraz 11,6% wg pracy eksploatacyjnej. Wartość przewiezionej masy w marcu wyniosła 21,6 mln ton, praca przewozowa 5 mld ton-km, zaś eksploatacyjna 7,4 mln poc-km.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS