Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Leszek Miętek: Obawiam się, że może dojść do katastrofy kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Leszek Miętek: Obawiam się, że może dojść do katastrofy kolejowej
Fot. ArchiwumLeszek Miętek
Poziom bezpieczeństwa na kolei rośnie, czy spada? Co zrobić, by zapobiec poważnym wypadkom na kolei i jak przyciągnąć do pracy na niej młodych maszynistów? Rozmawiamy o tym z Leszkiem Miętkiem, prezydentem Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Mamy wrażenie, bo dokładnych statystyk jeszcze nie ma, że ostatnio notuje się więcej zdarzeń kolejowych na sieci. Potwierdza się to w pana opinii?

Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce: Potwierdzam. Przyglądam się temu z dużym niepokojem, bo tych zdarzeń jest coraz więcej. Niestety, ale nie ma dogłębnych analiz rzeczywistych przyczyn tych zdarzeń. Myślę, że to może być jeden z wyników przemęczenia maszynistów. Być może są to również jakieś uchybienia w procesach szkolenia. Dlatego z bardzo dużym niepokojem obserwuję to, że lekceważy się już od dawna wypowiadane nasze głosy w kwestiach ustawowego uregulowania warunków zatrudnienia i czasu pracy maszynisty.

Jeżeli mnie pamięć nie myli, to czekamy na to już chyba z pięć lat?

Powiem to w sposób bardzo mocny. Wydaje się, że ktoś czeka na katastrofę kolejową, która będzie impulsem do tego, żeby ustawodawca zajął się tym od prawnej strony. Przypomnę, że ta ustawa miała wejść po katastrofie pod Szczekocinami. Znalazła się w dziesięciopunktowym programie poprawy bezpieczeństwa. Do dzisiaj nie została uchwalona. Sprawa ucichła, bo na razie obyło się bez poważnej katastrofy. Jednak zagrożenie jest. Co więcej, nadużycia związane z czasem wykonywania pracy, brak wypoczynku oraz ciągłe przemęczenie maszynistów w tym systemie prawnym są legalne. Nawet jeżeli maszynista zgłosi, że pracuje u różnych przewoźników, to nikt nie jest w stanie skontrolować, czy miał zapewniony odpowiedni odpoczynek przed rozpoczęciem pracy. Jeżeli praca odbywa się w formie umowy zlecenia, to nawet Państwowa Inspekcja Pracy nie może tego skontrolować. Co ciekawe, w tej materii wypowiadały się już Rada Ochrony Pracy, działająca przy Sejmie, Państwowa Inspekcja Pracy oraz Urząd Transportu Kolejowego. Niestety, pozostało to bez echa.

Na czyj ruch czekamy? Przecież przygotowana jest propozycja.

Czekamy na ruch rządu. To on musi być inicjatorem, a właściwie minister infrastruktury i minister rodziny, pracy i polityki społecznej .

Czy możliwy jest obywatelski projekt ustawy?

Teoretycznie tak. Jednak sprawa jest na tyle pilna, nagła i jednoznaczna, że inicjatywa powinna wypłynąć ze strony rządu. Niestety, na razie jej nie ma.

Spójrzmy na to szerzej. Przed nami ogromna skala modernizacji infrastruktury. Liczba maszynistów w kraju nie rośnie. Przewoźnicy mówią, że nie mogą zatrudniać więcej kandydatów, bo po prostu nie ma chętnych. Oznacza to, że przez coraz większe objazdy czas pracy maszynistów będzie tylko rósł.

Pytanie, dlaczego nie ma chętnych. Być może trzeba zwrócić uwagę, że w Polsce od pewnego czasu mamy do czynienia z rynkiem pracowników i brakuje rąk do pracy. Należałoby więc pomyśleć o właściwym wynagrodzeniu. Jeżeli chodzi o polskiego maszynistę, to zarabiamy 4-5-krotnie mniej niż nasi koledzy z Niemiec. Powinniśmy dążyć do wyrównywania poziomu wynagrodzeń w ramach Unii Europejskiej. Jeżeli się tego nie dostrzeże, to takie zjawiska ciągle będą występować.

Czy to oznacza, że po prostu maszyniści wyjechali pracować za granicę?

Wyjeżdżają, szczególnie ludzie młodzi znający języki, poszukują różnych alternatyw. Starsi gremialnie nie wyjadą ale p[rzechodzą na emeryturę a brakuje młodych osób chętnych do podjęcia zawodu maszynisty. Drugim istotnym problemem jest złe wykorzystanie czasu pracy maszynistów. Według naszych szacunków efektywność wykorzystania maszynistów często nie przekracza 40% – tylko tyle czasu pracy maszynista poświęca na prowadzenie pociągu. My więcej stoimy niż jedziemy. Dlatego w poprawie efektywności jest jeszcze dużo do zrobienia. W spółkach bez Układów Zbiorowych do czasu pracy zalicza się tylko czas prowadzenia pociągu i można by sądzić, że tam efektywność jest większa ale odbywa się to kosztem wypoczynku w którym maszynista tak naprawdę jest w pracy....

Dlaczego ta efektywność jest taka niska?

Kolej podzielono na małe kawałki. Kiedyś maszynista był uniwersalny. To znaczy, że prowadził pociąg pospieszny, a z powrotem prowadził pociąg osobowy. Bywały również obiegi połączone z pociągami towarowymi. Dzisiaj maszynista prowadzi pociąg wyłącznie swojej spółki. Jeżeli ta spółka dodatkowo operuje tylko w granicach swojego województwa, to ta efektywność jeszcze bardziej spada. Parametr ten dotyczy nie tylko maszynistów, ale również taboru.

Rzeczywiście, można znaleźć przykłady pociągu osobowego, który czeka w środku dnia sześć godzin na kolejny kurs.


A maszynista w tym czasie mógłby prowadzić inny pociąg. To są właśnie efekty podziału kolei. Jako Związek Maszynistów zabiegaliśmy, by w ramach pilotażu – przynajmniej w ramach Grupy PKP – uelastycznić zatrudnienie maszynistów. Były przecież takie przypadki, że maszyniści z PKP Cargo w trakcie trwania dołku przewozowego pomagali PKP Intercity, w którym akurat trwała górka przewozowa. To jest jeden z elementów, o którym mówiliśmy.

Czy takie rozwiązanie dalej działa?

Działa, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Działało w okresie letnim, obecnie akurat nie. Ale takie próby były robione. Obawiam się jednak, biorąc pod uwagę przemęczenie maszynistów w powiązaniu z procesami inwestycyjnymi, gdzie jeździmy właściwie po jednym wielkim placu budowy i gdzie dodatkowo coraz częściej pojawiają się starcia z samochodami, że może dojść do nieszczęścia. Nie chcę nikomu zarzucać, że czeka na to, ale niestety ta pobłażliwość i brak reakcji na nasze głosy dotyczące ustawy, są zadziwiającą indolencją.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Robotnicy przed czołem pociągu IC Silesia na CMK [zdjęcia]

Infrastruktura

Robotnicy przed czołem pociągu IC Silesia na CMK [zdjęcia]

Michał Szymajda 08 maja 2023

ERA: Kolej w Europie coraz bezpieczniejsza

Prawo i polityka

ERA: Kolej w Europie coraz bezpieczniejsza

Roman Czubiński 15 sierpnia 2022

Dwa pociągi PKP Intercity na jednym torze pod Koszalinem

Infrastruktura

Bezpieczeństwo kolei: Jest dobrze, ale musi być jeszcze lepiej

Prawo i polityka

Zobacz również:

Robotnicy przed czołem pociągu IC Silesia na CMK [zdjęcia]

Infrastruktura

Robotnicy przed czołem pociągu IC Silesia na CMK [zdjęcia]

Michał Szymajda 08 maja 2023

ERA: Kolej w Europie coraz bezpieczniejsza

Prawo i polityka

ERA: Kolej w Europie coraz bezpieczniejsza

Roman Czubiński 15 sierpnia 2022

Dwa pociągi PKP Intercity na jednym torze pod Koszalinem

Infrastruktura

Bezpieczeństwo kolei: Jest dobrze, ale musi być jeszcze lepiej

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5