Wielkopolski przewoźnik otworzył właśnie oferty w przetargu, którego przedmiotem zamówienia jest dostawa czterech spalinowych zespołów trakcyjnych. Składy mogą pochodzić nawet z 2015 roku. Obie oferty przewyższają budżet.
Przedmiotem zamówienia Kolei Wielkopolskich jest zakup czterech spalinowych zespołów trakcyjnych do wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich wraz z ich dostarczeniem. Zamawiający zaznaczył, że pojazdy muszą być wyprodukowane i dopuszczone do eksploatacji po 1 stycznia 2015 roku, jednak muszą spełniać w pełnym zakresie wymogi TSI obowiązujące po 31 maja 2017 roku.
Pojazdy mają być wolne od wad, nieobciążone prawami osób trzecich, być kompatybilne i współpracujące między sobą w zakresie trakcji wielokrotnej, sprawne technicznie. Koleje Wielkopolskie podkreślają także, że składy mają być wysokiej jakości i spełniać wymóg współczynnika niezawodności (gotowości taboru). Ponadto wykonawca zobowiązany będzie do przeprowadzenia na własny koszt i ryzyko dwa pierwsze przeglądy poziomu utrzymania P1 oraz pierwszy przegląd poziom utrzymania P2 dla każdego z pojazdów.
Na udział w przetargu zdecydowało się dwóch rodzimych producentów taboru. Tańszy okazał się Newag, bo zaoferował dostawę pojazdów za 68,855 mln zł brutto, Pesa zaś za 71,34 mln zł. Koleje Wielkopolskie przeznaczyły na zamówienie 63,96 mln zł brutto. Jeżeli zamawiający podwyższy budżet, to oferty ocenione zostaną nie tylko pod kątem ceny, która zaważy w 60% o zwycięstwie, ale także skrócenie terminu dostawy (20%), okres gwarancji (16%) oraz rok produkcji składów (4%). Zamówienie ma być dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. Maksymalny czas przeznaczony przez zamawiającego na zrealizowanie zamówienia to 420 dni. Pesa zadeklarowała wykonanie pierwszego i drugiego pojazdu w terminie 210 dni, zaś trzeciego i czwartego w terminie 330 dni. Newag z kolei dla wszystkich sztuk zadeklarował termin 420 dni. Różnice występują również w długości gwarancji. Pesa zadeklarowała 70 miesięcy, a Newag tylko 60 miesięcy. Pojazdy bydgoskiego producenta mają pochodzić już z 2017 roku, nowosądeckiego z 2018 roku.
Koleje Wielkopolskie chcą aby zamawiane pojazdy dwuczłonowe o maksymalnej długości 45 metrów oraz były w stanie rozpędzić się do 120 km/h. Na pokład powinny zabierać minimum 190 pasażerów, z czego 125 z nich znajdzie w środku miejsce siedzące (20 z nich na miejscach uchylnych). W środku znajdą się również 4 miejsca na rowery. Pojazdy mają być wyposażone w instalację i urządzenia pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ERTMS/ETCS wersja 3.3.0. lub wyższa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.