Partnerzy serwisu:
Biznes

Które projekty wypadną z listy unijnej? Odpowiedź w listopadzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Które projekty wypadną z listy unijnej? Odpowiedź w listopadzie
Przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekt zmiany Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych utknął. O tym, które inwestycje zostaną zdjęte z unijnej listy w kończącej się perspektywie unijnej dowiemy się w listopadzie.

W lipcu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiadało trzy zmiany Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych. Pierwsza przebiegła sprawnie - Rada Ministrów przyjęła w trybie obiegowym aktualizację w zakresie danych (kosztów, wydatków, wskaźników) dla projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk, co umożliwiło uzyskanie od Ministra Finansów decyzji o zapewnieniu finansowania inwestycji.

W tym samym miesiącu rząd przyjął zmiany w Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych. Dzięki nim spółka PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze w tym roku ma zgłosić sześć projektów do pierwszego konkursu w ramach nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Są warte 10,2 mld złotych. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Ostatnia zmiana to „konieczne przesunięcia w harmonogramach realizacji głównych projektów inwestycyjnych ujętych w tym Programie". Z uwagi, iż zmiany te dotyczą projektów współfinansowanych ze środków UE, wymagają przesunięć w zakresie dostępnych źródeł finansowania w limitach rocznych, co wymaga zmiany WPIK w drodze uchwały Rady Ministrów. I właśnie ten projekt utknął.

- Obecnie  trwają  prace  wewnątrzresortowe  nad  aktualizacją  Wieloletniego Programu  Inwestycji Kolejowych. Oczekujemy również na stanowisko PKP PLK w sprawie korekt w harmonogramach projektów i poziomach wydatkowania środków - poinformowało "Rynek Kolejowy" Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Aktualizacja  WPIK  będzie najprawdopodobniej zakończona do końca listopada.

Które projekty są zagrożone? Ani Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, ani PKP PLK nie chcą o tym mówić. Na pewno jest to linia nr 8 Warszawa - Radom, gdzie PLK musiała zerwać umowę z projektantem. Co najmniej częściowe przesunięcie środków jest pewne na linii E30. Niedawno Europejski Bank Inwestycyjny udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 268 mln euro na modernizację 58 km linii kolejowej z Katowic do Krakowa na odcinku od Sosnowca.

Kolejne problemy dotyczą Rail Baltiki. Tam uzgodnione z wykonawcą roczne zamknięcie linii na odcinku Tłuszcz – Łochów ma pozwolić zdążyć z zakończeniem inwestycji i rozliczeniem środków w tej perspektywie unijnej. Ogromne problemy są też z modernizacją połączenia kolejowego Warszawa - Łódź. Najpierw pojawiły się tam problemy z uzyskaniem decyzji środowiskowych, potem z kontraktu zeszło kolejno dwóch wykonawców z problemami finansowymi - PNI i Feroco.

Na unijną listę "na wszelki wypadek" nie wpisano budowy nowego dworca Łódź Fabryczna. Jak się okazuje - słusznie. Wykonawca budowy łódzkiego dworca podziemnego chce negocjować z miastem i spółkami kolejowymi wydłużenie terminu budowy do 2016 r.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Związkowcy piszą do MIR-u: Zmiana statutu PKP Cargo sprzeczna z prawem

Prawo i polityka

Związkowcy piszą do MIR-u: Zmiana statutu PKP Cargo sprzeczna z prawem

wu, Rynek Kolejowy 24 września 2015

MIR: pociągu z Katowic do Warszawy przez CMK i Kielce nie będzie

Pasażer

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

Biznes

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

jm, Rynek Kolejowy 27 sierpnia 2015

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Związkowcy piszą do MIR-u: Zmiana statutu PKP Cargo sprzeczna z prawem

Prawo i polityka

Związkowcy piszą do MIR-u: Zmiana statutu PKP Cargo sprzeczna z prawem

wu, Rynek Kolejowy 24 września 2015

MIR: pociągu z Katowic do Warszawy przez CMK i Kielce nie będzie

Pasażer

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

Biznes

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

jm, Rynek Kolejowy 27 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5