Przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekt zmiany Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych utknął. O tym, które inwestycje zostaną zdjęte z unijnej listy w kończącej się perspektywie unijnej dowiemy się w listopadzie.
W lipcu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiadało trzy zmiany Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych. Pierwsza przebiegła sprawnie - Rada Ministrów przyjęła w trybie obiegowym aktualizację w zakresie danych (kosztów, wydatków, wskaźników) dla projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk, co umożliwiło uzyskanie od Ministra Finansów decyzji o zapewnieniu finansowania inwestycji.
W tym samym miesiącu rząd przyjął zmiany w Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych. Dzięki nim spółka PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze w tym roku ma zgłosić sześć projektów do pierwszego konkursu w ramach nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Są warte 10,2 mld złotych. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Ostatnia zmiana to „konieczne przesunięcia w harmonogramach realizacji głównych projektów inwestycyjnych ujętych w tym Programie". Z uwagi, iż zmiany te dotyczą projektów współfinansowanych ze środków UE, wymagają przesunięć w zakresie dostępnych źródeł finansowania w limitach rocznych, co wymaga zmiany WPIK w drodze uchwały Rady Ministrów. I właśnie ten projekt utknął.
- Obecnie trwają prace wewnątrzresortowe nad aktualizacją Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych. Oczekujemy również na stanowisko PKP PLK w sprawie korekt w harmonogramach projektów i poziomach wydatkowania środków - poinformowało "Rynek Kolejowy" Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Aktualizacja WPIK będzie najprawdopodobniej zakończona do końca listopada.
Które projekty są zagrożone? Ani Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, ani PKP PLK nie chcą o tym mówić. Na pewno jest to linia nr 8 Warszawa - Radom, gdzie PLK musiała zerwać umowę z projektantem. Co najmniej częściowe przesunięcie środków jest pewne na linii E30. Niedawno Europejski Bank Inwestycyjny udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 268 mln euro na modernizację 58 km linii kolejowej z Katowic do Krakowa na odcinku od Sosnowca.
Kolejne problemy dotyczą Rail Baltiki. Tam uzgodnione z wykonawcą roczne zamknięcie linii na odcinku Tłuszcz – Łochów ma pozwolić zdążyć z zakończeniem inwestycji i rozliczeniem środków w tej perspektywie unijnej. Ogromne problemy są też z modernizacją połączenia kolejowego Warszawa - Łódź. Najpierw pojawiły się tam problemy z uzyskaniem decyzji środowiskowych, potem z kontraktu zeszło kolejno dwóch wykonawców z problemami finansowymi - PNI i Feroco.
Na unijną listę "na wszelki wypadek" nie wpisano budowy nowego dworca Łódź Fabryczna. Jak się okazuje - słusznie. Wykonawca budowy łódzkiego dworca podziemnego chce negocjować z miastem i spółkami kolejowymi wydłużenie terminu budowy do 2016 r.