W niedziele weszła w życie kolejna zmiana rocznego rozkładu jazdy pociągów. Jak wynika z informacji przewoźnika, najważniejsze zmiany dotyczą obsługi licznych odcinków przez pojazdy komunikacji zastępczej. Natomiast pozytywną nowością jest rozbudowa oferty w województwach podkarpackim oraz (minimalna) w świętokrzyskim.
Lubelskie: Dłużej bez pociągów między Kraśnikiem a Wilkołazem
W regionie środkowo-wschodnim nadal na trzech ważnych odcinkach połączenia będą realizowane przez autobusy. Wynika to z kontynuacji robót torowych na trasach Lublin – Dęblin oraz Chotyłów – Terespol. Ponadto od 2 września zamknięto dla ruchu trasę Kraśnik – Zaklików. Z uwagi na opóźnienie w realizacji inwestycji przewoźnik pasażerski nie będzie mógł korzystać ze szlaku Wilkołaz – Kraśnik. Przewozy Regionalne o zmianie poinformowały dopiero 30 sierpnia, informacji o komunikacji zastępczej jeszcze 1 września w godzinach porannych nie podawały popularne wyszukiwarki połączeń, takie jak Portal Pasażera i Twój Plan Podróży PKP, również na plakatowych rozkładach jazdy nie było aktualnych danych.
Na pozostałych trasach należy odnotować zakończenie obsługi połączeń sezonowych – pociągi łączące Lublin z Bełżcem oraz Zamość z Rzeszowem zakończą kursowanie 2 września. Dłużej, bo do końca bieżącego miesiąca pojadą składy z Chełma i Lublina do Włodawy. „Uproszczono” rozkład jazdy na trasie Lublin – Port Lotniczy w Świdniku. Zamiast 11 połączeń będzie ich siedem. Nadal większość pociągów będzie kursowała w wybrane dni tygodnia.
Podkarpackie: Więcej połączeń
Jak poinformował Oddział Podkarpacki PR, wraz z wejściem w życie korekty rozkładu jazdy zakłada się uruchomienie nowych połączeń w południowo-wschodniej części regionu. Z Rzeszowa do Jasła mają kursować dodatkowe 4 pary pociągów, podobnie między Jasłem a Zagórzem. Kolejne 6 pociągów obsłuży odcinek Sanok – Komańcza, a dodatkowa para – Zagórz z Sanokiem. Dzięki nowym przystankom Jasło Fabryczne, Markuszowa i Zaborów Błonia ma się poprawić dostęp do pociągów w tej części regionu.
Ważne zmiany nastąpią również w północnej części regionu. Możliwy będzie codzienny dojazd do Sandomierza, który zapewni po jednym pociągu z Rzeszowa i Stalowej Woli. Korzystne zmiany mają nastąpić również na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk. Wszystkie pociągi w pełnej relacji pojadą codziennie. Dodatkowych 8 pociągów ma kursować między Stalową Wolą Rozwadów oraz stacją Rudnik nad Sanem. O jedną parę pociągów więcej będzie na odcinku Rzeszów – Dębica.
Region nie będzie wolny od komunikacji zastępczej. Z uwagi na wstrzymanie ruchu kolejowego na odcinkach Przeworsk – Grodzisko Dolne linii nr 68 oraz Zaklików – Kraśnik pojadą autobusy.
Zmiany nastąpią również w połączeniach sezonowych. W niedziele zakończyły kursowanie pociągi ze stolicy regionu do stacji Medzilaborce i Zamość Wschód. Od 30 września zaplanowano uruchomienie pociągów do Komańczy i Gorlic.
Podlaskie: Bez pociągów między Hajnówką a Czeremchą
W województwie podlaskim największe zmiany będą dotyczyły odcinka Hajnówka – Czeremcha. Jak poinformował Podlaski Oddział PR, PKP PLK będzie prowadziła tam inwestycję skutkującą wstrzymaniem ruchu pociągów. Dlatego podróżni korzystający z pociągów na tej trasie przesiądą się do autobusów. Podobnie będzie między 3 a 24 września na trasie Białystok – Czeremcha, która z powodu robót utrzymaniowych będzie zamknięta dla ruchu pociągów. Należy zauważyć, że komunikacja zastępcza nie dotrze do wszystkich stacji pośrednich, np. p.o. Podbiele, Gregorowice i Witowo. Ponadto przejazdy wykonywane autobusami będą dłuższe – ze stolicy regionu do Czeremchy o ok. 30 minut, a przejazd z Hajnówki do Czeremchy wyniesie prawie godzinę.
Na innych trasach na uwagę zasługuje zmiana kursowania ostatniego pociągu z Białegostoku do Suwałk. Jego odjazd opóźniono o blisko 80 minut. Jak podał przewoźnik, wynika to ze zmiany godziny odjazdu IC Podlasiak.
Świętokrzyskie: Utrudnienia i dodatkowa para pociągów
Również województwo świętokrzyskie nie będzie wolne od utrudnień w ruchu związanych z realizacją inwestycji. Modernizacja linii nr 25 między Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim spowodują zastąpienie 4 pociągów Regio komunikacją zastępczą. Dotyczy to połączeń kursujących w godzinach południowych oraz późnowieczornych. W niektóre dni autobusy zastąpią również ostatni pociąg z Częstochowy do stacji Włoszczowa. Prowadzone inwestycje wpłyną na połączenia międzywojewódzkie z Kielc do Katowic przez Centralną Magistralę Kolejową. Pociągi Łysica i Ostaniec przez trzy tygodnie września pojadą drogą okrężną przez Żelisławice i Włoszczowę Północ.
Dobrą wiadomością dla podróżnych jest uruchomienie dodatkowej pary pociągów na trasie Włoszczowa – Kielce. Pociąg z pierwszej z wymienionych stacji będzie kursował od poniedziałku do soboty, a w przeciwnym kierunku codzienne z wyjątkiem sobót. Do końca września w weekendy będzie uruchamiane połączenie z Kielc do Sandomierza.
Warmińsko-mazurskie: Bez pociągów na ważnych trasach
W województwie warmińsko-mazurskim nadal będą prowadzone inwestycje skutkujące wstrzymaniem ruchu kolejowego na odcinkach Olsztyn – Olsztynek oraz Szczytno – Ełk. Na tych trasach za pociągi będą kursowały autobusy. Na pierwszym z wymienionych odcinków prace powinny zakończyć się do 15 października tego roku, co odnotowano w plakatowym rozkładzie jazdy pociągów. Przywrócenie ruchu pociągów spowoduje skrócenie czasu przejazdu o około połowę względem komunikacji autobusowej. Między Szczytnem a Ełkiem prace potrwają dłużej.
Krótkookresowe utrudnienia w ruchu pociągów nastąpią również na trasie Olsztyn – Malbork. „Od 16 do 20 października 2018 r. prace remontowe będą prowadzone na odcinku Morąg – Małdyty także z wprowadzeniem autobusowej komunikacji zastępczej” - można przeczytać w informacji olsztyńskiego oddziału PR.