Partnerzy serwisu:
Innowacje

Konux: Prognostyczne utrzymanie rozjazdów – oszczędność czasu i pieniędzy

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
27-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Konux: Prognostyczne utrzymanie rozjazdów – oszczędność czasu i pieniędzy
Fot. Konux
Awarie rozjazdów są często przyczyną zakłóceń w ruchu pociągów. Przewoźnicy i zarządcy infrastruktury ponoszą z tego tytułu niemałe straty. Aby im zapobiec, warto rozważyć inwestycję w wykrywanie zbliżających się usterek z wyprzedzeniem – przekonują w rozmowie z “Rynkiem Kolejowym” przedstawiciele firmy Konux.

Rynek Kolejowy: Czy mogliby Państwo opisać firmę i jej działalność w branży kolejowej?

Konux to firma z siedzibą w Monachium, działająca w sektorze zaawansowanych technologii i tworząca bazujące na sprzęcie sensorycznym rozwiązania analityczne dla przemysłu. Choć w branży kolejowej jesteśmy stosunkowo nowym graczem, pozyskaliśmy już klientów wśród wielkich operatorów kolejowych i transportowych, takich jak DB. Nasze kluczowe kompetencje to analiza danych zebranych przy pomocy sensorów w celu sformułowania konkretnych wniosków z zakresu utrzymania prognostycznego. Koncentrujemy się przede wszystkim na branży kolejowej, w szczególności na rozjazdach. Są one newralgicznym elementem sieci kolejowych, dlatego wykrywanie usterek z wyprzedzeniem ma w ich przypadku ogromne znaczenie.

Konux koncentruje się na rozwiązaniach z dziedziny utrzymania prognostycznego. Jakie korzyści zapewnia ten rodzaj utrzymania firmom kolejowym?

Zastanówmy się nad sposobem, w jaki utrzymanie odbywa się najczęściej dziś. Poważne awarie rozjazdów są wykrywane wtedy, gdy jest już za późno. W takich sytuacjach niezbędne są działania doraźne, kosztowne zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. Dopóki problem nie zostanie rozwiązany, rozjazdy są nieprzejezdne, co może wywołać opóźnienia pociągów lub konieczność zmiany rozkładu jazdy.

Rozważmy jednak inny scenariusz, w którym usterka jest wykrywana z wyprzedzeniem. Wiadomo, że będzie trzeba przeprowadzić konkretne czynności utrzymaniowe – nie natychmiast, ale w niedalekim czasie. Działania doraźne przestają być niezbędne – zamiast nich można zaplanować czynności z wyprzedzeniem, przygotować konieczne środki, wybrać optymalny moment na przeprowadzenie całej akcji, która zapobiegnie awarii rozjazdu. Oznacza to, że w godzinach regularnego ruchu rozjazd będzie przejezdny, dzięki czemu znacząco spadnie liczba opóźnień i poprawi się jakość usług.

W jakich obszarach związanych z infrastrukturą i taborem ta technologia może znaleźć zastosowanie?

Możemy przygotować sprawozdanie na temat kluczowych wskaźników efektywności naszych klientów w odniesieniu do infrastruktury i taboru. Wskaźniki te mogą odnosić się zarówno do kondycji finansowej, jak i do stanu poszczególnych składników majątku, np. zestawów kołowych czy podsypki.

Co do rozjazdów, jesteśmy w stanie stworzyć “cyfrowy ślad” konkretnego rozjazdu i określić jego stan. Na jego podstawie możemy gromadzić i przekazywać szczegółową informację o potencjalnych problemach, związanych na przykład ze stanem podsypki, i umożliwiać naszym klientom reagowanie we właściwym czasie.

Jeśli chodzi o tabor, potrafimy analizować wpływ przejeżdżających pojazdów szynowych na rozjazd, innymi słowy – monitorować postępy degradacji na skutek zużycia. Możemy też określać stan i jakość zestawów kołowych.

Jakie są główne trudności, napotykane przy wdrażaniu?

Nasz system składa się z czujników, działających w chmurze serwerów oraz naszego oprogramowania analitycznego. Czujniki są zamontowane na rozjazdach – jest to łatwe dzięki ich pełnej autonomiczności. Cały system jest rozwiązaniem typu end-to-end, więc jego wprowadzenie nie napotyka żadnych trudności. Ponieważ jednak kalibracja systemu i analiza wymaga początkowej próbki danych, zawsze zaczynamy od sześciomiesięcznego projektu pilotażowego, w czasie którego gromadzimy dane i dopasowujemy rozwiązania do konkretnych potrzeb.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy skład Talgo ICE-L dla DB przyjechał do Niemiec

Fotorelacje

Pierwszy skład Talgo ICE-L dla DB przyjechał do Niemiec

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Używane wagony piętrowe z Niemiec w Tanzanii [zdjęcia]

Fotorelacje

Szwajcarzy nie chcą wpuszczać do kraju spóźnionych pociągów z zagranicy

Pasażer

Szwajcarzy nie chcą wpuszczać do kraju spóźnionych pociągów z zagranicy

Artur Bogdanowicz, współpraca Michał Szymajda 01 lipca 2023

Elektryczne pociągi w końcu połączą Kopenhagę z Hamburgiem

Tabor i technika

Niemcy kupili w maju 10 milionów biletów za 49 euro

Pasażer

Szósta para pociągów Warszawa - Berlin. Jak pojedzie?

Pasażer

Zobacz również:

Pierwszy skład Talgo ICE-L dla DB przyjechał do Niemiec

Fotorelacje

Pierwszy skład Talgo ICE-L dla DB przyjechał do Niemiec

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Używane wagony piętrowe z Niemiec w Tanzanii [zdjęcia]

Fotorelacje

Szwajcarzy nie chcą wpuszczać do kraju spóźnionych pociągów z zagranicy

Pasażer

Szwajcarzy nie chcą wpuszczać do kraju spóźnionych pociągów z zagranicy

Artur Bogdanowicz, współpraca Michał Szymajda 01 lipca 2023

Elektryczne pociągi w końcu połączą Kopenhagę z Hamburgiem

Tabor i technika

Niemcy kupili w maju 10 milionów biletów za 49 euro

Pasażer

Szósta para pociągów Warszawa - Berlin. Jak pojedzie?

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5