Partnerzy serwisu:
Biznes

Kongres Kolejowy: Ile kolei w państwie, ile państwa w kolei?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kongres Kolejowy: Ile kolei w państwie, ile państwa w kolei?
Jednym z pierwszych paneli dyskusyjnych podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego była debata dotycząca stopnia zaangażowania państwa w rynek kolejowy i znaczenia transportu szynowego w gospodarce naszego kraju.

Dyskusję rozpoczął wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, który wymienił kilkanaście problemów międzynarodowej gospodarki, rzutujących na polską rzeczywistość ekonomiczną. – Stoimy przed pytaniem, czy mamy do czynienia z nową falą światowego kryzysu. Nie wiemy też, czy będzie przyspieszenie globalizacji – tłumaczył Piechociński.

– Polska gospodarka funkcjonuje coraz bardziej w globalnym otoczeniu, a nasza kolej zawsze była blisko wymiaru euroazjatyckiego. Branża ta bardzo późno przystąpiła do procesu modernizacji. Drogi rozpoczęły to wcześniej. Mamy bardzo duży wzrost efektywności procesów logistycznych. Otoczenie kolei przyspieszyło bardzo wyraźnie. Wydawało się, że polska przedsiębiorczość otworzy się na wschód, że to, co było przez wiele wieków przekleństwem, okaże się ogromną szansą. Budowaliśmy wielkie nadzieje, że na styku kolei europejskiej i azjatyckiej będziemy mogli zbudować ogromną wartość. Tymczasem obecnie pojawiły się zakłócenia – dezintegracja państwa ukraińskiego, czy polityka Federacji Rosyjskiej – mówił wicepremier.

– Państwo nie może więc prowadzić działalności w gospodarce bez zwracania uwagi na kontekst międzynarodowy i procesy globalne. Polska, 6. gospodarka unijna, nie może sobie na to pozwolić – zaznaczył Janusz Piechociński.

Państwo zrzuca odpowiedzialność na samorządy

– Jest problem regulacji wewnętrznych na kolei. Np. przewoźnicy towarowi chcieliby uruchamiać o wiele dłuższe pociągi niż robią to obecnie, lecz nie zawsze mogą to czynić. Innym problemem są stawki za dostęp do infrastruktury, gdzie płaci się za wszystko, nawet za stanie. W systemie drogowym jest zupełnie inaczej. Kolejny problem dotyczy kwestii zagadnień dotyczących systemu finansowania. Kolej wykonała ogromny wysiłek w tej sferze, a jest wiele sektorów, w których zadłużenie względem państwa zostało umorzone. Być może przyszedł czas, aby i na kolei tak się stało – mówił Tadeusz Syryjczyk, senior ekspert ZDG TOR.

– Państwo, będąc podmiotem aktywnym na kolei, często pozbywa się kłopotu, zrzucając odpowiedzialność za nią na samorządy. Te z kolei mam wrażenie, zbyt wiele obowiązków biorą na siebie – stwierdził Adrian Furgalski, przewodniczący Forum Kolejowego – Railway Business Forum. – Zaobserwowałem zmianę w ostatnich latach – od hurraoptymizmu jeśli chodzi o liberalizację na rynku kolejowym, aż do bardziej stonowanego stanowiska – zaznaczył. – Oczywiście, tam gdzie jest to możliwe, konkurencyjności powinno być więcej, jednak państwo zawsze będzie obecne na poziomie regulacji i infrastruktury – stwierdził.

– Nie przewidujmy w najbliższych latach, że transfer publicznych pieniędzy na kolej będzie większy – zaznaczył Janusz Piechociński. Jak wskazał, w najbliższych latach państwo powinno raczej skupić się na tym, aby na nowo zdefiniować możliwości wejścia prywatnym podmiotom z własnymi funduszami w sektor także kolejowy.

Słabo przygotowane usamorządowienie

– Pytanie, czy więcej rynku, czy więcej państwa na kolei. Jako samorządowiec zainteresowany obniżaniem kosztów mogę powiedzieć, że więcej rynku. My nie jesteśmy w stanie podejmować takiego ryzyka jak kapitał prywatny. Tylko, że jesteśmy w określonej sytuacji, w której są już wcześniej uruchomione procesy. Spółki samorządowe już działają i ich przechodzenie na bardziej rynkowe pozycje to perspektywa kilkuletnia – stwierdził marszałek łódzki, Witold Stępień. Skomentował on również przejęcie Przewozów Regionalnych przez samorządy regionalne, który miał miejsce kilka lat temu.

– Proces usamorządowienia był słabo przygotowany. Chciano wzmacniać PKP Intercity. Problem niezbilansowanego przedsięwzięcia postawiono przed marszałkami, którzy mieli ograniczenia budżetowe. Długi PR rosły, dziś wynoszą 550 mln zł wobec samej PKP PLK. Łódzką Kolej Aglomeracyjną stworzyliśmy właśnie po to, aby spróbować rozwiązać problemy związane z koleją w regionie – powiedział marszałek województwa łódzkiego. – Dziś jednak Przewozy Regionalne są w lepszym stanie niż były jeszcze niedawno. A to wszystko dzięki samorządom, które zainwestowały w nie znaczące fundusze – dodał Witold Stępień.


Kongres Kolejowy to odbywające się cyklicznie największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas tegorocznej edycji w Łodzi spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerów, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. Więcej o tematach poruszanych na Kongresie Kolejowym dowiedzą się Państwo z publikowanych na naszym portalu tekstów. Zachęcamy do udziału również w Kongresie Transportu PublicznegoKongresie Infrastruktury Polskiej.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Prawo i polityka

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Kasper Fiszer 28 listopada 2022

Czy wodór zastąpi kolej spalinową? Tak, ale nie w każdym obszarze

Tabor i technika

Elektryfikacja kolei sposobem na jej neutralność klimatyczną?

Tabor i technika

Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność

Prawo i polityka

Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy

Biznes

Zobacz również:

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Prawo i polityka

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Kasper Fiszer 28 listopada 2022

Czy wodór zastąpi kolej spalinową? Tak, ale nie w każdym obszarze

Tabor i technika

Elektryfikacja kolei sposobem na jej neutralność klimatyczną?

Tabor i technika

Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność

Prawo i polityka

Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5