Partnerzy serwisu:
Biznes

Kongres Kolejowy 2015. Hajduk: EC Wawel mógł na siebie zarabiać

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
26-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński, rynek-kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kongres Kolejowy 2015. Hajduk: EC Wawel mógł na siebie zarabiać
– Zlikwidowany w ubiegłym roku EC Wawel przynosił straty, ponieważ skierowano go na trasę omijającą duże ośrodki miejskie południowo-zachodniej Polski – uważa specjalista ds. transportu i logistyki z Zielonej Góry Damian Hajduk. 

Tematem wystąpienia był krótko- i długoterminowy rozwój połączeń między miastami Polski południowej i zachodniej. – Przede wszystkim powinno się łączyć ze sobą duże miasta, takie jak Zielona Góra. Jest to miasto 140-tysięczne z ok. 700 tysiącami mieszkańców w obszarze aglomeracyjnym. Swoje siedziby mają tu, między innymi, uniwersytet oraz park naukowo-technologiczny. Jesteśmy położeni w jedynym w Polsce regionie winiarskim – argumentował prelegent.

W opinii Hajduka wiele pociągów jest trasowanych w sposób, który utrudnia im osiągnięcie dobrego wyniku ekonomicznego. Przykładem ilustrującym tę tezę był kursujący do grudnia ubiegłego roku pociąg EuroCity Wawel. Do 2000 r. jeździł on (wówczas jeszcze jako Intercity w relacji Kraków – Berlin) Magistralą Odrzańską przez Zieloną Górę. Dziś przez to miasto nie przebiegają trasy międzynarodowych pociągów kwalifikowanych (choć są dwie pary Regio do Frankfurtu nad Odrą).

Pociągi jeżdżą przez bory i lasy

– Choć pociągi międzynarodowe mogłyby jeździć przez aglomerację legnicko-głogowską i tzw. „Lubuskie Trójmiasto” (Zielona Góra, Sulechów i Nowa Sól), ośrodki te nie zostały uznane za warte takiego połączenia. Zamiast tego pociągi między Polską a Niemcami są wytrasowane w większości przez Bory Dolnośląskie i Puszczę Rzepińską. To pewnego rodzaju kuriozum – ocenił Hajduk. – EC Wawel „zbankrutował” także dlatego, że jeździł przez stację Węgliniec, gdzie wsiadało zazwyczaj od 1 do 3 pasażerów – dodał.

– Dzięki rewitalizacji Magistrali Odrzańskiej czas przejazdu uległ skróceniu o 95 minut. Jej parametry w rozpoczynającej się perspektywie budżetowej nadal będą poprawiane – stwierdził mówca. W jego ocenie może to sprzyjać przywróceniu w przyszłości połączeń podobnych do EC Wawel przez Zieloną Górę. Pomysł Hajduka na zwiększenie atrakcyjności takich pociągów to „wpięcie” w korytarz Wrocław – Berlin Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego, zamieszkanego przez pół miliona ludzi. – Przewiduje to zresztą plan zrównoważonego transportu – zaznaczył prelegent. Ważną rolę mogłaby odegrać po rewitalizacji również linia 289, łącząca miasta LGOM.

Co z KDP?

Autor referatu poruszył także kwestię przyszłej budowy Kolei Dużych Prędkości. – Choć wybiega ona daleko poza obecną perspektywę budżetową, jej budowie sprzyjają dokumenty strategiczne: Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju w wariancie eksperckim oraz rządowym. Warto pomyśleć o połączeniu linią o prędkości 200-250 km/h także miast południowej Polski. Taka trasa miałaby uzasadnienie demograficzne, przebiegałaby bowiem przez obszary gęsto zaludnione – argumentował.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Prawo i polityka

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Kasper Fiszer 28 listopada 2022

Czy wodór zastąpi kolej spalinową? Tak, ale nie w każdym obszarze

Tabor i technika

Elektryfikacja kolei sposobem na jej neutralność klimatyczną?

Tabor i technika

Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność

Prawo i polityka

Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy

Biznes

Zobacz również:

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Prawo i polityka

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Kasper Fiszer 28 listopada 2022

Czy wodór zastąpi kolej spalinową? Tak, ale nie w każdym obszarze

Tabor i technika

Elektryfikacja kolei sposobem na jej neutralność klimatyczną?

Tabor i technika

Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność

Prawo i polityka

Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5