Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Komisja Europejska zaniepokojona fuzją Alstomu i Siemensa. Wszczęła postępowanie

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-07-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Komisja Europejska zaniepokojona fuzją Alstomu i Siemensa. Wszczęła postępowanie
Fot. Kevin.B, GFDL
Komisja Europejska ogłosiła wszczęcie szczegółowego dochodzenia w sprawie przejęcia Alstom przez Siemensa. Komisja po wstępnym postępowaniu ma poważne obawy, że nowy podmiot stałby się zbyt potężnym graczem na rynku europejskim i światowym.

W piątek, 13 lipca Komisja Europejska poinformowała, że przeprowadzi szczegółowe dochodzenie w sprawie planowanego przejęcia Alstomu przez Siemensa. Jak czytamy w oświadczeniu, Komisja jest zaniepokojona, że fuzja może zmniejszyć konkurencję na rynku dostawców pociągów i systemów sterowania ruchem. Warto zauważyć, że Komisja wprost mówi o przejęciu, choć obaj producenci wolą mówić o połączeniu (fuzji). 

Otwarcie postępowania nie jest zaskakujące. Krzysztof Celiński, dyrektor Siemens Mobility niedawno poinformował, że 8 czerwca 2018 został złożony wniosek do odpowiedniego organu – DG Competition. – Zazwyczaj Unia Europejska potrzebuje około pół roku na podjęcie decyzji o zielonym świetle dla fuzji – mówi Celiński.

Jakie są obawy Komisji? 

W informacji o wszczęciu postępowania Komisja Europejska wskazuje, że portfolio Siemensa i Alstomu jest zbieżne w zakresie pociągów KDP, taboru miejskiego, pociągów regionalnych, metra, tramwajów oraz systemów sterowania ruchem. – Proponowana transakcja łączyłaby dwóch największych dostawców taboru kolejowego i rozwiązań sygnalizacyjnych w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) nie tylko pod względem wielkości operacji, ale także pod względem zasięgu geograficznego ich działalności – tłumaczy Komisja. 

Na obecnym etapie Komisja obawia się, że planowana transakcja ograniczy konkurencję, a w szczególności, że ​​doprowadzi to do wyższych cen, mniejszych możliwości wyboru i mniejszej innowacyjności – z uwagi na zmniejszoną presję konkurencyjną. To działałoby na szkodę zarówno operatorów i zarządców infrastruktury, jak i pasażerów. 

Wstępne dochodzenie Komisji Europejskiej wykazało, że w przypadku taboru kolejowego transakcja zmniejszy liczbę światowych dostawców. W odniesieniu do pociągów dużych prędkości Komisja zbadała wpływ transakcji zarówno w EOG, jak i na całym świecie (z wyjątkiem Chin, Japonii i Korei, które wydają się mieć bariery uniemożliwiające import od zagranicznych dostawców). – Na obu tych rynkach geograficznych podmiot powstały w wyniku połączenia byłby niekwestionowanym liderem rynku, ponad trzykrotnie większym od najbliższego konkurenta – tłumaczy Komisja, dodając, że Siemens Alstom miałby również większość europejskiego na rynku pociągów regionalnych, dalekobieżnych i taboru metra.

Komisja nie obawia się Chin


Podobnie byłoby w przypadku systemów sterowania ruchem – po fuzji firma miałaby trzykrotność udziału rynkowego najbliższego konkurenta. Do tego Komisja stwierdziła, że ​​pojawienie się nowych konkurentów na rynkach taboru kolejowego lub srk, w tym w szczególności potencjalnych chińskich dostawców, "wydaje się w najbliższej przyszłości mało prawdopodobne".

Jak czytamy w oświadczeniu, Komisja Europejska przeprowadzi teraz dogłębne badanie przewidywanych skutków transakcji, aby ustalić, czy jej początkowe obawy o zachowanie konkurencji na rynku zostaną potwierdzone. Czas na decyzję to 90 dni roboczych – do 21 listopada 2018 roku.

Stanowisko Komisji w sprawie konkurencji z Chin jest zaskakujące, bo to rosnąca pozycja tamtejszej firmy CRRC, powstałej po fuzji lokalnych producentów, ma być główną przyczyną planowanej fuzji Alstomu i Siemensa. Szeroką analizę tej transakcji można przeczytać tutaj. O fuzji europejskich gigantów rozmawiano również m.in. podczas Kongresu Kolejowego.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 19 lipca 2023

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

Tabor i technika

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

inf. pras oprac. JM 11 maja 2023

Jest 25 Vectronów w PKP Cargo. Dostawy zakończone

Tabor i technika

Vectron otrzymuje zgodę na cały Korytarz Skandynawski

Tabor i technika

ČD Cargo zamówiły Vectrony ze spalinowym silnikiem dojazdowym

Tabor i technika

Zobacz również:

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 19 lipca 2023

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

Tabor i technika

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

inf. pras oprac. JM 11 maja 2023

Jest 25 Vectronów w PKP Cargo. Dostawy zakończone

Tabor i technika

Vectron otrzymuje zgodę na cały Korytarz Skandynawski

Tabor i technika

ČD Cargo zamówiły Vectrony ze spalinowym silnikiem dojazdowym

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5