Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn) planują wielką ofensywę celem utrzymania pasażerów i pozyskania nowych. Kolej chce być jeszcze bardziej konkurencyjna wobec przewozów lotniczych, samochodowych i autobusowych – donosi z Niemiec nasz korespondent Artur Bogdanowicz.
Do 2030 r. Deutsche Bahn planuje zwiększenie oferty aż o 25%. Kolej chce pozyskiwać nawet 50 mln pasażerów rocznie. By to umożliwić, planowane są inwestycje w wysokości 12 mld euro. W związku z tym w ciągu 15 lat w codziennym rozkładzie ma się pojawić o 150 nowych połączeń ICE więcej. Na większości tras ekspresy ICE mają kursować nie co godzinę, a co 30 minut.
Od 2016 oddawane będą do użytku nowe trasy kolejowe, do 2030 r. na torach pojawi się aż 260 nowych składów ICE oraz 120 nowych dalekobieżnych pociągów ICx. Na ich pokładzie bezpłatne wifi i bezpłatne miejscówki obowiązywać będą nie tylko w klasie pierwszej, jak obecnie, ale i w drugiej. Zachowane będą obecne karty rabatowe Bahncard 25, 50 oraz sieciowa Bahncard 100. Wprowadzone zostaną dodatkowo karty Bahncard obowiązujące 3 miesiące, a ceny specjalne (Sparpreise) dostępne będą do momentu odjazdu pociągu.
Już w 2016 r. na tory wyjedzie 17 nowych składów ICE 3. generacji, zaś z końcem 2017 na torach zaczną się pojawiać nowe pociągi ICx. Więcej połączeń pojawi się przede wszystkim na trasach północ-południe i wschód-zachód. Czas przejazdu między Frankfurtem a Dreznem skróci się o godzinę. Z Monachium i Stuttgartu do Paryża dojechać będzie można już w przyszłym roku o pół godziny szybciej niż teraz. W 2018 czas przejazdu ze stolicy do Monachium skróci się z ponad 6 do mniej niż 4 godzin.
Prawie wszystkie miasta liczące ponad 100 tys. mieszkańców obsługiwane będą pociągami dalekobieżnymi min. co 2 godziny. Marka Intercity na nowo pojawi się w Chemniz, Cottbus, Fürth, Heilbronnie, Poczdamie i Siegen. W kolejnych 30 miastach zwiększy się liczba odjazdów – m.in. w Dreźnie, Magdeburgu, Oldenburgu, Rostocku i Schwerinie. IC zatrzymają się też ponownie m.in. w Brandenburgu, Plauen, Tybindze i Zwickau. Nowe połączenia dalekobieżne połączą np. Hanower z Poczdamem, Drezno z Rostockiem, Chemnitz z Düsseldorfem.