Koleje Dolnośląskie jako pierwszy samorządowy przewoźnik kolejowy w Polsce zostały członkiem Międzynarodowego Komitetu Transportu Kolejowego (CIT).
Międzynarodowy Komitet Transportu Kolejowego (CIT) został założony w 1902 roku. W momencie powstania jego głównym celem było zapewnienie jednolitego stosowania międzynarodowej Konwencji w sprawie kolejowego ruchu towarowego, która weszła w życie jeszcze w XIX wieku (1893 rok). Od 1928 roku CIT odpowiada również za jednolite stosowanie przepisów przewozu pasażerów i bagażu.
Koleje Dolnośląskie przewoźnikiem międzynarodowym
Główna siedziba CIT mieści się w szwajcarskim Bernie. Chęć współpracy w gronie międzynarodowych przewoźników kolejowych pojawiła się w momencie kończenia prac nad uruchomieniem połączeń Kolei Dolnośląskich z Wrocławia do Drezna i ze Szklarskiej Poręby do Liberca. Jako przewoźnik funkcjonujący na pograniczu kraju uznaliśmy, że warto sięgnąć po doświadczenie firm, które na tym rynku już funkcjonują od lat. W kraju wśród przewoźników samorządowych nie było do tej pory zainteresowania międzynarodową współpracą. Wynika to z obszaru funkcjonowania tych podmiotów (wewnątrz kraju, brak styczności z granicami lub rozpoczęcie realizacji połączeń międzynarodowych w grudniu 2015 r.). Do CIT należą tylko PKP oraz CTL Logistics.
Dla nowo wstępujących członków zarząd CIT nie stawia specjalnych warunków. KD wypełniły formularz zgłoszeniowy, który został decyzją członków Stowarzyszenia przyjęty. Natomiast po wstąpieniu KD w poczet członków CIT obowiązuje Spółę składka członkowska, która opłacana będzie co pół roku.
Czerpać z bogatych doświadczeń
Koleje Dolnośląskie jako członek CIT mają możliwość czerpania z kilkudziesięcioletniego doświadczenia tej organizacji, zbudowanego na gruncie praktycznym. CIT oferuje między innymi:
- reprezentację przed instytucjami państwowymi i europejskimi,
- dostęp do aktualnych informacji o zmianach w prawie przewozowym na szczeblu europejskim,
- szkolenia i porady prawne,
- ułatwienia w zawieraniu umów z partnerami zagranicznymi.
Zyska także pasażer
Wykorzystanie istniejących procedur i dokumentów CIT pozwoli profesjonalnie rozpatrywać wnioski pasażerów dotyczące komunikacji przygranicznej i międzynarodowej.
Udoskonalone zostaną procedury dotyczące:
- rozpatrywania reklamacji w przypadkach, które dotyczą po części Kolei Dolnośląskich i przewoźników zagranicznych,
- odpowiedzialności wobec pasażera przy umowach na podwykonawstwo usług przewozowych,
- odpowiedzialności w przypadkach szczególnych (jak np. zranienie podróżnego w pociągu).
Wstąpienie do grupy przewoźników-członków CIT jest pierwszym krokiem KD to wydawania i honorowania biletów w taryfie międzynarodowej CIV. Taryfa CIV umożliwi Spółce funkcjonowanie na rynku usług kolejowych w całej Europie. Dzięki wstąpieniu do grona przewoźników honorujących bilety CIV bilet na przejazd pociągiem Kolei Dolnośląskich będzie można kupić w dowolnej kasie w Europie, a z kolei bilety wydane w kasie Kolei Dolnośląskich będą ważne u wszystkich europejskich partnerów CIV.
W ostatnich miesiącach Koleje Dolnośląskie wspólnie z partnerami z Niemiec opracowywały porozumienie o współpracy dotyczące realizacji transgranicznych przewozów pomiędzy województwem dolnośląskim a wolnym państwem Saksonia.