NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Koleje Dolnośląskie wyłączyły z eksploatacji dwa autobusy szynowe Pesy

| Michał Szymajda 16.02.2016 146

Koleje Dolnośląskie wyłączyły z eksploatacji dwa autobusy szynowe Pesy
Koleje Dolnośląskie w trosce o bezpieczeństwo wycofały z użytkowania dwa autobusy szynowe Pesy.Fot. KF
Koleje Dolnośląskie wyłączyły z użytkowania dwa autobusy szynowe SA134 i SA132. – Po wykonanych oględzinach wózków skierowaliśmy te pojazdy do ich producenta. Trochę dmuchamy na zimne, ale mamy podstawy, by sądzić, że z wózkami pojazdów nie wszystko jest w porządku – powiedział Piotr Rachwalski, prezes KD.
Wózki w dwóch spalinowych zespołach trakcyjnych są takie same jak w wykolejonym na Opolszczyźnie pojeździe SA134 z numerem 011. Pękła w nim rama jednego z wózków i to właśnie było przyczyną wypadnięcia z szyn (więcej o tym zdarzeniu TUTAJ). Urząd Transportu Kolejowego nie zdecydował się na wyłączenie wszystkich pojazdów tej serii z ruchu, zalecając przewoźnikom częstszą kontrolę wózków. Zresztą nie wyczerpałoby to tematu, ponieważ w wózki takie jak feralny SA134-011 wyposażone są także inne pojazdy szynowe produkowane przez Pesę, m.in. SA132.

Koleje Dolnośląskie: dmuchamy na zimne


– Kontrola UTK, którą przeprowadzono na początku lutego, nie wykazała problemów z autobusami szynowymi SA134 i SA132, którymi wozimy pasażerów. Ale na własną rękę, w związku z wykolejeniem na Opolszczyźnie, wykonujemy dokładne, znacznie częstsze niż dotychczas oględziny wózków tych pojazdów – powiedział prezes KD. – Kontrole wykonane na jednym pojeździe SA134 i jednym SA132 wykazały istnienie niewielkiego zarysowania metalu w trudno dostępnym fragmencie wózka. Nie będziemy orzekać o jego charakterze, u nas nie ma mowy, aby pojazd wyjechał w trasę z pasażerami, jeśli istnieje choćby cień szansy na zagrożenie bezpieczeństwa. Autobusy szynowe wyłączyliśmy z ruchu i przekazaliśmy do Pesy. Producent na własny koszt wymieni w nich wózki do końca marca – wyjaśniał dla „Rynku Kolejowego” Piotr Rachwalski.

Przewoźnik poinformował ponadto, że będzie się starał zastąpić wycofane pojazdy innymi spalinowymi pociągami. Dopiero w ostateczności zostaną zastąpione autobusami komunikacji zastępczej, tak jak stało się na Opolszczyźnie.

Pesa odpowiada

W sprawie wózków, w które wyposażone są autobusy szynowe, głos zabrała Pesa Bydgoszcz.

– W grudniu, po wykolejeniu pojazdu rozpoczęła pracę Komisja ds. Badania Wypadków Kolejowych i to jej opinia, po przeprowadzeniu przez Instytut Kolejnictwa badan i ekspertyz da odpowiedź na pytanie o przyczyny uszkodzeń. W związku z uszkodzeniami wózka wykolejonego pojazdu producent w porozumieniu z przewoźnikami zdecydował o przeprowadzeniu przeglądu wszystkich szynobusów, w który zastosowano wózki toczne tego samego typu – czytamy w komentarzu PR managera Pesy, Macieja Grześkowiaka.

Przeglądy takie odbywają się co 14 dni. Do tej pory po dwukrotnym sprawdzeniu 95 dwuczłonowych pojazdów zdecydowano o wyłączeniu z eksploatacji 12 z nich, nawet jeśli wystąpiło tylko podejrzenie uszkodzenia. Jak informuje producent, w pozostałych pojazdach nie odnotowano żadnych usterek.

Przeglądy odbywają się w oparciu o specjalną, opracowaną przez producenta instrukcję oględzin, co według Pesy, pozwala na rzetelną ocenę stanu ramy.

– Jednocześnie – na prośbę producenta – instytuty badawcze dokonały analizy wyników i dokumentacji wcześniejszych badań i potwierdziły one poprawność konstrukcji ram wózków. Przypomnijmy, że autorem projektu i dokumentacji wózka 37AN był dr Ryszard Suwalski, jeden z największych autorytetów w tej dziedzinie. Wózki zostały sprawdzone między innymi przez Instytut Pojazdów Szynowych, który zrealizował program badań niszczących ram, symulujący 30-letnią ich eksploatację – napisał Maciej Grześkowiak.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5