Po raz kolejny České dráhy zwracają się do pooli taborowych z prośbą o przedstawienie ofert wynajmu lokomotyw. Tym razem chodzi o 15 trójsystemowych elektrowozów.
Jak poinformowały Koleje Czeskie, operator chce w drodze przetargu znaleźć dostawcę pojazdów zdolnych operować pod siecią 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC i 15 kV 16.7 Hz AC. Przeznaczeniem pojazdów będzie głównie prowadzenie szybkich pociągów ekspresowych na terenie Czech, ale elektrowozy mają mieć też możliwość wjazdu na teren Austrii i Słowacji. České dráhy wymagają przygotowania ich do prowadzenia pociągów z prędkością maksymalną 160 km/h.
Wszystkie lokomotywy mają znaleźć się w rękach Czechów do jesieni 2019 roku. Chcą je eksploatować do końca 2024 roku, czyli przez 5 lat. Dostawca elektrowozów ma zająć się także bieżącym ich utrzymaniem.
W końcu 2017 roku narodowy czeski przewoźnik
wynajął na 10 lat 10 lokomotyw Siemens Vectron zdolnych prowadzić pociągi z prędkością 200 km/h. Są wykorzystywane na trasach z Pragi do Niemiec. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że także w tym przetargu faworytem będzie Siemens. Zaletą Vectronów jest krótki okres produkcji i możliwość kursowania w większości europejskich państw, z uwagi na skutecznie zakończone procesy homologacji w poszczególnych krajach.