Siedziba państwowego przewoźnika České dráhy na zlecenie Komisji Europejskiej została przeszukana przez Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (odpowiednik UOKiK). Interwencja ta jest kolejną odsłoną trwającego już 5 lat konfliktu pomiędzy ČD a prywatnymi przewoźnikami.
Celem przeszukania było odnalezienie dokumentów, które mogłyby potwierdzić, że České dráhy wykorzystywały swojej dominującej pozycji na rynku w celu ograniczenia konkurencji. Konflikt wybuchł bezpośrednio przed uruchomieniem pierwszych połączeń przez RegioJet, kiedy to ČD obniżyły ceny biletów wyłącznie w relacji Praga-Ostrawa (z 438 koron na 290 koron), poprzez co, zdaniem RegioJet i LeoExpress, wprowadziły zakazane ceny dumpingowe. České dráhy zaakceptowały niekorzystny dla siebie wynik arbitrażu w wieloletnim sporze z firmą Škoda Transportation o spóźnioną dostawę 20 lokomotyw. Przewoźnik dopłacił pozostałe 753 mln koron z zasądzonego 1,2 mld koron. Konflikt między przewoźnikiem a producentem dotyczył dostawy 20 trójsystemowych lokomotyw serii 380 za 2,7 mld koron. Pojazdy miały dostać dostarczone już w 2009 roku, jednakże pierwszy z nich przewoźnik otrzymał dopiero w 2013 roku. W związku z ponad 4-letnim opóźnieniem ČD jednostronnie naliczyły 1 mld koron kary, z czym nie zgodził się producent, argumentując, że późna dostawa była efektem zmian w zamówieniu i w przepisach (normy techniczne TSI). W listopadzie 2015 sąd przy Izbie Gospodarczej i Rolnej nakazał ČD zapłacenie pozostającej ceny kupna skorygowanej o inflację. České dráhy ogłosiły przetarg na wynajem 10 nowoczesnych trójsystemowych lokomotyw osiągających prędkość do 200 km/h. Na wynajem na 10-letni okres przewoźnik planuje przeznaczyć 1,3 mld koron. W cenie tej zawarty mają być wszelkie usługi, w tym serwis. Lokomotywy zostaną przeznaczone głownie do obsługi trasy pomiędzy Pragą a Hamburgiem, ale także innych relacji, w tym Praga-Czeskie Budziejowice-Linz. Konieczność wynajmu lokomotyw jest jednym z efektów opisanego wyżej sporu między ČD a firmą Škoda Transportation – dostarczone przez producenta pojazdy (zmodyfikowane w wyniku zmiany norm technicznych) nie posiadają pełnej homologacji na tory niemieckie i austriackie. Przebiegający właśnie proces zmiany struktury właścicielskiej 1500 dworców i obiektów dworcowych ma nieoczekiwaną kontynuację. Transakcja o wartości 3,3 mld koro miała sprawić, iż České dráhy staną się wyłącznie przewoźnikiem a nie jednocześnie właścicielem infrastruktury. Jak się okazało, do majątku SŽDC (odpowiednik PKP PLK) w wyniku transakcji nie trafią perony pierwsze zakupionych dworców. Zarządca infrastruktury będzie zmuszony do ich zakupu oddzielnie – przewiduje się, iż nastąpi to w 2017 roku za kwotę 1,4 mld koron. Co więcej w majątku ČD pozostają jeszcze działki pod torami... České dráhy odnotowały w 2015 roku stratę w wysokości 1,38 mld koron. Dla porównania w 2014 roku przewoźnik zarobił 156 mln koron. Na niekorzystny wynik finansowy duży wpływ miał wspomniany wyżej przegrany arbitraż z producentem lokomotyw Škoda Transportation oraz dodatkowe koszty związane z remontami wykonywanymi przez zarządcę infrastruktury. Obroty przewoźnika wyniosły 33 mld koron. Spółka córka, ČD Cargo, przyniosła zysk w wysokości 480 mln koron, jednak jest on prawie o połowę niższy niż zysk w roku 2014.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.