Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolejarze usprawnią przesiadki w Zielonej Górze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolejarze usprawnią przesiadki w Zielonej Górze
Fot. UM w Zielonej Górze
Podpisane z końcem 2015 roku przez PKP PLK i miasto Zielona Góra owocuje właśnie rozpisanym przetargiem. Dwuczęściowe zamówienie ma usprawnić funkcjonowanie transportu autobusowego oraz zapewni sprawne przesiadki z pociągu do autobusu. Zakres prac wyceniono na 34 mln zł brutto.

PKP PLK rozpisały właśnie przetarg na przebudowę wiaduktu kolejowego na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny nad ul. Stefana Batorego w Zielonej Górze. W ramach dwuczęściowego zadania znalazły się również zapisy mówiące o zabudowie zadaszeń peronów, przebudowie tunelu i dojść do peronów oraz ich rozbudowie. Kolejarze wspólnie z władzami samorządowymi Zielonej Góry chcą zapewnić podróżnym wygodne przesiadki z pociągu do autobusu. Porozumienie o współpracy w tej sprawie zawarto w październiku 2015 roku.

Koszt prac oszacowano na 34 mln zł brutto. Inwestycja jest podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy rozbudowy tunelu wraz z wybudowaniem pochylni pieszo–rowerowych do przejścia pod torami w stacji Zielona Góra. Druga część natomiast to zadanie związane z zadaszeniem peronów dworca PKP oraz przebudową wiaduktu pod torami PKP przy ul. Batorego w Zielonej Górze. PKP PLK zrealizują prace w ramach projektu „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”.

Wiadukt kolejowy do przebudowy

Długo wyczekiwana inwestycja to przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego w Zielonej Górze, który obecnie stanowi „wąskie gardło” dla transportu autobusowego. Nowy obiekt, który PLK wykona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 273, czyli tzw. nadodrzanki, będzie szerszy – co umożliwi bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej.

Wiadukt zyska także nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla planów miasta, czyli budowy dużego centrum przesiadkowego w pobliżu dworca kolejowego i integrację systemu transportowego. Dlatego, w myśl porozumienia, połowę kosztów tej inwestycji sfinansuje urząd miejski. Samorząd przebuduje też układ drogowy po obu stronach wiaduktu. Koszt wszystkich prac oszacowano na 12 mln złotych. Prace wiązać się będą m.in. z przebudową toru nr 9b oraz słupów sieci trakcyjnej. Wykonawca będzie miał także za zadanie usunięcie kolizji elektroenergetycznych, teletechnicznych oraz srk.

Dłuższy tunel pod torami

Druga z inwestycji dotyczy kompleksowej modernizacji istniejącego przejścia podziemnego dla podróżnych na stacji Zielona Góra. Obecnie 22-metrowy tunel pod torami łączy dwa z trzech peronów. Plany PLK i miasta zakładają jego przedłużenie o dodatkowe 25 metrów aż do ulicy Towarowej i pełne dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Przejście zostanie wyposażone w dodatkową windę, a po obu jego stronach zamontowane zostaną pochylnie pieszo-rowerowe. Dzięki tym pracom podróżni zyskają wygodne i komfortowe przejście pod torami, a mieszkańcy bezpieczny łącznik z drugą stroną miasta. Koszt zaplanowanej przebudowy wyniesie ok. 6 mln zł.

Pełne zadaszenie

Trzecia z inwestycji to budowa nowego, pełnego zadaszenia peronów. Pozwoli ono wygodnie i bezpiecznie przejść pasażerom z peronów i stacji do zaplanowanego przez miasto Centrum Przesiadkowego. Nowoczesne zadaszenie będzie nawiązywać stylistyką do terenu przydworcowego. Koszt jego budowy w całości sfinansuje miasto. Szacunkowa wartość to 8 mln zł.

Realizacja powyższych przedsięwzięć ma pozwolić na pełną integrację transportu kolejowego z miejskim transportem publicznym. Pasażerowie mają zyskać możliwość wygodnych przesiadek z pociągów do autobusów oraz wygodny tunel łączący dwie części Zielonej Góry. Składanie ofert w przetargu trwa do 24 kwietnia. Oceniane będą one pod kątem ceny –60%, terminu realizacji – 30 % oraz okresu gwarancji – 10 %. Planowane zakończenie inwestycji to 28 listopada 2018 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Koleje Mazowieckie z wielkim przetargiem. Kupią do 50 ezetów

Tabor i technika

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Koleje Mazowieckie z wielkim przetargiem. Kupią do 50 ezetów

Tabor i technika

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5