NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Koleją wąskotorową do Rybnika

| jar, Rynek Kolejowy 20.04.2017 2

Koleją wąskotorową do Rybnika
Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej, stan na maj 2006 r.Fot. Lestat (Jan Mehlich), CC BY-SA 3.0
Jest bardzo prawdopodobne, że zabytkowa kolej wąskotorowa w Rudach wjedzie do Rybnika. Będzie to możliwe po rewitalizacji fragmentu linii. Samorząd miasta ogłosił przetarg na wykonanie projektu oraz wykonanie robót budowlanych między stacjami Paproć a Stodoły.
Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku do lat 90. ubiegłego wieku odznaczały się bardzo długą sieci. W najlepszych czasach po torach o prześwicie 785 mm można było dotrzeć na północy do Miasteczka Śląskiego, na wschodzie do Katowic, a na zachodzie i południu w Raciborzu. Obecnie wykorzystywane są jedynie na odcinkach Bytom – Miasteczko Śląskie, gdzie ruch prowadzi Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, oraz na odcinku Stanica - Ruda – Paproć. Tutaj pociągi uruchamiane są przez Zabytkową Stację Kolei Wąskotorowych w Ruchach. Istnieje realna szansa, że w przypadku drugiej z obsługiwanych fragmentów sieci kolei wąskotorowych, pociągi będą kursowały na dłuższej trasie.

Samorząd Rybnika ogłosił postępowanie przetargowe pod nazwą „Budowa dworca kolejki wąskotorowej w Rybniku, w dzielnicy Stodoły; realizacja zadania w systemie <<zaprojektuj i wybuduj>>", w ramach którego poszukuje wykonawcy zadania polegającego na rewitalizacji odcinka Paproć – Stodoły. Przed przygotowaniem projektu budowlanego wykonawca będzie musiał uzyskać niezbędne uzgodnienia, w tym ze służbą ochrony zabytków oraz z operatorem rudzkiej kolei wąskotorowej. W ramach prac zakłada się rewitalizację infrastruktury kolejowej, podczas której zdemontowany zostanie istniejący tor na odcinku ok. 500 m. Następnie wykonawca będzie musiał wykonać warstwę filtracyjną, rozłożyć tłuczeń, a następnie ułożyć 700 m toru. Odtworzone mają zostać rowy oraz przepust. Obowiązkiem wykonawcy będzie także m.in. wyposażenie w samoczynną sygnalizację przejazdową wyremontowanego w ubiegłym roku skrzyżowania toru z ul. Rudzką w Rybniku.

Ponadto przebudowany zostanie nieczynny przystanek Stodoły na stację, gdzie będą kończyły jazdę pociągi wąskotorowe. W tym miejscu planowana jest rozbiórka istniejącego peronu oraz zbudowanie nowego o długości 100 m. Będzie to obiekt oświetlony i monitorowany, wyposażony w wiatę oraz inne elementy jak ławki, kosze na śmieci i barierki. W ramach inwestycji wybudowany zostanie również parking. Na czas wykonywania robót budowlanych zamawiający na wykonawcę nałożył również wiele obowiązków na rzecz ochrony powietrza m.in. zraszanie wodą terenu prowadzenia robót budowlanych oraz stosowania zabezpieczenia pylistych materiałów sypkich przed rozwiewaniem.

Jak poinformował portal „rybnik.com.pl” przywrócenie kursowania pociągów wąskotorowych w Rybniku przez cieszącą się dużym zainteresowaniem rudzką koleją wąskotorową ma na celu rozwój turystyki poprzez wyeksponowanie dziedzictwa regionu. Ma się również przyczynić do poprawienia atrakcyjności miasta.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS