Odseparowanie ruchu aglomeracyjnego na trasie do Gliwic, budowa drugiego toru na brakującym odcinku pomiędzy Katowicami i Rybnikiem, a jednocześnie – utworzenie obwodnicy towarowej z prawdziwego zdarzenia. To najbardziej palące problemy związane ze zbyt małą przepustowością tras kolejowych na terenie konurbacji górnośląskiej.
Wspólną trasą dla Kolei Śląskich i Pendolino jest 44-kilometrowy odcinek pomiędzy Katowicami i Zawierciem. W obecnym rozkładzie 2014/15 udało się uniknąć kolizji priorytetów przy tworzeniu rozkładów. Jednak nie sposób nie zauważyć, że osiągnięto to „na styk”. Dobre chęci i osiągnięcie (na razie) przez obu przewoźników zamierzonego celu to jednak nie jest jeszcze gwarancja sukcesu. W kolejnych latach należy się bowiem spodziewać zwłaszcza wzrastającego zapotrzebowania na sprawnie funkcjonującą kolej aglomeracyjną, co – nie tylko przecież zresztą w konurbacji górnośląskiej – skutkować powinno wzrostem liczby pociągów. A wówczas już, PLK nie będzie tak łatwo sprostać oczekiwaniom wszystkich operatorów. A w tle są przecież, także wciąż rosnące, oczekiwania przewoźników towarowych.
Konieczność rewitalizacji tras to nie wszystko. Zbliżające się – bądź co bądź – wielkimi krokami kolizje oczekiwań przewoźników pasażerskich i towarowych przy konstruowaniu rozkładów jazdy, wymagać będą podjęcia decyzji o budowie nowych odcinków torów szlakowych. W tym kontekście, absolutnie aktualne są postulaty zawarte w Master Planie dla Transportu Kolejowego do 2030 roku. Master Plan sygnalizował konieczność budowy nowych odcinków torów szlakowych pomiędzy Dąbrową Górniczą Ząbkowicami, Katowicami i Gliwicami, a także na odcinku Katowice – Katowice Ligota – Mikołów – Leszczyny, czyli na fragmencie trasy Katowice – Rybnik. Patrząc na obecną siatkę połączeń, wydaje się, że zasadne wydaje się być również przeanalizowanie konieczności budowy nowych odcinków torów szlakowych pomiędzy Dąbrową Górniczą Ząbkowicami i Zawierciem oraz pomiędzy Katowicami Ligotą i Tychami.
To tylko fragment artykułu, który został opublikowany w papierowym wydaniu "Rynku Kolejowego" (nr 1-2/2015). Najnowszy "RK" jest już dostępny w Empikach. Zapraszamy do zakupu!