Partnerzy serwisu:
Komentarze

Klinowski: W 2016 roku zyskali mniejsi i bardziej elastyczni przewoźnicy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Klinowski: W 2016 roku zyskali mniejsi i bardziej elastyczni przewoźnicy
Fot. adam15a, SM42.pl
Rok 2016 był rekordowy pod wieloma względami – ogólna liczba pasażerów była najwyższa od 2008 r.. Widać efekty zakończonych inwestycji taborowych oraz infrastrukturalnych – komentuje wyniki przewozowe Marcel Klinowski, Prezes Fundacji Projektów Obywatelskich i szef zespołu transportu stowarzyszenia "Republikanie".

W przewozach pasażerskich największe wzrosty zanotowaliśmy w segmencie przewozów dalekobieżnych – zarówno procentowo, jak i nominalnie, co ma związek z bardzo dobrymi wynikami PKP Intercity (+23,55% w porównaniu do 2015 r. i +50,9% w porównaniu do 2014, kiedy zanotowano najniższą liczbę przewiezionych pasażerów). Widać efekty zakończonych inwestycji taborowych oraz infrastrukturalnych z perspektywy 2007-2013 (2015).

Przewoźnik jednak nadal boryka się z brakami taborowymi odziedziczonymi po poprzednich zarządach Marcina Celejewskiego i Jacka Leonkiewicza, przez co są problemy z zestawieniem komfortowych składów w kategorii TLK/IC (poza Flirtami/Dartami), a także w segmencie komercyjnym (poza EIP Pendolino), gdzie najbardziej widoczny jest brak wagonów restauracyjnych. Za to pasażerom należą się zresztą rekompensaty.

Po raz pierwszy Polregio przestało tracić rynek względem pozostałych przewoźników realizujących przewozy na rzecz samorządów wojewódzkich – ma to związek z jednej strony ze zmniejszeniem liczby pasażerów na Mazowszu (Koleje Mazowieckie r/r -3,75%, czyli -2,37 mln pas.), a także w związku z dużymi zmianami w województwie kujawsko-pomorskim – przejęciem części połączeń przez Polregio od Arrivy (Arriva r/r -45,46%, czyli -1,95 mln pas.) oraz dostawami taboru i znaczącym zwiększeniem oferowania na trasie Bydgoszcz-Toruń (obsługiwanym również przez Polregio). Polregio ogółem r/r +3,43%, tzn. +2,64 mln pas.

Bardzo dobrze radzą sobie nowi przewoźnicy na rynku – Koleje Małopolskie sukcesywnie przejmujące przewozy na terenie województwa małopolskiego, choć były z tym pewne problemy w końcówce roku, wraz z wejściem w życie rozkładu na okres 2016/17, a także Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która zwiększyła przewiozła ponad 54% pasażerów więcej rok do roku, mając do dyspozycji taką samą ilość taboru (20 ezt Flirt).

W 2016 roku nastąpił spadek przewiezionych towarów – sytuacja ta ma związek przede wszystkim z mniejszymi niż w 2015 r. inwestycjami infrastrukturalnymi, a co za tym idzie przewozami kruszyw, oraz węgla w związku z restrukturyzacją przemysłu górniczego. Najwięcej traci na tym największy przewoźnik towarowy w Polsce – PKP Cargo (udział w rynku: 47,48% w 2015 i 43,86% w 2016) – co będzie również miało swoje odzwierciedlenie w wynikach finansowych spółki. Po III kwartale PKP Cargo zanotowało 200 mln zł straty netto.

Swoje udziały w rynku zwiększają za to mniejsi i bardziej elastyczni przewoźnicy, w tym w szczególności DB Cargo, Lotos Kolej i CTL Logistics. Zwiększone przewozy zanotował również PKP LHS, co ma związek z rosnącymi przewozami towarów z kierunku wschodniego, w tym z Chin.

Czytaj więcej o wynikach przewozowych za 2016 rok:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Tabor i technika

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Michał Szymajda 20 lipca 2023

Parowozownia Wolsztyn: Jesteśmy na dobrej drodze do wznowienia ruchu

Tabor i technika

Klinowski: Kolejowe przewozy pasażerskie były najwyższe od 15 lat

Komentarze

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Tabor i technika

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Michał Szymajda 20 lipca 2023

Parowozownia Wolsztyn: Jesteśmy na dobrej drodze do wznowienia ruchu

Tabor i technika

Klinowski: Kolejowe przewozy pasażerskie były najwyższe od 15 lat

Komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5