Partnerzy serwisu:
Kongres Kolejowy

KK 2015: Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczenia przewoźników

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KONGRES KOLEJOWY
KK 2015: Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczenia przewoźników
Oprócz ubezpieczenia majątku ważnymi elementami zarządzania ryzykiem są ubezpieczenia od przerw w działalności, a także od możliwych błędnych decyzji biznesowych – stwierdził dyrektor Departamentu Prawnego EIB radca prawny Łukasz Zoń w wystąpieniu na Kongresie Kolejowym.

Oferta branży ubezpieczeniowej dla przewoźników kolejowych nie ogranicza się do ubezpieczeń majątku. Ogólny program dla przewoźnika kolejowego obejmuje pięć podstawowych elementów: casco pojazdów, ubezpieczenie przerw w działalności, OC mające zastosowanie w przypadku szkód wyrządzonych klientom lub osobom trzecim, zabezpieczenie członków władz oraz gwarancje ubezpieczeniowe dla emisji papierów wartościowych.

Ubezpieczenia majątkowe nadal jednak odgrywają rolę podstawową. Przedmiotem ubezpieczenia casco są pojazdy szynowe wraz z wyposażeniem. – Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje zarówno szkody powstałe w wyniku wypadków i katastrof, jak i te spowodowane uszkodzeniem najważniejszych zespołów (silnika, osi, agregatów, instalacji elektrycznej) czy aktami wandalizmu – wyliczał Ł. Zoń.

Ważną rolę odgrywa ubezpieczenie przerw w działalności. – Może wydawać się, że te są łatwe do usunięcia, ale gdy np. w 2010 r. pod Bogatynią tory prowadzące do elektrowni zostały zniesione przez powódź, przewoźnik długo nie mógł świadczyć usług i stracił bardzo wiele – argumentował dyrektor. Ubezpieczyciel może pokrywać w takich wypadkach koszty stałe, których nie można pokrywać z przychodów, co daje poszkodowanemu przedsiębiorcy stabilizację finansową. Alternatywą jest ubezpieczenie zysku na sprzedaży. Ponieważ sytuacje ograniczające lub uniemożliwiające prowadzenie działalności zdarzają się stosunkowo rzadko, cena ubezpieczenia jest dość niska. Odszkodowanie natomiast – jak stwierdził Ł. Zoń – bywa aż dwukrotnie wyższe od kwoty wypłacanej przez ubezpieczyciela z tytułu samych szkód majątkowych.

Omawiając ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, Ł. Zoń odniósł się do kontrowersyjnego projektu obowiązkowego OC dla wszystkich przewoźników kolejowych, forsowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. – Podstawowa suma gwarancyjna w wysokości 100 mln zł wynika z badań i symulacji. Przegląd największych katastrof kolejowych w ostatnich latach pokazuje, że szkody spowodowane wypadkami na kolei potrafią być ogromne. Suma odnosi się do odszkodowań, które będą musiały zostać wypłacone poszkodowanym pasażerom lub właścicielowi przewożonych dóbr, zwłaszcza wysoko przetworzonych – powiedział. Projekt UTK spotyka się z krytyką z wielu stron z powodu nakładanych na przewoźników znacznych obciążeń finansowych. Istnieje obawa, że mniejsi operatorzy nie będą w stanie unieść kosztów opłacenia składek, więksi gracze natomiast będą musieli podnieść ceny usług, przez co pogorszy się ich konkurencyjność w stosunku do transportu drogowego.

Szczególnym rodzajem ubezpieczenia jest ochrona majątku członków władz spółki kapitałowej przed roszczeniami akcjonariuszy i osób trzecich z powodu uchybień. Ubezpieczenie OC Directors&Officers (D&O) pozwala funkcjonariuszom spółek zabezpieczyć się przed skutkami popełnionych błędów. – Członkowie zarządów codziennie podejmują różne decyzje, które nie zawsze muszą okazać się prawidłowe. Przy zaostrzającej się konkurencji muszą to być decyzje coraz odważniejsze. Łatwiej je podejmować, gdy można liczyć na to, że w razie popełnienia błędu szkodę pokryje ubezpieczyciel. Rynek ubezpieczeniowy odpowiedział na potrzebę – tłumaczył Ł. Zoń.

Ostatnim segmentem oferty są ubezpieczenia emisji papierów wartościowych. Także i tutaj zyskiem ubezpieczonego przedsiębiorcy jest komfort w podejmowaniu decyzji. – Gwarancje ubezpieczeniowe są alternatywą dla bankowych. Umowa ubezpieczenia obejmuje ewentualne roszczenia wobec emitenta, a także osobista odpowiedzialność osób przygotowujących prospekt emisyjny – wyjaśnił Ł. Zoń. Ubezpieczenia finansowe mogą mieć zastosowanie także przy zakupach sprzętu lub rozwijaniu nowych gałęzi działalności.

Mówca podkreślił, że na wszystkich etapach od pozyskiwania ochrony aż po likwidację szkód przewoźnicy mogą korzystać z pomocy brokerów ubezpieczeniowych. Oferta brokerów obejmuje także obsługę programu ubezpieczenia i szkolenia z zawartych umów. – W budowaniu strategii zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie namawiam do korzystania z usług wyspecjalizowanych podmiotów – zakończył.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Prawo i polityka

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Kasper Fiszer 28 listopada 2022

Czy wodór zastąpi kolej spalinową? Tak, ale nie w każdym obszarze

Tabor i technika

Elektryfikacja kolei sposobem na jej neutralność klimatyczną?

Tabor i technika

Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność

Prawo i polityka

Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy

Biznes

Zobacz również:

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Prawo i polityka

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Kasper Fiszer 28 listopada 2022

Czy wodór zastąpi kolej spalinową? Tak, ale nie w każdym obszarze

Tabor i technika

Elektryfikacja kolei sposobem na jej neutralność klimatyczną?

Tabor i technika

Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność

Prawo i polityka

Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5