- Obywatela powinno interesować, kto decyduje za utrzymanie infrastruktury, bo wybiera rządzących. Obecnie władze dbają bardziej o tych, którzy jeżdżą samochodami – powiedział Rafał Górski, prezes zarządu Instytutu Spraw Obywatelskich podczas IV Kongresu Infrastruktury Polskiej.
Górski podczas panelu dyskusyjnego o inwestycjach państwa i samorządu, zwrócił uwagę na problem braku synergii działań centralnych i samorządowych. – Mało się w Polsce o tym mówi, że za dużo towarów wozi się drogami, co powoduje ich degradację a to odbija się na samorządach, które muszą wydać więcej pieniędzy. Pogarsza się bezpieczeństwo na drogach. Pogarsza się jakość powietrza w miastach – powiedział prezes ISO.
Jego zdaniem tiry powinny płacić za poruszanie się po wszystkich drogach, a nie tylko wybranych. – Ciężarówki jadące po drogach samorządowych płaciłyby samorządom. Dziwię się, że nie ma zasady „zanieczyszczający płaci” a płacą samorządy. Nie wiem czemu PLK jest spółką a GDDKiA instytucją rządową. To są decyzje poszczególnych ministrów. PKP Cargo powinno bardziej otworzyć się na drobnych przedsiębiorców. PKP Cargo jako narodowy przewoźnik powinien dbać nie tylko o zysk, ale dobro społeczne. Mam nadzieję, że teraz się to podejście rządzących zmieni – powiedział Górski.
Na problem braku zrozumienia samorządów przez polityków na szczeblu centralnym zwrócił uwagę były minister transportu Tadeusz Syryjczyk. – Poległem na tym, by dać samorządom większe możliwości kształtowania opłat za parking w miastach, by opłaty w centrum były wyższe. W Sejmie postulat padł. Politycy nie rozumieli potrzeb samorządów, które chcą ograniczyć ruch samochodów w miastach – powiedział.
Innym problemem, na który zwrócił uwagę Syryjczyk są opłaty za przewóz kontenerów pociągami. – Chcieliśmy obniżyć opłaty za dostęp do infrastruktur dla pociągów intermodalnych, co jest praktykowane w UE, i jednocześnie zwiększyć dotacje z budżetu do PLK. Nie znalazło to poparcia – powiedział były minister transportu, który nie zgodził się z postulatem, że PLK powinna być agencją rządową jak GDDKiA.
– Dobrze, że PLK jest spółką, bo teraz lepiej dba o klienta, choć i tak musi być dofinansowana. Komercjalizacja zmieniła mentalność kolejarzy. Teraz jest większe zrozumienie potrzeb przewoźników, którzy walczą o swoich klientów lub samorządu. Jednostka administracyjna jedynie wydaje polecenia i zarządzenia. Nie traktuje przewoźnika jak klienta. GDDKiA może tak działać, bo tylko utrzymuje drogi. PLK natomiast oprócz utrzymywania infrastruktury zarządza ruchem, układa rozkład jazdy i od tego zależą jej klienci.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.