Dobra współpraca w zakresie wymiany handlowej między Polską a Chinami ma okazję ulec większej poprawie. Chińczycy chcą wybudować terminal intermodalny pod Łodzią, który poprawi efektywność połączenia kolejowego Polski i Chin. Kwestie związane ze współpracą polsko-chińską oraz ofercie logistycznej naszego kraju dla Dalekiego Wschodu będą jednym z tematów III Kongresu Infrastruktury Polskiej.
d 2012 roku systematycznie poprawia się wymiana handlowa między Polską a Chinami. W 2012 roku eksport do Chin miał wartość 1,358 mld euro, rok później było to 1,595 mld euro, natomiast w roku 2014 – 1,684 mld euro. Jeżeli chodzi o import z Chin, w 2012 roku jego wartość wynosiła 13,6 mld euro, rok później 14,7 mld euro, a w roku 2014 – 17,4 mld euro.
W całym 2014 roku wartość wymiany handlowej między Polską i Chinami wzrosła o 16% i przekroczyła 17 mld dolarów, a wynik ten udało się osiągnąć za sprawą importu. W 2014 roku do Polski sprowadzono z Chin towary za ponad 14 mld dolarów, o 13,4% więcej niż rok wcześniej.
Polskie przedsiębiorstwa są zainteresowane współpracą inwestycyjną z Chinami w sektorze górniczym, farmaceutycznym, chemii budowlanej, przemyśle odzieżowym i spożywczym. Z kolei główne inwestycje chińskie w Polsce są związane w znacznej części z elektroniką, przemysłem elektromaszynowym oraz sektorem IT.
Nowy terminal ułatwi połączenie z Chinami
W rozwoju dobrych stosunków gospodarczych z Chinami pomaga połączenie kolejowe Polska – Chiny, którego ranga wkrótce urośnie. Spółka Hatrans Logistics, operator logistyczny kontenerowego ekspresu do chińskiego Chengdu zamierza wybudować terminal multimodalny w Łodzi-Olechowie. Nowy obiekt zastąpi obecny punkt przeładunkowy.
Terminal ma obsługiwać eksport towarów z Europy do Azji oraz import z Chin. Zarówno strona polska, jak i chińska chcą, by towarowy ekspres kursował częściej niż dotychczas. Być może w Łodzi powstanie chińskie centrum handlu międzynarodowego, które miałoby być obsługiwane codziennym połączeniem kolejowym z Syczuanem.
Są duże szanse na budowę nowego terminala, a w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Łódzkiego mają znaleźć się środki na realizację tej inwestycji. Co więcej, projektu budowy znalazł się również w zapisach Kontraktu Terytorialnego regionu. Od dawna władze regiony wspierają plany rozszerzania roli Łodzi w logistyce transportu z Polski do Chin. W tym roku powinien powstać projekt obiektu, w roku 2016 mogłyby ruszyć prace, które dobiegłyby końca wraz z końcem przyszłego roku.
Znaczenie dobrych relacji
O tym, że współpraca z Chinami jest ważna przekonuje wiceminister gospodarki, Grażyna Henclewska. – Współpraca oparta na kontaktach regionalnych ma duże znaczenie gospodarcze. Przekłada się także na konkretne przedsięwzięcia i relacje biznesowe – mówi.
Za dobry przykład współpracy wiceminister podaje umowę między Łodzią a chińskim Chengdu. Miasta łączy linia kolejowa, która będzie stanowić ważne ogniwo logistyczne dla Chin i Europy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.
PKP Cargo w drodze do Chin
Współpracę z Chińczykami zacieśnia tez PKP Cargo, które wraz z Zhengzhou International Hub utworzą spółkę joint venture mającą zająć się kolejowym transportem kontenerów między środkowymi Chinami i Europą. Efektem tych działań ma być wzrost liczby pociągów do Chin współobsługiwanych przez PKP Cargo do 300 rocznie. Spółki w celu realizacji ustalonych celów wykorzystają istniejące centrum logistyczne w Małaszewiczach.
Zgodnie z ideą „jeden pas i jeden szlak” powstać ma sieć połączeń infrastrukturalnych między Europą i Chinami. Na terytorium Polski przecinają się główne europejskie szlaki transportowe, które w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku zostaną połączone z Chinami.
Okazją do poruszenia zagadnień związanych z planami inwestycyjnymi Chin we współpracy z Polską i Europą oraz ofertą logistyczną Polski Centralnej w europejskich i euroazjatyckich korytarzach transportowych będzie III Kongres Infrastruktury, który odbędzie się 8 października w Łodzi.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.