Niedawno Polskie Linie Kolejowe informowały o prowadzonych obecnie modernizacjach linii Katowice – Gliwice i planach dla przebudowy katowickiego węzła kolejowego. Część kluczowych inwestycji jest jednak na wczesnym etapie przygotowania a na wygodniejsze i szybsze połączenia kolejowe mieszkańcy regionu będą musieli poczekać.
W obecnej perspektywie budżetowej 2014-2020 Polskie Linie Kolejowe planują duże inwestycje w katowickim węźle kolejowym, o czym pisaliśmy
tutaj. Obecnie najważniejsze projekty w tym rejonie są na etapie studiów wykonalności. Największą inwestycją na terenie Górnego Śląska jest modernizacja linii E65 Katowice – Czechowice-Dziedzice. Jest to projekt o łącznej wartości ponad 4 mld zł. Na tej linii planowane jest rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego poprzez dobudowę nowych torów, przebudowę stacji i infrastruktury.
– Zakres modernizacji jest olbrzymi a inwestycja jest planowana do ukończenia w terminie do 2023 roku. W tej chwili mamy ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, tj. projekty budowlane wraz z pozyskaniem pozwoleń. Na 5 LOT-ów mamy już decyzje środowiskowe. Zakładamy, że projektowanie będzie trwało przez cały rok 2017 a na początku 2018 r. powinniśmy ogłosić przetarg na realizację w oparciu o dokumentację zamawiającego – informuje Zbigniew Pasierb.
Linia chorzowska późniejJedną z kluczowych dla kolei aglomeracyjnych na Śląsku magistral jest linia 131 Chorzów Batory – Tczew. Wykorzystywana jest intensywnie w ruchu towarowym, natomiast ze względu na zły stan wielu odcinków jej znaczenie w ruchu pasażerskim jest obecnie małe. Tymczasem odcinek Tarnowskie Góry – Chorzów Batory przebiega przez tereny silnie zurbanizowane, ma potencjał dla budowy tu szybkiej kolei miejskiej, a planowane jest wykorzystanie jej w połączeniu Katowic z portem lotniczym Pyrzowice.
Jak informuje PLK, modernizacja linii 131 jest zadaniem wieloletnim i jest co roku rewitalizowana w co najmniej kilku odcinkach. Obecnie przygotowywana jest modernizacja odcinka Tarnowskie Góry – Kalety, który będzie częścią połączenia kolejowego do portu lotniczego Katowice Pyrzowice. Odcinek Katowice – Bytom przechodzący przez centrum aglomeracji będzie realizowany w kolejnych latach. – W zakresie środków budżetowych operujemy przede wszystkim inwestycjami jednorocznymi realizowanymi od stycznia do grudnia i w tym planie budżetowym się obracamy – wyjaśnia Pasierb.
Modernizacja E30 w przygotowaniuOd wielu lat zapowiadana jest modernizacja linii E30 Katowice – Kraków. Inwestycja ta ma bardzo duże opóźnienia,o czym piszemy więcej na Rynku Kolejowym
tutaj. – Jeśli chodzi o inwestycje na śląskim odcinku linii E30 to trwają głównie studialne. Modernizacja tej linii jest bardziej zaawansowana odcinku małopolskim. W Śląskiem inwestycja jest na etapie opracowywań przedprojektowych i trudno mówić o kolejnych terminach realizacji – wyjaśnia dyrektor oddziału PLK.