Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

KE krytycznie o Pendolino i wykorzystaniu taboru

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KE krytycznie o Pendolino i wykorzystaniu taboru
– W Polsce jeździłem bardzo różnymi pociągami. Od pięknego, ale nie wykorzystującego swoich możliwości Pendolino, po pociągi, które przypominają mi czasy mojej młodości, czyli lata 80. W Komisji jesteśmy przekonani, że nowy tabor jest polskim kolejarzom i pasażerom potrzebny, ale pociągi te w pierwszej kolejności muszą jeździć po dobrej infrastrukturze – powiedział Wolfgang Munch, przedstawiciel Dyrekcji Generalnej do Spraw Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

– Warunkiem uzyskania dofinansowania do zakupów taboru będzie w perspektywie 2014–2020 w większym stopniu niż do tej pory dostosowanie go do realnych potrzeb pasażerów i do parametrów infrastruktury. Mówię to w kontekście Pendolino, które, jak się wydaje, jeszcze przez wiele lat, nie będzie mogło wykorzystać swoich możliwości na sieci kolejowej, którą zarządza PKP PLK – powiedział Munch podczas konferencji.

Warto zauważyć, że zakup pociągów skrytykował ostatnio NIK. Grupa PKP odpierała, że raport opierał się na starych danych.

Przedstawiciel Komisji Europejskiej wysłuchał także uwag, które do wykorzystania nowego taboru ma Centrum Zrównoważonego Transportu. – Co z tego, że województwa takie jak Podlaskie czy Podkarpackie dysponuje pięknymi, nowoczesnymi ezt, skoro mają one niezwykle niski przebieg dzienny. W zasadzie, gdyby lepiej je wykorzystywać, mogłoby okazać się, że większość starego taboru można złomować – mówił przedstawiciel CZT.

KE: W przyszłości przewoźnicy i samorządy wezmą na siebie odnowę taboru

– Jadąc z Kielc do Częstochowy też odniosłem takie wrażenie trzęsąc się na siedzeniach z czerwonego skóropodobnego materiału i obserwując zza okna kilka nowoczesnych stojących na bocznicy pociągów – podzielił się uwagami Munch.

Dodał, że sytuacją idealną, którą Komisja chciałaby promować w przyszłości jest wspomaganie wyłącznie modernizacji infrastruktury, po której, przy zapewnieniu przez państwo bądź samorządy odpowiednio długich umów i dofinansowania, kursowaliby przewoźnicy wyłonieni w drodze przetargów. To na ich barkach i barkach samorządów spoczywałaby dbałość o tabor. Dodał jednak, że w Polsce perspektywa taka wydaje się dość odległa, a dofinansowanie zakupów pociągów z pieniędzy unijnych KE traktuje obecnie jako konieczność, która wpływa na poprawę konkurencyjności kolei.

O problemach z wykorzystaniem taboru Komisja wie, bo... czyta Rynek Kolejowy

– Wiemy dobrze, że jest problem z wykorzystaniem taboru zakupionego przy współfinansowaniu unijnym. Czytamy Rynek-Kolejowy i wiemy, że w niektórych województwach wschodnich nowoczesne pociągi pokonują zdecydowanie za mało kilometrów dziennie. Ale Komisja Europejska nie jest od układania rozkładów jazdy np. z Białegostoku. Wierzymy w to, że to państwo potrafi się dobrze rządzić, macie tu silne organizacje społeczne, które potrafią skutecznie wywierać wpływ na rządzących, a sami rządzący są wybierani w demokratycznych wyborach. Dlatego KE nie będzie układać rozkładu  jazdy dla Podlasia… – powiedział na koniec konferencji urzędnik Komisji.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5