NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

KDP na Węgry powinny łączyć ważne obszary i generatory ruchu

| dr Andrzej Massel, dr Andrzej Żurkowski 12.02.2018 57

KDP na Węgry powinny łączyć ważne obszary i generatory ruchu
Fot. Marcel Štancl, SM42.pl
– Choć budowa kolei dużych prędkości w poszczególnych krajach z reguły rozpoczyna się od najbardziej obciążonych relacji krajowych, to w Europie istnieją przykłady linii KDP budowanych w celu obsługi przewozów międzynarodowych – piszą w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr inż. Andrzej Żurkowski oraz zastępca dyrektora dr inż. Andrzej Massel.
Kwestia połączenia Polski i Węgier koleją dużych prędkości nie była dotychczas bezpośrednio rozpatrywana. Jednakże od wielu lat trwają prace nad transeuropejską siecią transportową TEN-T. Powstało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
i Rady nr 1315/2013 zawierające wytyczne dotyczące takowej sieci i opisujące jej kształt. Są tam zawarte szczegółowe plany dla poszczególnych krajów. Polska ma już istotny dorobek w zakresie przygotowania budowy nowych linii. Powszechnie znany jest projekt budowy linii „Y” Wrocław/Poznań – Łódź – Warszawa, dla którego opracowano najpierw wstępne a następnie pełne studium wykonalności.

Przed kilku laty również powstało studium modernizacji CMK oraz jej przedłużenia do Czech, w którym rozpatrywane były warianty dotyczące rozbudowy odcinków istniejących oraz powstawanie nowych. Trwają również prace przygotowawcze do budowy sieci linii KDP w Czechach, gdzie głównym węzłem będzie Brno. Brak natomiast prac przygotowawczych dotyczących odcinka słowackiego oraz węgierskiego.

Połączenia międzynarodowe to zawsze decyzje rządów państw

Należy mieć świadomość, że tworzenie nowych infrastrukturalnych połączeń międzynarodowych wymaga zawsze decyzji rządów zainteresowanych państw, w tym przypadku: Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier. Następnie należy przygotować dogłębne analizy makroekonomiczne oraz społeczno-gospodarcze, oraz prognozy ruchu w układzie scenariuszowym. Relatywnie dużo czasu wymagają prace nad stopniowym uszczegółowieniem przebiegu linii.

Choć budowa kolei dużych prędkości w poszczególnych krajach z reguły rozpoczyna się od najbardziej obciążonych relacji krajowych, to w Europie istnieją przykłady linii KDP budowanych w celu obsługi przewozów międzynarodowych, przykładowo: Barcelona (Hiszpania) – Perpignan (Francja) czy Paryż i Bruksela – Londyn. Relacje międzynarodowe są często traktowane jako rozszerzenie przejazdów krajowych.

KDP na Węgry w kontekście sieci połączeń pomiędzy aglomeracjami

Odnosząc się do idei nowego połączenia w Europie Środkowo-Wschodniej,  wydaje się, że linia KDP powinna łączyć ważne obszary i generatory ruchu m.in. CPK, Katowice wraz z całą konurbacją GOP, Ostrawę, Brno i Bratysławę. Co ważne, linia taka powinna być rozpatrywana w kontekście całej sieci wysokiej jakości połączeń pomiędzy głównymi aglomeracjami regionu.

W chwili obecnej trudno dokładnie ocenić, jakie czasy przejazdu są możliwe do uzyskania na poszczególnych odcinkach. Będzie to wynikało z przebiegu trasy, proporcji pomiędzy odcinkami nowo budowanymi i modernizowanymi, sposobu wprowadzenia do węzłów, użytego taboru, układu postojów pociągów.

Koszty budowy będą zależne od faktycznej długości odcinków nowobudowanych i modernizowanych. Na chwilę obecną są one trudne do oszacowania. Prawdopodobnym źródłem finansowania będą fundusze CEF (Connecting Europe Facility), ponieważ poszczególne odcinki składające się na połączenie Warszawa – Budapeszt są w sieci TEN-T.

(śródtytuły pochodzą od Redakcji)
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS