KDP na Węgry powinny łączyć ważne obszary i generatory ruchu - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej
NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

KDP na Węgry powinny łączyć ważne obszary i generatory ruchu

| dr Andrzej Massel, dr Andrzej Żurkowski 12.02.2018 57

KDP na Węgry powinny łączyć ważne obszary i generatory ruchu
Fot. Marcel Štancl, SM42.pl
– Choć budowa kolei dużych prędkości w poszczególnych krajach z reguły rozpoczyna się od najbardziej obciążonych relacji krajowych, to w Europie istnieją przykłady linii KDP budowanych w celu obsługi przewozów międzynarodowych – piszą w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr inż. Andrzej Żurkowski oraz zastępca dyrektora dr inż. Andrzej Massel.
Kwestia połączenia Polski i Węgier koleją dużych prędkości nie była dotychczas bezpośrednio rozpatrywana. Jednakże od wielu lat trwają prace nad transeuropejską siecią transportową TEN-T. Powstało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
i Rady nr 1315/2013 zawierające wytyczne dotyczące takowej sieci i opisujące jej kształt. Są tam zawarte szczegółowe plany dla poszczególnych krajów. Polska ma już istotny dorobek w zakresie przygotowania budowy nowych linii. Powszechnie znany jest projekt budowy linii „Y” Wrocław/Poznań – Łódź – Warszawa, dla którego opracowano najpierw wstępne a następnie pełne studium wykonalności.

Przed kilku laty również powstało studium modernizacji CMK oraz jej przedłużenia do Czech, w którym rozpatrywane były warianty dotyczące rozbudowy odcinków istniejących oraz powstawanie nowych. Trwają również prace przygotowawcze do budowy sieci linii KDP w Czechach, gdzie głównym węzłem będzie Brno. Brak natomiast prac przygotowawczych dotyczących odcinka słowackiego oraz węgierskiego.

Połączenia międzynarodowe to zawsze decyzje rządów państw

Należy mieć świadomość, że tworzenie nowych infrastrukturalnych połączeń międzynarodowych wymaga zawsze decyzji rządów zainteresowanych państw, w tym przypadku: Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier. Następnie należy przygotować dogłębne analizy makroekonomiczne oraz społeczno-gospodarcze, oraz prognozy ruchu w układzie scenariuszowym. Relatywnie dużo czasu wymagają prace nad stopniowym uszczegółowieniem przebiegu linii.

Choć budowa kolei dużych prędkości w poszczególnych krajach z reguły rozpoczyna się od najbardziej obciążonych relacji krajowych, to w Europie istnieją przykłady linii KDP budowanych w celu obsługi przewozów międzynarodowych, przykładowo: Barcelona (Hiszpania) – Perpignan (Francja) czy Paryż i Bruksela – Londyn. Relacje międzynarodowe są często traktowane jako rozszerzenie przejazdów krajowych.

KDP na Węgry w kontekście sieci połączeń pomiędzy aglomeracjami

Odnosząc się do idei nowego połączenia w Europie Środkowo-Wschodniej,  wydaje się, że linia KDP powinna łączyć ważne obszary i generatory ruchu m.in. CPK, Katowice wraz z całą konurbacją GOP, Ostrawę, Brno i Bratysławę. Co ważne, linia taka powinna być rozpatrywana w kontekście całej sieci wysokiej jakości połączeń pomiędzy głównymi aglomeracjami regionu.

W chwili obecnej trudno dokładnie ocenić, jakie czasy przejazdu są możliwe do uzyskania na poszczególnych odcinkach. Będzie to wynikało z przebiegu trasy, proporcji pomiędzy odcinkami nowo budowanymi i modernizowanymi, sposobu wprowadzenia do węzłów, użytego taboru, układu postojów pociągów.

Koszty budowy będą zależne od faktycznej długości odcinków nowobudowanych i modernizowanych. Na chwilę obecną są one trudne do oszacowania. Prawdopodobnym źródłem finansowania będą fundusze CEF (Connecting Europe Facility), ponieważ poszczególne odcinki składające się na połączenie Warszawa – Budapeszt są w sieci TEN-T.

(śródtytuły pochodzą od Redakcji)



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS