Partnerzy serwisu:

KDP - trasowanie szczegółowe (cz. I)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-08-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Robert Wyszyński, Rynek Kolejowy 8-9/2011

Podziel się ze znajomymi:

KDP - trasowanie szczegółowe (cz. I)
Niemal na półmetku znajduje się studium wykonalności dla linii „Ygrek”. Pierwszy etap SW jest prawie ukończony. W drugim nastąpi uściślenie wybranego wariantu przebiegu linii, jednak już w zakresie I etapu mamy do czynienia z trasowaniem szczegółowym w kilku opcjach, dotyczących głównie wjazdów do węzłów: warszawskiego, wrocławskiego, poznańskiego, łódzkiego oraz skalmierzyckiego, będącego stacją dla duopolis kalisko-ostrowskiego.

Warto zatem omówić podstawowe opcje i oszacować ich prawdopodobieństwa, bowiem obecnie już prawie nikt nie neguje społecznej oraz cywilizacyjnej potrzeby budowy nowej szybkiej linii w Polsce jako alternatywy dla dróg i lotnictwa. Pozostaje określić, za jakie fundusze i w jakim czasie zostanie ona wybudowana, na co również wstępną odpowiedź da SW.

Aby uświadomić sobie, że nowe szybkie linie są od wielu lat standardem w cywilizowanych państwach – nawet o wiele mniejszych niż Polska – warto przypomnieć ostatnie trendy i realizacje w zakresie linii KDP w Europie, z uwzględnieniem kraju mającego w budowie szybkich linii relatywnie podobne możliwości finansowe jak Polska, czyli Turcji. Tyle, że tam KDP „robi się” na gruncie już od 2003 r., a u nas na razie mówi się i dopiero robi studium wykonalności, od którego jeszcze długa droga oraz mordęga formalnościowa do samej budowy na gruncie. W październiku 2010 r. europejska sieć kolei szybkich (od 250 km/h w górę) liczyła łącznie 6637 km, kolejnych 2527 km było w budowie, a 8605 km planowano lub projektowano. Zacznijmy jednak od klasyka gatunku, czyli prekursora szybkiej kolei w Europie – Francji.

Francja pędzi i nie zwalnia

W najbliższych latach na poprawę francuskiej sieci kolejowej będzie wydatkowane po 5 mld euro rocznie. Z funduszy tych będą budowane zarówno linie dużej prędkości, jak i modernizowane linie konwencjonalne. Nigdy dotąd nie przewidziano tak dużych środków na inwestycje we francuską państwową sieć kolejową. RFF – zarządca infrastruktury – jest drugą pod względem wielkości firmą państwową we Francji; w latach 2009-2010 wydatkowała 3,4 mld euro (w 2006 r. – 2,3 mld euro).

W końcu stycznia 2011 r. zakończono układanie torów na wschodnim odcinku pierwszej międzyregionalnej linii dużej prędkości Ren – Rodan, z Miluzy do Besançon (140 km). Dalszy odcinek prowadzi do Dijon i połączenia z LGV Paryż – Lyon. Oczekuje się, że cała 190 km linia będzie ukończona w 2012 r. Jej otwarcie stworzy możliwość jazdy bezpośrednich pociągów dużej prędkości z miast niemieckich na wybrzeże Morza Śródziemnego.

We wczesnej fazie budowy lub na końcowym etapie projektowania są linie TGV/LGV: Le Mans – Renes (214 km), Tours – Bordeaux (340 km), drugi odcinek linii LGV Est z Baudrecourt do Strasburga (160 km) oraz linia Nîmes – Montpellier (80 km) wraz z obwodnicami Nîmes i Montpellier. Trzy z tych linii są finansowane w formule PPP. Jednym z powodów finansowania przez kapitał prywatny jest to, że RFF nie ma dostatecznych funduszy, aby równolegle finansować tyle projektów. Budowa czterech wyżej wymienionych linii ma kosztować co najmniej 17 mld euro. Będą one miały łącznie 800 km długości. Zaplanowano też budowę 17 następnych odcinków linii dużej prędkości i modernizację linii konwencjonalnych. Łączny koszt tych inwestycji sięga 80 mld euro. Są to m.in. północne i południowego obejście Lyonu (48 + 22 km), Bordeaux – Tuluza – granica Hiszpanii (415 km), Poitiers – Limoges (115 km), południowy odcinek Ren – Rodan (165 km), LGV Provence – Alpes – Cote d Azur (180 km/h), Montpellier – Perpignan (155 km), LGV Ren – Rodan (odcinek zachodni – 94 km), LGV Paryż – Orleans – Clermont-Ferrand (465 km), LGV Paryż – Normandia (225 km), LGV Bearn – Bigorre (75 km) oraz Linia LGV Pireneje Centralne.

Hiszpania liderem, Niemcy w czołówce

W grudniu 2010 r. oddano do ruchu nowy odcinek kolei szybkiej Madryt – Walencja o długości 432 km, obsługiwany przez 17 par pociągów na dobę. Mając łącznie 2056 km sieci kolei szybkiej AVE, Hiszpania wysunęła się na pierwsze miejsce w Europie; w budowie jest następnych 1767 km, a w projektowaniu – 1702 km.

Pierwszy odcinek linii KDP Madryt – Sewilla należy do najbardziej efektywnych w Europie: wykorzystanie miejsc w pociągach wynosi 75%, a punktualność 98%. Wynika to przede wszystkim stąd, że dla linii kolei szybkiej przyjęto europejską szerokość toru – 1435 mm, na odcinku tym mogą więc kursować tylko pociągi AVE. Czas przejazdu trasy wynosi 2 godz. 15 min, co daje średnią prędkość 209 km/h. Przy spóźnieniu pociągu o ponad 5 min pasażerowie otrzymują całkowity zwrot kosztu biletu.

Linie KDP w Niemczech zaczęły funkcjonować z chwilą uruchomienia w 1991 r. pociągu InterCityExpress (ICE) na specjalnie dostosowanych dla ruchu mieszanego (max. nachylenie toru 12,5‰) odcinkach Hanower – Würzburg (327 km) i Mannheim – Stuttgart (100 km). Skróciło to czas przejazdu na osi N-S o 2 godz. Dla obu odcinków projektowa prędkość wynosi 250 km/h, ale pewne rezerwy w elementach trasowania (geometria) pozwalają obecnie na osiąganie prędkości 280 km/h, jednak ruch planowy nie przekracza wartości 250 km/h z racji ograniczonych przekroi tuneli i oddziaływania ciśnień powstałych w tunelach podczas mijania.

W 1998 r. uruchomiono linię Hanower - Berlin (263 km) ze 170-km odcinkiem dla ruchu szybkiego 250 km/h (Berlin Spandau – Oebisfelde). W 2002 r. oddano do eksploatacji najważniejszy odcinek kolei szybkiej w Niemczech: Kolonia – Ren - Men (177 km). Skrócił on czas przejazdu między Frankfurtem a Kolonią z 2 godz. 15 min. do 1 godz. Był to pierwszy w Niemczech odcinek przeznaczony wyłącznie dla pociągów szybkich. Prędkość projektowa na tej trasie wynosi 300 km/h, przy max. nachyleniu aż 40‰. W fazie budowy znajduje się m.in. odcinek Lipsk/Halle – Erfurt – Norymberga na ciągu Berlin – Monachium, który ma być skończony w 2017 r. (bardzo trudne warunki górskie na odcinku Erfurt – Ebensfeld). W Niemczech na 1285 km linii możliwy jest ruch pociągów z maksymalną prędkością 230-300 km/h, następne 378 km są w trakcie budowy, a 670 km – w fazie projektowania.
 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5