Partnerzy serwisu:
Świat

Katastrofa TGV we Francji: Istotna nie tylko nadmierna prędkość?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Railway Gazette/SNCF/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Katastrofa TGV we Francji: Istotna nie tylko nadmierna prędkość?
Zbyt późne rozpoczęcie hamowania, a w związku z tym nadmierna prędkość przed łukiem i mostem nad Kanałem Marna – Ren, przed którym doszło do wykolejenia – to główny, według wstępnego raportu, powód wykolejenia, do którego doszło przed dwoma tygodniami na linii kolejowej Paryż – Strasbourg. Raport wskazuje jednak także na inne ważne czynniki, które mogły mieć wpływ na jakość pracy maszynisty.

Opublikowany 19 listopada wstępny raport opracowany przez biegłych, jako przyczynę wykolejenia wskazuje zbyt wysoką prędkość pociągu. A ta przed łukiem i mostem nad Kanałem Marna – Ren, przed którym doszło do wykolejenia, wynosiła 265 km/h, podczas gdy prędkość dopuszczalna na tym odcinku, wynosi 176 km/h. Jednocześnie komisja badająca wypadek nie dopatrzyła się żadnych wad konstrukcyjnych ani usterek technicznych odcinka, na którym pociąg się wykoleił. Analiza biegłych skupia się także na tym, co w chwili wypadku i tuż przed nim działo się na pokładzie pociągu, a być może to właśnie te elementy są kluczowe w całej sprawie.

Ze wstępnego raportu wynika, że w kabinie maszynisty pociągu TGV Duplex w chwili wykolejenia było aż siedem osób. To, zdaniem autorów dokumentu, mogło osłabić u maszynisty pole obserwacji. Mogło to także wpłynąć na zdolność ingerencji drugiego maszynisty w rozpoczęcie procesu hamowania. W oczywisty sposób mogło to także zakłócić komunikację pomiędzy maszynistami. Wiadomo, że biegli zajmują się także aspektem hałasu w kabinie, spowodowanego obecnością tak dużej liczby osób. To, zdaniem biegłych, mogło mieć wpływ na poziom skupienia maszynisty.

W związku z wypadkiem, SNCF zapowiada zawieszenie testów linii aż do czasu pełnego wyjaśnienia katastrofy. Niewykluczone też, że francuscy kolejarze skupią się na stworzeniu przejrzystych zasad dotyczących tego, w jakich warunkach i na jakich zasadach mają być prowadzone testy.

W konsekwencji wykolejenia, planowane na początek kwietnia 2016 roku otwarcie testowanego, ostatniego odcinka linii LGV pomiędzy Paryżem a Strasbourgiem, zostanie najprawdopodobniej odwleczone w czasie.

Wykolejenie pociągu testowego na linii Paryż – Strasbourg było pierwszym w historii TGV we Francji, w którym były ofiary śmiertelne. Tych było aż jedenaście. 37 osób zostało rannych, w tym 12 było w stanie ciężkim.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2022

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Pasażer

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Michał Szymajda 21 lutego 2021

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Świat

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Magdalena Romanowska 09 listopada 2020

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Pasażer

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Magdalena Romanowska 24 lipca 2020

Zobacz również:

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2022

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Pasażer

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Michał Szymajda 21 lutego 2021

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Świat

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Magdalena Romanowska 09 listopada 2020

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Pasażer

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Magdalena Romanowska 24 lipca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5