Pod koniec 2015 roku po raz pierwszy w trasę ma wyruszyć skład Talgo w relacji Moskwa - Berlin. Do tej pory testy wagonów ze specjalnym systemem automatycznej zmiany rozstawu kół trwały w Rosji i w Niemczech. Teraz rosyjskie media zapowiadają, że wagony w kolejnych dniach trafią do Polski, a Instytut Kolejnictwa potwierdza, że wagony trafią na polskie tory "w najbliższej przyszłości".
Jak poinformował internetowy kanał telewizyjny Kolei Rosyjskich "rzdtv", w przyszłym tygodniu do Polski trafi skład Talgo na testy dopuszczające do ruchu pociągi z systemem automatycznej zmiany rozstawu kół. Tymczasem dobiegają końca testy wagonów Talgo w Niemczech. Trafiły one tam w sierpniu 2014 roku. Do Polski trafi najprawdopodobniej ten sam skład, który testowano na terenie Niemiec.
Zastępca dyrektora ds. studiów i projektów badawczych w Instytucie Kolejnictwa Andrzej Massel potwierdził w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że badania są planowane. - Zamierzamy rozpocząć badania w najbliższej przyszłości. Badania wagonów Talgo będą prowadzone na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, a także w obszarze infrastruktury Polskich Linii Kolejowych - potwierdził Andrzej Massel. Jak nieoficjalnie dowiedział się "Rynek Kolejowy", badania ruszą jeszcze w marcu.
Białoruś już prawie gotowa
Specjaliści z Kolei Białoruskich i inżynierowie z hiszpańskiej firmy Talgo zainstalowali już w Brześciu specjalny tor z systemem do zmiany rozstawu kół w pociągach. Instalacja wymagała przebudowy torów, systemu sterowania oraz instalacji wyposażenia elektrycznego. Projekt jest wdrażany wspólnie przez Koleje Białoruskie i Koleje Rosyjskie. Dzięki systemowi, koła pociągu z rozstawu szerokotorowego na normalnotorowy i odwrotnie będą przechodziły płynnie w trakcie powolnej jazdy. Rozwiązanie spowoduje, że zmiana rozstawu kół i odprawa celna powinny potrwać nie dłużej niż 30 min. Do końca marca system powinien mieć niezbędne certyfikaty dopuszczające go do eksploatacji.
Talgo w dwóch wersjach
Całe zamówienie Kolei Rosyjskich obejmuje 7 składów.. Cztery spośród siedmiu zamówionych pociągów zostaną skierowane do obsługi linii Moskwa - Niżny Nowogród. Pozostałe trzy pociągi będą przystosowane do jazdy po torze o rozstawie szyn zarówno 1520, jak i 1435 mm. Pociągi ze specjalnym systemem zmiany rozstawu kół będą skierowane do obsługi linii Moskwa - Mińsk - Warszawa - Berlin. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnego systemu zmiany rozstawu kół nie będzie konieczności wymiany wózków w pociągu na granicy pomiędzy Polską a Białorusią, co ma miejsce w przypadku dziś kursujących składów międzynarodowych. Czas podróży do Berlina ma skrócić się o 7 godzin i łącznie z kontrolami celnymi i granicznymi wyniesie maksymalnie 18 godzin.
We wszystkich pociągach znajdzie się system wychylnego pudła, który będzie systemem pasywnym. Każdy pociąg będzie zestawiony z 18 wagonów dla pasażerów oraz dwóch wagonów technicznych. W pociągach znajdzie się przestrzeń restauracyjna, będą też przedziały sypialne. Wszystkie pociągi będą klimatyzowane oraz będą wyposażone w toalety z zamkniętym obiegiem.
Nocne połączenia między Moskwą a Berlinem, obsługiwane przez składy Talgo, mają być uruchomione już pod koniec tego roku.