PKP PLK rozpisały przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu dotyczącego budowy trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód.
Głównym rezultatem realizacji zamówienia będzie opracowanie studium wykonalności niezbędnego do stworzenia projektu dla budowy trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód. Wykonawca studium przedstawi PKP PLK, miastu i marszałkowi kilka wariantów przeprowadzenia inwestycji, z których wybrany zostanie jeden, najlepiej odpowiadający potrzebom i możliwościom finansowym.
Kryterium udzielenia zamówienia jest w 40% termin wykonania zamówienia, w 60% cena. Termin składania ofert minie 18 kwietnia 2017 roku. Od momentu podpisania umowy na wykonanie studium wybrany oferent będzie miał 810 dni na zakończenie prac studialnych.
Otwarcie w 2023 roku?Obecnie między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschód istnieją dwa tory szlakowe, wykorzystywane zarówno przez pociągi dalekobieżne i regionalne. Jest to bariera do stworzenia kolei podmiejskiej z prawdziwego zdarzenia. Prace projektowe mają rozpocząć się w 2019 roku, a budowlane zakończą się prawdopodobnie do 2023.
Zakłada się, że Poznańska Kolej Metropolitalna ma docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania. W 2015 roku
ustalono zasady funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz
przeprowadzono konkurs na koncepcję architektoniczną węzłów przesiadkowych planowanej sieci.
Kolej miejska także na obwodnicy?
W styczniu Stowarzyszenie Metropolia Poznań ogłosiło przetarg na poszerzenie koncepcji usprawnienia transportu kolejowego w aglomeracji poznańskiej poprzez uruchomienie szybkiej kolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania. Wykonawca szczegółowo przeanalizuje możliwość wykorzystania infrastruktury i zaproponuje możliwy wariant połączeń.
Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności udziału transportu kolejowego w podróżach realizowanych na terenie aglomeracji poznańskiej i zidentyfikowanie potencjału ruchu pasażerskiego na obwodnicy towarowej Poznania. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.