PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły procedurę wyboru wykonawcy łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej. Połączenie umożliwi skrócenie czasu podróży z Krakowa czy Warszawy do Zakopanego o blisko 20 minut. Nie powstanie jednak w 2015 roku.
Budowa łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej wymagała będzie zamknięcia nie tylko odcinka linii nr 97 Skawina – Żywiec, ale również zamknięcia szlaku Sucha Beskidzka – Maków Podhalański na linii nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka. Zamknięcia wprowadzone będą dopiero w ostatniej fazie prac. W pierwszej kolejności zostaną zrealizowane prace nie wymagające zamknięć torowych (okres ok. 10 mies.) Więcej na temat założeń projektu pisaliśmy tutaj.
Według wstępnych założeń rozpoczęcie prac budowlanych planowane było w I półroczu 2015 r, a zakończenie jeszcze w grudniu. Tak się jednak nie stanie. Projekt i pozwolenia mają być gotowe do czerwca przyszłego roku. Do połowy grudnia ma powstać most kolejowy na Strzyszawce i mury oporowe. Do 20 kwietnia 2016 roku ma powstać nowy peron wraz z parkingiem, a do końca maja 2015 ma zakończyć się budowa urządzeń sterowania, urządzeń i włączenie do linii 97 i 98. Odbiór ostateczny zaplanowano na koniec sierpnia 2016 roku, a uzyskanie potwierdzenia zgodności podsystemów - do końca listopada.
Nie wiadomo jeszcze ile będzie kosztować budowa - na pewno kilkadziesiąt milionów złotych. Wykonawcę mamy poznać jeszcze w październiku. O jego wyborze w 95 proc. zadecyduje cena, a w pozostałych 5 proc. - długość okresu gwarancji.
Warto dodać, że w 2016 roku planowane jest oddanie do eksploatacji łącznicy kolejowej w Krakowie Krzemionkach. To kolejna ważna inwestycja, dzięki której z Krakowa Głównego czy z Warszawy w góry pociągi pojadą krócej. Jeżeli proces inwestycyjny nie zostanie zakłócony lub w sposób krytyczny wydłużony, w ciągu dwóch-trzech lat czas podróży z Warszawy/Krakowa do Zakopanego skróci się o około 35 do 40 minut.