Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

PKBWK przechodzi pod kuratelę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
15-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PKBWK przechodzi pod kuratelę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji [aktualizacja]
Fot. Grzegorz Grabowski
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Polska naruszyła prawo unijne nie gwarantując uniezależnienia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) od zarządcy infrastruktury PKP PLK. Nowelę dostosowującą prawo polskie do oczekiwań Trybunału przegłosowali z końcem sierpnia posłowie. 14 października 2019 roku ustawę z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym podpisał prezydent Andrzej Duda.

[aktualizacja]

30 sierpnia sejm przegłosował nowelę ustawy o transporcie kolejowym. W myśl zmiany Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, po vacatio legis, zostanie wyłączona ze struktur Ministerstwa Infrastruktury i przejdzie pod kuratelę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Zmiana jest efektem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z czerwca 2018. Trybunał orzekł wówczas, że działalność Komisji w ramach resortu infrastruktury, obok PKP Polskich Linii Kolejowych, nad którymi pieczę także sprawuje minister, nie gwarantuje bezstronności PKBWK. W wielu sprawach dotyczących wypadków kolejowych zwracali na to uwagę także związkowcy reprezentujący m.in. maszynistów kolejowych.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 400 posłów, nikt nie był przeciw, od głosu wstrzymała się jedna osoba. W związku ze zmianą do kompetencji ministra spraw wewnętrznych będzie teraz należało dysponowanie środkami przeznaczonymi na działalność Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Resort ten zapewni także obsługę administracyjną jej funkcjonowania.

14 października 2019 roku prezydent Andrzej Duda podpisał pakiet zmian ustaw, w tym nowelę ustawy o transporcie kolejowym z dnia 30 sierpnia 2019 r. Tym samym zmiana wchodzi w życie.


Wyrok TSUE w sprawie Komisji

W wyroku z czerwca 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Rzeczpospolita Polska naruszyła prawo unijne przez nieprzyjęcie środków koniecznych do zagwarantowania niezależności organizacyjnej i decyzyjnej organu dochodzeniowego, tj. Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) od zarządcy infrastruktury – PKP PLK S.A., nad którym nadzór właścicielski sprawuje w imieniu Skarbu Państwa minister właściwy do spraw transportu. TSUE podzielił stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie, uznając, że ta zależność narusza zasadę niezależności krajowego organu dochodzeniowego od zarządcy infrastruktury.

Zdaniem TSUE taki stan rzeczy może powodować powstanie konfliktu interesów, ponieważ minister właściwy do spraw transportu, sprawując nadzór właścicielski nad PKP PLK S.A., może wpływać na prowadzenie prac przez PKBWK w taki sposób, aby polski organ dochodzeniowy nie wykazywał naruszeń lub błędów PKP PLK S.A., które mogły spowodować powstanie danego zdarzenia kolejowego. 

Ministerstwo Infrastruktury w kwietniu 2019 do konsultacji projekt rozporządzenia, mając na uwadze "treść rozstrzygnięcia TSUE, a w szczególności konieczność jego pilnego wykonania przez Rzeczpospolitą Polską". Zdaniem ministerstwa wyrok uzasadnia wyłączenie PKBWK ze struktury organizacyjnej Ministerstwa Infrastruktury, a następnie włączenie jej do struktury organizacyjnej innego urzędu administracji publicznej. W świetle wyroku, minister właściwy do spraw transportu powinien zostać pozbawiony kompetencji do powoływania i odwoływania składu PKBWK oraz dysponowania środkami przeznaczonymi na działalność PKBWK. Kompetencje te należy przekazać innemu organowi - czytamy. Tym resortem będzie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Jak czytamy, w większości państw członkowskich UE krajowe organy zajmujące się badaniem wypadków kolejowych funkcjonują jako część ministerstwa dopowiedzianego za transport. W niektórych krajach (Niemcy, Czechy) powołano odrębny wyspecjalizowany organ do badania wypadków na kolei. Funkcjonują także krajowe agencje dochodzeniowe (m.in. we Francji) powołane do badania wypadków we wszystkich gałęziach transportu (lotnictwo, kolejnictwo, ruch drogowy). W dwóch przypadkach (Litwa, Finlandia) komisja działa jako część ministerstwa sprawiedliwości.

Projekt nie przewiduje zasadniczych zmian w zadaniach i kompetencjach PKBWK – będą one co do zasady takie jak w przypadku PKBWK działającej przy ministrze właściwym do spraw transportu.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prezes UTK nie zatwierdził zmian w cenniku PKP PLK

Prawo i polityka

Prezes UTK nie zatwierdził zmian w cenniku PKP PLK

Redakcja/inf. pras. 28 marca 2022

Jest nowy projekt ustawy o czasie pracy maszynistów

Prawo i polityka

Jest nowy projekt ustawy o czasie pracy maszynistów

Jakub Madrjas 12 października 2020

Zobacz również:

Są zalecenia Komisji po katastrofie w Szczekocinach

Warte uwagi

Są zalecenia Komisji po katastrofie w Szczekocinach

jm, Rynek Kolejowy 28 marca 2012

Węcławik o zaleceniach Komisji: Czy cel może uŚwięcać Środki?

Tabor i technika

Ryś: Widoczny spadek liczby zdarzeń, ale...

Tabor i technika

Ryś: Widoczny spadek liczby zdarzeń, ale...

mg, Rynek Kolejowy 26 marca 2014

Pozostałe z wątku:

Prezes UTK nie zatwierdził zmian w cenniku PKP PLK

Prawo i polityka

Prezes UTK nie zatwierdził zmian w cenniku PKP PLK

Redakcja/inf. pras. 28 marca 2022

Jest nowy projekt ustawy o czasie pracy maszynistów

Prawo i polityka

Jest nowy projekt ustawy o czasie pracy maszynistów

Jakub Madrjas 12 października 2020

Zobacz również:

Są zalecenia Komisji po katastrofie w Szczekocinach

Warte uwagi

Są zalecenia Komisji po katastrofie w Szczekocinach

jm, Rynek Kolejowy 28 marca 2012

Węcławik o zaleceniach Komisji: Czy cel może uŚwięcać Środki?

Tabor i technika

Ryś: Widoczny spadek liczby zdarzeń, ale...

Tabor i technika

Ryś: Widoczny spadek liczby zdarzeń, ale...

mg, Rynek Kolejowy 26 marca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5