Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jednym głosem w sprawie linii kolejowej Podłęże – Piekiełko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jednym głosem w sprawie linii kolejowej Podłęże – Piekiełko
Parlamentarzyści, samorządowcy i społecznicy z Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny podpisali się pod apelem do premier Ewy Kopacz o budowę linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc. Tymczasem strona rządowa niniejszy projekt umieściła na liście rezerwowej, pomimo trwających prac przygotowawczych.

PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie przygotowywania aktualizacji studium wykonalności dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna/Tymbark, oraz modernizacji istniejącej linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz. Zarządca wybrał już wariant do dalszych analiz, który zakłada budowę torów o długości 58km przystosowanych do prędkości 160km/h, oraz przystosowanie linii Chabówka – Nowy Sącz do prędkości minimum 120km/h. W ostatnim czasie pod konsultacje społeczne poddano Krajowy Program Kolejowy, w którym projekt został umieszczony na liście rezerwowej pomimo miejsca na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego województwa małopolskiego. Województwo małopolskie zapowiedziało interwencję w tej sprawie.

Inwestycja ponad podziałami

3 sierpnia 2015 roku odbyło się zorganizowane z inicjatywy burmistrz Rabki-Zdroju Ewy Przybyło spotkanie w sprawie wpisania linii Podłęże – Piekiełko na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Do zabytkowego dworca kolejowego w Rabce-Zdroju przybyli parlamentarzyści, przedstawiciele kilkunastu samorządów, radni wojewódzcy oraz reprezentanci organizacji pozarządowych. Jest to pierwsze wydarzenie, w którym przedstawiciele tak różnych środowisk (także politycznych) jednym głosem wsparli budowę linii.

Podczas spotkania senator Stanisław Hodorowicz z Platformy Obywatelskiej informował o stanie prac nad studium wykonalności linii. Poseł Andrzej Gut-Mostowy (PO) przekonywał, że szansą na sfinansowanie linii jest Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych. – Należy przedsięwziąć takie kroki, żeby jak najwięcej ludzi wysłało swoje uwagi do ministerstwa w ramach konsultacji Krajowego Programu Kolejowego – powiedział poseł Andrzej Romanek z Solidarnej Polski.

– Tatrzański Park Narodowy zmienia się w  sezonie turystycznym w Tatrzański Parking Narodowy. Tylko sprawny transport publiczny będzie w stanie rozwiązać problemy z hałasem, spalinami i brakiem miejsc postojowych, a przede wszystkim ułatwi dojazd do miejscowości turystycznych, takich jak Zakopane czy Krynica-Zdrój, nie mówiąc już o dojeździe do Nowego Sącza – powiedział Piotr Manowiecki, koordynator inicjatywy Pociąg-Autobus-Góry.

–  W wielu miastach: Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Łodzi są ludzie, którzy chcieliby w zimie dojechać wygodnie, tanio i sprawnie na narty do Zakopanego. Jest to inwestycja, która dotyczy ludzi z całego kraju, a nie tylko naszych subregionów. Starajmy się więc przekonać naszych przyjaciół z innych regionów by wsparli w konsultacjach budowę linii – przekonywał Bartłomiej Orzeł z Ośrodka Studiów o Mieście w Nowym Sączu.

Wasiak ostrożnie o inwestycji

W czerwcowej wypowiedzi dla „Rynku Kolejowego” Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju powiedziała, że projekt jest trudny pod wieloma względami, stąd miarodajnych wyników analiz nie da się wykonać w krótkim czasie. 

– Linia Podłęże – Piekiełko jest obecnie w stadium analitycznym. To jest bardzo trudny i drogi projekt, pochłaniający bardzo dużo środków, stąd trzeba dobrze obliczyć spodziewane efekty w stosunku do nakładów. Jesteśmy w kontakcie ze środowiskami samorządowymi i badamy studium wykonalności tej linii kolejowej oraz pewne przesłanki efektywności inwestycji. Umawialiśmy się, że w ciągu tego roku będziemy mieli rekomendację co do sposobu budowania tej linii i czy ją budować. Wtedy zobaczymy jakie to będą rekomendacje i co wynika z analiz. Będziemy mogli porównać nakłady do spodziewanych efektów  – powiedziała pod koniec czerwca Maria Wasiak. Więcej TUTAJ.

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko: Są nowe wizualizacje linii 104

Fotorelacje

Podłęże – Piekiełko: Za kilka miesięcy pierwsze przetargi

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko: Są nowe wizualizacje linii 104

Fotorelacje

Podłęże – Piekiełko: Za kilka miesięcy pierwsze przetargi

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5