Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jechaliśmy Tunelem Gotarda (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-06-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Dwa tygodniu temu miałem okazję zajrzeć do Szwajcarii i pokonać pociągiem Tunel Gotarda. Podróż nie robi specjalnie dużego wrażenia – ot, monotonny przejazd, podczas którego widać tylko migające za oknem lampy. Z tej tunelowej nudy pasażera tylko na kilka sekund wyrywa zielona barwa światła awaryjnego na przystanku w środku trasy. Spotkanie ze szwajcarskimi kolejami to już jednak o wiele ciekawsza sprawa.

Witamy w Zurichu

Nie zawsze i nie wszędzie jest sens, mam nadzieję, że nie spotka mnie za to ze strony czytelników jakaś nagana, jechać pociągiem. Aby dotrzeć dalej do Tunelu Gotarda, najpierw do Zurichu dostałem się samolotem. Przelot taki jak każdy zwykły lot, może z tym małym wyjątkiem, że jak na kolejowe standardy, rozdawany przez obsługę słodki batonik wydaje się całkiem sporych rozmiarów. Na samym miejscu zaczyna robić się ciekawiej i wcale nie dlatego, że na lotnisku wita nas jakiś podejrzany tenisista.

Tak się złożyło, że do odjazdu pociągu, którym zamierzałem jechać, pozostało kilkadziesiąt minut. Niby można pojechać wcześniejszym, ale postanowiłem wybrać się na krótką wycieczkę po okolicach terminalu – wyjazd, jakby na to nie patrzeć, służbowy, więc wybieram węzeł przesiadkowy. Pierwsza rzecz jaka rzuca się w oczy to brak krawężników. Dojście do przystanków autobusowych i tramwajowych na tym samym poziomie. To kierowcy muszą pokonać górkę. W pobliżu zadaszony i zamknięty parking dla rowerów i samochodów. Czysto. Z tramwajów i autobusów – co miłe, część z nich to Solarisy – wysiadają kolejni podróżni. Samochodów i taksówek za bardzo nie widać.

Miał być Zug

Plan był prosty. Pociąg z lotniska do Zug a potem przesiadka i dalsza podróż do Erstfeld. Zatrzymaliśmy się jednak w Thalwil z powodów, jak to określił jeden z pracowników SBB, problemów technicznych w jednym z tuneli na trasie. Szybko jednak okazało się, że nie będzie z tego większego problemu. Po kilkunastu minutach pasażerów zabrał następny skład. Trzeba było nieco zmienić plany, ale z pomocą Internetu i niezwykle przejrzystej strony SBB operacja ta zajęła kilka minut (zachęcam do zajrzenia na stronę mobilną szwajcarskiego przewoźnika – tak właśnie powinna wyglądać na telefonie strona główna każdego operatora)

Do Erstfeld dojeżdżam ok. 40 minut później niż planowałem. To, co tam się działo zasługuje na osobną fotorelację. Szwajcarzy przyłożyli się do świętowania otwarcia tunelu i ściągnęli w to miejsce całkiem sporo interesującego taboru.

Brunnen

Niewielkie miasteczko położone nad Jeziorem Czterech Kantonów. Jeśli ktoś dysponuje nadmiarem czasu, to można na kilka godzin tam zajrzeć. Uwagę zwraca nieduży i całkiem przyjemny dworca. Nie jest może arcydziełem architektury, ale standardów też nie zaniża. Tuż przed wejściem zintegrowany przystanek autobusowy, kilka miejsc postojowych i parkingi dla rowerów. Żadnych donic, płotków, łańcuchów czy innych przeszkód mających sprawić, żeby ludzie gdzieś którędyś nie chodzili. Poza tym, dlaczego mieliby to robić skoro chodniki są tam gdzie potrzeba? Żadnych bezpańskich trawników, porzuconych i zapuszczonych kawałków przestrzeni. Turystę z Polski może też zdziwić, że da się prowadzić w takim miejscu działalność handlową bez oklejania reklamami całych okien i wystawiania dziesiątek reklam czy banerów. Plus dla Szwajcarów. Za strefę „Tempo 30” też.

Kilkunastominutowe oczekiwanie na pociąg jakoś specjalnie się nie dłuży. Przez ten czas przez stację co kilka minut przejeżdża skład pasażerski lub towarowy. Nabieram przekonania, że szwajcarska kolej radzi sobie tak dobrze jak o niej opowiadają.

Tunel Gotarda


Przez cały weekend przez Tunel Gotarda można było przejechać uruchamianymi specjalnie na tę okazję pociągami. Od strony Erstfeld przygotowano dla nich nawet specjalny drewniany peron. Po drugiej stronie w Biasca korzystało się już z lokalnej stacji. Sam tunel w trakcie podróży pociągiem nie robi może specjalnego wrażenia – ot, monotonna podróż, podczas której widać tyko migające za oknem lampy. Dopiero uświadomienie sobie, jak wiele pracy i wysiłku kosztowała budowa trasy, pozwala spojrzeć na tunel inaczej.
Pociąg nie jest przepełniony po brzegi, ale podróżnych nie brakuje. Są zagraniczni turyści z całego świata i wielu Szwajcarów. Wielu czyta przygotowane przez SBB materiały, można odnieść wrażenie, że otwarcie tunelu cieszyło się naprawdę dużym zainteresowaniem.

Tyle lat ciężkiej pracy

Tunel Gotarda został zbudowany z myślą o usprawnieniu wymiany handlowej między północą a południem Europy. Żeby sfinansować inwestycję, na przewoźników samochodowych nałożono specjalną opłatę. Teraz jeszcze więcej ładunków, jeszcze więcej kontenerów ma pojechać koleją. Ten cały ogrom pracy wykonano po to, żeby ciężarówki nie przeciskały się przez Alpy szwajcarskimi drogami.

U nas tak dalekosiężnej i zdecydowanej polityki transportowej państwa brakuje. Szkoda. Wiele dobrego było można zrobić na kolei w Polsce przez ostatnie kilkanaście lat. Zabrakło wizji oraz woli i zdecydowania w działaniu.

Kiedyś było ciekawiej


Czas przejazdu pomiędzy Erstfeld a Bascia po otwarciu tunelu do użytku skróci się o ok. 40 minut. Dla podróżnych korzystających z pociągów jadących tą linią poprawa będzie więc bardzo odczuwalna. Pasażer, zwłaszcza taki, któremu się nie spieszy, powinien jednak skorzystać ze starej trasy. Widoki z wijącej się przez wysokie góry trasy kolejowej dosłownie zapierają dech. Jeśli nie przeraża was kurs franka, zdecydowanie polecam to miejsce na wakacyjny wyjazd.

Wszelkie informacje techniczne i historię budowy tunelu znajdziecie TUTAJ.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Flirty pojadą przez Przełęcz Św. Gotarda

Tabor i technika

Flirty pojadą przez Przełęcz Św. Gotarda

inf. prasowa Stadler 27 grudnia 2017

Pierwsi pasażerowie przejechali tunelem Gotarda

Innowacje

Tunel Gotarda dla publiczności (zdjęcia)

Fotorelacje

Tunel Gotarda dla publiczności (zdjęcia)

Łukasz Malinowski 27 czerwca 2016

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Flirty pojadą przez Przełęcz Św. Gotarda

Tabor i technika

Flirty pojadą przez Przełęcz Św. Gotarda

inf. prasowa Stadler 27 grudnia 2017

Pierwsi pasażerowie przejechali tunelem Gotarda

Innowacje

Tunel Gotarda dla publiczności (zdjęcia)

Fotorelacje

Tunel Gotarda dla publiczności (zdjęcia)

Łukasz Malinowski 27 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5