Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jakość montażu kluczowa dla trwałości rozjazdów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jakość montażu kluczowa dla trwałości rozjazdów
PLK wprowadzi w przyszłości obligatoryjne stosowanie rozjazdów dostarczanych z użyciem technologii umożliwiającej transport w blokach. Zarządca infrastruktury spodziewa się istotnych długookresowych korzyści z przejścia na nową technologię.

Jak informowaliśmy na Rynku Kolejowym, PLK testuje obecnie nowe rozjazdy zbudowane z wykorzystaniem transportu w technologii blokowej. Wśród nich jest rozjazd Rkpd 60E1-190-1:9, na podrozjazdnicach strunobetonowych dostarczony przez KZN Bieżanów za pomocą specjalistycznego wagonu Switcher. Wykorzystanie nowej metody transportu pozwala na skrócenie czasu budowy i oszczędności po stronie wykonawcy.

Krótszy czas zabudowy

– Stosowanie technologii blokowej stanowi duże ułatwienie w montażu rozjazdu.  Na naszym poligonie Siwtcher przywiózł rozjazd KZN w całości, a jego ułożenie w torach za pomocą specjalistycznego wagonu zajęło ok. 4 godzin. W przypadku rozjazdów pozostałych dwóch producentów  dostarczanego w  częściach, najpierw konieczne było złożenie rozjazdu, co zajęło kilkadziesiąt godzin, a samo zabudowanie na torach to kolejne  kilkunaście godzin i  znacząco większe nakłady pracy – wyjaśnia Kazimierz Jankowski, kierownik budowy w Pomorskim Przedsiębiorstwie Mechaniczno-Torowym, które wykonało montaż rozjazdu na poligonie torowym w Świdniku.

System KZN Bieżanów w pełni wykorzystuje swoje możliwości, jeśli specjalistyczny wagon, taki jak Switcher, można postawić na równoległym torze. Na torach pojedynczych można wykorzystać tradycyjne dźwigi kolejowe i wówczas Switcher służy jedynie do transportu. Takie przypadki jednak są niezwykle rzadkie, gdyż większość rozjazdów przewożonych w blokach montowana jest na stacjach węzłowych lub liniach dwutorowych. Tory pojedyncze najczęściej znajdują się na liniach drugorzędnych, gdzie nie ma dużych prędkości eksploatacyjnych a co za tym idzie wygórowanych wymagań dotyczących jakości i bardziej sensowne może być stosowane tradycyjnej technologii montażu.

Większa precyzja montażu

Krótszy czas budowy osiągany dzięki technologii transportu w blokach to także mniejsza zajętość terenu PLK co zmniejsza utrudnienia w transporcie kolejowym spowodowane budową. Kolejną korzyścią z stosowania nowej technologii jest zagwarantowanie przez producenta najwyższej jakości poczatkowej.

– Producent może zagwarantować, że rozjazd, który zostanie zamontowany na linii kolejowej ma taką samą jakość jak tuż po wyprodukowaniu na precyzyjnych stołach montażowych w fabryce potwierdzoną bardzo szczegółowymi badaniami odbiorowymi. Eliminując demontaż i montaż w warunkach placu budowy, niwelujemy praktycznie do zera problem uszkodzeń podczas transportu i rozładunku, błędów i niedokładności podczas ponownego montażu – tłumaczy Remigiusz Tytuła, pełnomocnik zarządu ds. komunikacji w KZN Bieżanów.

Dodajmy że margines dopuszczalnego błędu jest szczególnie niski w przypadku linii magistralnych i linii kolei dużych prędkości. Rozjazdy stosowane na tych odcinkach muszą reprezentować najwyższą jakość – chodzi bowiem o ich bezpieczeństwo, trwałość oraz minimalizację koniecznych działań o charakterze utrzymaniowo-remontowym.

Oszczędność w długim okresie

PLK decyduje się na przejście na nową technologię, mimo że teoretycznie transport elementów rozjazdu tirami i ich montaż na placu budowy jest z pozoru tańszy niż stosowanie technologii blokowej. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę cały cykl życia produktu (LCC), to okazuje się, że nowa technika i logistyka jest korzystniejsza dla zarządcy infrastruktury.

– Technologia, załadunku, przewozu, wyładunku i zabudowy rozjazdu ma istotny wpływ na jakość początkową oraz późniejszą prawidłową eksploatację rozjazdu. Jakość montażu rozjazdów na budowach niesie ryzyka nadmiernej wadliwości początkowej trudnej, a w praktyce niekiedy niemożliwej do usunięcia w ramach utrzymania. Efekty wynikające z poprawy jakości obejmują przede wszystkim mniejsze nakłady na wymiany części oraz usuwanie usterek. W ujęciu całego LCC przyczyniają się do wydłużenia żywotności rozjazdów - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Długookresowe korzyści potwierdzają także analizy wykonane przez producentów

– Dysponujemy analizami, z których wynika, że w perspektywie długookresowej technologia blokowa generuje daleko niższe koszty utrzymania. A jeśli jeszcze wziąć pod uwagę realne oszczędności wynikające ze skrócenia czasu zabudowy i zamknięć koniecznych do wymiany rozjazdów to system blokowy staje się najkorzystniejszym rozwiązaniem dla producenta, wykonawcy, zarządcy, ale i przewoźnika czy pasażera. PLK dostrzega ten fakti stąd zmiana podejścia tej spółki widoczna w przetargach na wykonywanie rozjazdów – mówi Remigiusz Tytuła.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5