NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Jaki dworzec w Olsztynie i Skarżysku-Kamiennej?

| Martyn Janduła 15.12.2016 29

Jaki dworzec w Olsztynie i Skarżysku-Kamiennej?
Wnętrze olsztyńskiego dworcafot. Martyn Janduła
PKP SA realizuje zapowiadane przez siebie warsztaty kreatywne na temat modernizacji dworców. Po Nidzicy i Bielsku Podlaskim teraz nadszedł czas na Olsztyn i Skarżysko-Kamienną. Kolejarze chcą wreszcie dać mieszkańcom możliwość wypowiedzenia się, jak chcą, by wyglądał ich dworzec w przyszłości.
W najbliższym tygodniu PKP SA zapowiedziało kolejne warsztaty kreatywne dotyczące inwestycji dworcowych planowanych do realizacji w Olsztynie i Skarżysku-Kamiennej, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jak wyjaśniają kolejarze, warsztaty kreatywne to pierwszy etap konsultacji społecznych, realizowany jeszcze przed przystąpieniem do prac projektowych. Na spotkania zapraszani są przedstawiciele lokalnych społeczności, organizacji pozarządowych, grupy interesariuszy oraz władze samorządowe. PKP będzie reprezentowana m.in. przez osoby bezpośrednio odpowiedzialne za projektowanie i realizację inwestycji.

Kiedy spotkania?

Warsztaty dotyczące dworca w Skarżysku-Kamiennej odbędą się 15 grudnia 2016 r. o godzinie 17:00 w Urzędzie Miasta (ul. Sikorskiego 18). Natomiast osoby zainteresowane udziałem w warsztatach w Olsztynie proszone są o stawienie się 19 grudnia 2016 r. o godzinie 17:00 przed głównym wejściem na olsztyński dworzec (plac Konstytucji 3 Maja 1).

– Najistotniejszym założeniem organizowanych warsztatów jest to, że nie proponujemy żadnego gotowego rozwiązania. Określamy jedynie ramy funkcjonalno-użytkowe inwestycji, a warsztaty prowadzone są w taki sposób, aby uczestnicy mogli swobodnie przedstawić swoje oczekiwania i uwagi dotyczące planowanych modernizacji – wyjaśnia Marek Michalski, członek zarządu PKP SA, odpowiedzialny za inwestycje.

Olsztyńskie kontrowersje

Najwięcej kontrowersji budzi sprawa olsztyńskiego dworca. Forum Rozwoju Olsztyna, organizacja społeczna, już od dawna apelowało do kolejarzy, żeby zorganizować konsultacje społeczne, jak ma wyglądać dworzec główny oraz dworzec Olsztyn Zachodni. Sprawa jest o tyle trudna, że w przypadku tego strategicznego dla miasta dworca, PKP SA jest właścicielem tylko w połowie. Druga część należy do firmy Retail Provider, która planowała zamiast dworca, wybudowanie w tym miejscu galerii handlowej na wzór tej poznańskiej.

Od dłuższego czasu płyną jednak informacje, że PKP SA samodzielnie będzie remontować swoją część, gdyż kolejarze nie porozumieli się w sprawie dworca z prywatnym inwestorem. Obecny budynek swoje czasy świetności ma już dawno za sobą. Lata zaniedbań doprowadziły do wizerunkowej ruiny ten niegdyś chwalony obiekt. Nowością w czasach, kiedy powstał było łączenie funkcji dworca kolejowego i autobusowego.

Warsztaty przed każdą inwestycją

Na lata 2017–18 zaplanowany został również remont budynku dworca i najbliższego otoczenia w Skarżysku-Kamiennej. Prace obejmą m.in. wymianę instalacji, wymianę okien i drzwi, modernizację elewacji i dachu oraz przebudowę otoczenia dworca.

– Tego typu konsultacje będą odbywały się przed każdą realizowaną przez nas inwestycją. Zależy nam na tym, aby modernizowane i budowane od podstaw dworce były optymalnie dostosowane do potrzeb wszystkich grup pasażerów oraz lokalnych społeczności. Listopadowe warsztaty w Nidzicy i Bielsku Podlaskim cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników, a nam dały dużo ważnych wskazówek dotyczących planowanych inwestycji – mówi Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.

Jak się zgłosić do warsztatów?

Spotkania mają charakter otwarty i będą prowadzone w formie warsztatów kreatywnych wzorowanych na warsztatach urbanistycznych i facylitacyjnych. Chęć udziału należy zgłaszać na adres warsztaty@pkp.pl, w temacie wpisując: warsztaty i nazwę dworca. W treści maila należy podać imię i nazwisko oraz aktualny adres mailowy (konieczny do dalszej komunikacji).

Z przyczyn organizacyjnych liczba miejsc jest ograniczona. O możliwości uczestnictwa w warsztatach decyduje kolejność zgłoszeń. Wszyscy, którzy prześlą poprawnie zgłoszenie, otrzymają potwierdzenie mailowe. Pozostałe osoby, które z przyczyn organizacyjnych nie będą mogły wziąć udziału w warsztatach, zostaną o tym fakcie poinformowane.

PKP SA bierze odpowiedzialność za dworce

PKP SA jest w trakcie przeprowadzania sześciu przetargów dotyczących inwestycji realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Przetargi dotyczą opracowania dokumentacji projektowej, przedprojektowej i okołoprojektowej dla inwestycji w Białymstoku, Czeremsze, Olsztynku, Siemiatyczach, Skarżysku-Kamiennej i Szczytnie. Informacje na temat tych inwestycji można znaleźć tutaj. W sumie PKP SA planuje zmodernizować aż 57 dworców kolejowych zlokalizowanych we wschodnich województwach. Piszemy o tym w tym miejscu.

Ogólnie plany PKP SA dotyczą modernizacji 464 obiektów dworcowych. Co ważne, spółka chce wziąć większą odpowiedzialność za ich projekt. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreślał Marek Michalski podczas Kongresu Transportu Publicznego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Olsztyn (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Olsztyn (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS