szukaj
Śledź nas:

Jak to się robi w Niemczech – wielu przewoźników, jeden bilet kolejowy

| Artur Bogdanowicz 12.09.2017 206

Jak to się robi w Niemczech – wielu przewoźników, jeden bilet kolejowy
Fot. Dontworry, CCA-SA-3.0
Na niemieckiej sieci kolejowej zakres wspólnego biletu jest bardzo szeroki. W kasach i przez internet bez problemu dostaniemy bilety na pociągi prawie wszystkich przewoźników - pisze korespondent "RK" Artur Bogdanowicz.
W Niemczech, z biletem wyższej kategorii, można bez problemu skorzystać z pociągu niższej kategorii (o ile nie jest to oferta specjalna na konkretne połączenie). Bilety na pociągi lokalne i regionalne typu Bayern Ticket, Niedersachsen Ticket czy Schönes-Wochenende-Ticket lub Quer-durchs-Land-Ticket obowiązują w pociągach regionalnych wszystkich przewoźników, nie tylko Deutsche Bahn, ale już nie w dalekobieżnych ani DB, ani Locomore czy HKX.

Także w granicach związków taryfowych można się poruszać pociągami regionalnymi wszystkich przewoźników bez ograniczeń (np. BRB w augsburskim AVV czy BOB w monachijskim MVV). Rabat BahnCard (kartę wystawia Deutsche Bahn) obowiązuje również u innych przewoźników, zaś bilety na przejazdy pociągami wszystkich operatorów kolejowych nabyć można bez problemu w kasach i automatach DB (np. nie tylko na przejazd ICE z Berlina do Monachium i dalej pociągiem regionalnym Meridian do Rosenheim, ale nawet jedynie na obsługiwany przez konkurenta DB odcinek Monachium-Rosenheim).

Zawsze tylko jeden bilet 

I tak na przykład na przejazd z przygranicznej stacji Küstrin-Kietz (prywatny przewoźnik Niederbarnimer Eisenbahn) do Berlina, dalej ICE do Monachium (DB Fernverkehr, spółka państwowych kolei Deutsche Bahn), stąd Merdianem (prywatny Transdev) do Traunstein i dalej ponownie z Deutsche Bahn do Traunreut podróżny otrzyma czy to w kasie, czy to przez internet jeden bilet.

Wyjątki to prywatne pociągi dalekobieżne: HKX (przejazdy czasowo zawieszone, o czym pisaliśmy tutaj) czy Locomore. Bilety na przejazdy nimi należy nabyć osobno i bezpośrednio u tych przewoźników.

Co z taryfą? 


Najważniejszym wyznacznikiem wspólnego biletu, oprócz jednolitej sprzedaży, jest m.in. taryfa degresywna – im dłuższa podróż, tym mniej kosztuje każdy kolejny kilometr. I rzeczywiście, w Niemczech można mówić o tym, że "im dalej, tym taniej", ale de facto to nie jest system czysto kilometrowy. W niektórych relacjach, na krótszej, ale szybszej trasie, zapłacimy więcej. Sztandarowym przykładem jest trasa Kolonia-Frankfurt, gdzie po trasie KDP płaci się kilka euro więcej niż za podróż nad samym Renem. Jest tu też mniej ofert specjalnych i są one mniej korzystne – dotyczy to jednak głównie połączeń ICE.

Również w przypadku związków komunikacyjnych często mamy do czynienia ze strefami taryfowymi, a nie taryfą kilometrową. Natomiast tam, gdzie pozostawiono "kilometrówkę", stawka jest ta sama niezależnie od przewoźnika (czy to DB, czy Transdev). Ciekawostką jest to, że w systemie sprzedaży Deutsche Bahn określona jest maksymalna cena biletu 149 Euro w 2. i 249 Euro w 1. klasie. Po jej przekroczeniu system przerywa podróż i odsyła do kasy, gdzie podróżny otrzyma dwa bilety. Tak się dzieje jednak w przypadku podróży "na okrętkę" lub nietypową trasą.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (623)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Niemcy (623)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS