Późną jesienią Koleje Wielkopolskie zapytały na pokładach swoich pociągów pasażerów o jakość świadczonych usług. Badanie trwało od 14 do 20 listopada 2016 roku na wszystkich obsługiwanych przez przewoźnika liniach i prowadzone było w formie ankiet. Przewoźnik stosuje takie badanie cyklicznie już od 2014 roku. Jednym z celów jest poznanie oczekiwań podróżnych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, oczekiwań co do rozkładu jazdy, poszczególnych elementów podróży czy też otoczenia stacji i przystanków kolejowych.
Jak chwalą się Koleje Wielkopolskie, w jesiennych badaniach pasażerowie wypełnili ponad 2300 ankiet. – Pasażerowie wyrazili zarówno te pozytywne, jak i negatywne, które w szczególności motywują nas do dalszego działania oraz zwracają uwagę na najbardziej wrażliwe kwestie, które należy poprawić – przyznaje przewoźnik.
mat. Koleje Wielkopolskie
Co jest dobre?Koleje Wielkopolskie podają, że wśród poszczególnych elementów podróży najwyżej ocenione zostały przez pasażerów łatwość zakupu biletu, czystość oraz bezpieczeństwo w pociągu. Także uprzejma i sympatyczna obsługa pociągu znalazła uznanie w wypowiedziach pasażerów.
W sprawie czasu przejazdu pociągów i ich ewentualnych opóźnień, aż 49% ankietowanych odparło, że nie ma powodów do zmartwień i oceniło ten parametr w większości jako dobry, zaś 41% – bardzo dobry. Tylko 9% uznało za dostateczny.
Badanie punktualności pociągów. Mat. Koleje WielkopolskiePasażerowie pozytywnie ocenili również jakość przekazywanych informacji. 57% ankietowanych oceniło ten parametr dobrze, a 29% – bardzo dobrze.
Co powinno być jeszcze lepsze?– Zawsze jesteśmy otwarci na opinie naszych podróżnych, dlatego też w miarę możliwości staramy się brać je pod uwagę, chcąc cały czas dążyć do podnoszenia standardu świadczonych usług. Opinie naszych pasażerów stanowią ważne źródło informacji, na bazie których dokonywane mogą być modyfikacje oferty – komentuje przewoźnik.
Kierunki działań wg. pasażerów. Mat. Koleje WielkopolskieKoleje Wielkopolskie zapytały także pasażerów o kierunki działań, jakie powinien podjąć w przyszłości przewoźnik, aby zaoferować jeszcze lepszą jakość usług. W kwestii połączeń pociągów dominowała kwestia częstotliwości połączeń. W przypadku możliwości pozyskania biletu, według ankietowanych, przewoźnik powinien skupić w kwestii kas biletowych. W przypadku wymiany informacji – strony internetowej.
Kierunki działań wg. pasażerów. Mat. Koleje WielkopolskieCo jest nadal do poprawki?
Wśród elementów podróży, które ocenione zostały najgorzej, znalazło się dostosowanie rozkładu jazdy do oczekiwań podróżnych – 15% negatywnych ocen co stanowi wzrost w stosunku do ostatniego badania o 6%. Koleje Wielkopolskie w swoją obronę biorą argument, że spowodowane jest to m.in. częstymi zmianami rozkładu jazdy oraz pracami modernizacyjnymi prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury, czyli PKP PLK. – Fakt ten znalazł też swoje odzwierciedlenie w ocenie punktualności, która pozytywnie oceniana jest przez 90% podróżnych, jednak poziom negatywnych ocen wzrósł z 2% w badaniu kwietniowym do 7% w badaniu listopadowym, na co wpływ niewątpliwie miały awarie urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz ww. modernizacje prowadzone przez PKP PLK – przyznaje przewoźnik.
Jak podają Koleje Wielkopolskie, w dalszym ciągu jednym z najsłabiej ocenianych elementów jest otoczenie podczas podróży (dworzec, perony oraz infrastruktura wokół dworca), jednak w tym przypadku poziom zadowolenia pasażerów systematycznie rośnie, z 67% w ostatnim badaniu do 72% w obecnym.