Swoimi nowymi produktami na InnoTransie pochwalił się Medcom. Firma ta, podobnie jak Pesa, stała się jednym z największych polskich branżowych eksporterów, a jej produkty można znaleźć w pojazdach kolejowych niemal na całym świecie.
W tym roku firma pochwaliła się nową przetwornicą statyczną. – To prawdziwy przełom technologiczny, który udało się nam osiągnąć dzięki wykorzystaniu półprzewodników na bazie technologii SiC. Dzięki nim jesteśmy w stanie uzyskać urządzenia o bardzo dużej sprawności elektrycznej na poziomie 95% przy znacząco zmniejszonej masie. Dzięki tym rozwiązaniom udało się nam stworzyć prezentowaną tutaj w Berlinie przetwornice PSM-35 SiC (35kVA +12kW) przeznaczoną dla pojazdów metra i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Urządzenie to waży jedynie 95 kg przy masie swoich poprzedników na poziomie ok. 300 kg. Z punktu widzenia producenta pojazdu, który musi spełnić oczekiwania zamawiającego co do masy całkowitej czy nacisków na oś 200 kg na przetwornicy, to bardzo znacząca różnica – wyjaśnia dyrektor handlowy, członek zarządu Medcom Piotr Wroński.
Przedstawiciele Medcomu poinformowali również o tym, że realizują nowy projekt dla tramwajów warszawskich. Chodzi o montaż specjalnego systemu oszczędności energii umożliwiającego przekazywanie energii z hamowania do superkondensatorów i jej późniejszego wykorzystania do rozruchu. Systemy tego rodzaju są już znane ale skala zamówienia dla warszawy jest pierwszym tak dużym wdrożeniem tej technologii w skali europejskiej.
Podobne rozwiązanie zostało zastosowane – bezpośrednio na podstacji – przez operatora Gdyńskich trolejbusów i przyniosło oszczędności zużycia energii na poziomie ok. 5 tys. PLN w skali roku. Musimy jednak pamiętać o tym, że trolejbus to jeden silnik o mocy ok. 160kW a tramwaje to łącznie ok. 800kW więc w ich przypadku oszczędności będą większe.
Prezentowane były również zintegrowane systemy napędowe opracowane przez Medcom i od niedawna będące już w użyciu w autobusach Solarisa będący swego rodzaju ukoronowaniem dotychczasowej współpracy obu przedsiębiorstw. Bazując na wcześniejszych doświadczeniach warszawska firma opracowała zespół napędowy (falownik, przetwornica statyczna oraz rozdzielnia wysokiego napięcia) o obniżonej masie i teraz liczy na zbudowanie swojej obecności również w szybko rosnącym segmencie autobusów elektrycznych.
– Na InnoTransie występujemy od wielu lat. To jest dla nas bardzo ważne okno na świat. Rozmawiamy z naszymi kontrahentami z obu Ameryk czy państw europejskich. Mam nadzieję, że i po tych targach przyjdą nowe kontakty i będziemy mogli zaoferować nasze produkty nowym partnerom – podkreśla Piotr Wroński.