NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Ignacy Góra: Wydawanie nowych licencji maszynistów idzie sprawnie

| Ignacy Góra 14.02.2018 1

Ignacy Góra: Wydawanie nowych licencji maszynistów idzie sprawnie
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Licencja maszynisty to duże wyzwanie: dla Urzędu Transportu Kolejowego, dla kilkuset przedsiębiorców kolejowych oraz dla samych maszynistów. Konieczność wymiany blisko 18 tysięcy dokumentów to procedura, w którą z reguły zaangażowane są trzy strony: maszynista, jego pracodawca i wystawca, czyli UTK. A z tego obowiązku musimy wywiązać się najpóźniej do 28 października tego roku – pisze Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Ponad rok temu uruchomiliśmy SOLM – System Obsługi Licencji Maszynisty – internetową aplikację pozwalającą na przyspieszenie i automatyzowanie wystawiania dokumentu uprawniającego maszynistę do kierowania pojazdem kolejowym. Wieloletnie doświadczenia UTK związane z obsługą wniosków nadchodzących do urzędu w formie papierowej pozwoliły na zdefiniowanie algorytmów wykrywających typowe błędy.

Cieszę się, że w UTK odchodzimy od stereotypowego wyobrażenia urzędnika otoczonego stosami papierów i wyposażonego w nieodłączną pieczątkę. Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w 2014 r. dało nam olbrzymie oszczędności i czasu, i pieniędzy. Uruchamiając SOLM, weszliśmy na kolejny poziom – komunikację z klientami możemy prowadzić również bez użycia papieru, za pośrednictwem internetu. Już sam fakt, że to wnioskodawca (lub jego pracodawca) wprowadza swoje dane osobowe powoduje znaczne zmniejszenie prawdopodobieństwa powstania błędu. Wbudowane filtry i algorytmy wychwytują większość typowych błędów, literówek czy pomijania niektórych pól wniosków. Dodatkowo udostępniliśmy mechanizm pozwalający na pełne załatwienie sprawy przez internet, bez konieczności odwiedzania urzędu. Składają się na niego podpis elektroniczny lub Profil Zaufany oraz możliwość opłacenia wniosku przelewem elektronicznym.

Wirtualni wnioskodawcy nie muszą przesyłać oryginałów dokumentów. Wystarczy ich cyfrowe odwzorowanie (skan). Jedynie w przypadku, gdy mamy poważne wątpliwości co do autentyczności dokumentu, prosimy o przesłanie oryginału.

Innym sposobem jest wypełnienie wniosku na stronie urzędu, później jego wydrukowanie, podpisanie i przesłanie pocztą. Ale nawet ta metoda ułatwia i przyspiesza wydanie licencji. Dane wnioskodawcy mamy już w systemie. Sprawdzamy więc tylko formalną poprawność dokumentów i możemy przystąpić do wydania decyzji.

W ubiegłym roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło ponad 6 tys. wniosków o wydanie licencji maszynisty. Większość wniosków została złożona przez System Obsługi Licencji Maszynistów (SOLM). Wdrożenie systemu w styczniu 2017 r. ułatwiło i przyspieszyło składanie wniosków o wydanie licencji maszynisty, zarówno wnioskodawcom indywidualnym, jak i przedsiębiorcom kolejowym działającym w imieniu swoich pracowników.

W 2017 r. wydaliśmy 6 315 licencji maszynisty, a do tej pory zostało wydanych ponad 14 tysięcy licencji. Oznacza to, że znakomita większość maszynistów w Polsce posiada już dokumenty zgodne z nowymi przepisami. Nadal jednak czekamy na prawie 3 tysiące wniosków od czynnych maszynistów posiadających prawo kierowania pojazdem kolejowym. Powtórzę tu deklarację moich pracowników – złożenie wniosku do końca sierpnia daje gwarancję uzyskania licencji przed 29 października 2018 r. Po tym dniu posiadanie licencji maszynisty będzie obowiązkowe.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Ignacy Góra - Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS