NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Ignacy Góra: Na kolei nie ma równych i równiejszych

| Ignacy Góra 23.03.2017 26

Ignacy Góra: Na kolei nie ma równych i równiejszych
Koleje Mazowieckie na razie nie pojadą do ŁodziFot. Michał Szymajda, RK
– Podstawą wydawania wszystkich decyzji przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego są przepisy obowiązującego prawa. Taka zasada dotyczy również decyzji o przyznaniu otwartego dostępu wydanych w 2016 roku – pisze w komentarzu Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Regulował to uchylony art. 28r ustawy o transporcie kolejowym. Przepis wymuszał badanie wpływu nowych połączeń na warunki ekonomiczne usług świadczonych w ramach umowy PSC (Public Service Contract – umowy o świadczenie usług publicznych).

Przypominamy, że obecnie na podstawie zapisów ustawy z dnia 21 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, nie istnieje obowiązek posiadania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu. Ustawodawca przyjmując nowelizację, zdecydował o wydłużeniu tego okresu przejściowego o rok, do 31 grudnia 2017 r.

Dlatego też co najmniej dziwią pojawiające się głosy i opinie o trudnościach z uruchomieniem „pociągów komercyjnych”, ponieważ większość zainteresowanych przewoźników może uruchomić pociągi bez uzyskania decyzji o wolnym dostępie.

Z monitorowania rynku wynika, że sama zmiana ustawy nie wystarczy do uruchomienia połączenia. Przewoźnik przede wszystkim musi być odpowiednio przygotowany czyli dysponować suprastrukturą (m.in. środki trakcyjne) i personelem. Jak widać, takimi rezerwami przewoźnicy, w tym Koleje Mazowieckie, nie dysponują.

UTK realizuje wiele działań rozwijających konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce. Dzięki podejmowanym inicjatywom i wydanym decyzjom, zarządcy infrastruktury wprowadzili szereg korzystnych rozwiązań dla przewoźników kolejowych dotyczących m.in.: zasad przydzielania tras, możliwości modyfikacji parametrów pociągów, naliczania opłat za rzeczywistą masę pociągu, czy też obniżanie kategorii linii kolejowych na czas remontów i modernizacji, a także wypłacania kar i rekompensat.

Zdaniem UTK konkurencja może mieć pozytywny wpływ na wzrost jakości świadczonych usług czy też wynik materialno-finansowy. Jednak możliwość konkurowania na torach, jest również regulowana przepisami prawa, o czym nie należy zapominać.

Komentarz prezesa Urzędu Transportu Kolejowego "Rynek Kolejowy" publikuje w nawiązaniu do tekstu "KM chcą jeździć do Łodzi, UTK ten pomysł blokuje"
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Ignacy Góra - Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS