Podczas dyskusji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym powrócił temat budowy sieci kolei dużych prędkości. Duży port komunikacyjny mający obsługiwać dziesiątki milionów pasażerów zmienia wizję istniejących wcześniej planów sieci. Jednym z głównych założeń rządowego projektu CPK jest umożliwienie tam dojazdu koleją z największych polskich miast (poza Szczecinem) w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godziny. To kolejny argument pokazujący, że KDP jest w Polsce potrzebna - pisze Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Budowa KDP to nie tylko skok cywilizacyjny, ale niesie ze sobą wiele korzyści. Niewątpliwie zauważą je pasażerowie: wygodna podróż nowym taborem, nowe torowiska, nowe perony, większe bezpieczeństwo z uwagi na konieczność stosowania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym. Czas podróży takim pociągiem jest nieosiągalny dla przejazdu samochodem, tradycyjnym pociągiem czy nawet samolotem. KDP wymagają bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami, planowania potoków pasażerskich, właściwej obsługi podróżnych, zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom w obiektach infrastrukturalnych oraz na pokładzie pojazdów.
Kolej Dająca Poczucie bezpieczeństwa
KDP są z reguły budowane jako linie nowe lub towarzyszące już istniejącym, ale od nich odseparowane. Priorytetem powinna być całkowita separacja ruchu na liniach KDP od ruchu drogowego czy tym bardziej pieszego. Również liczba punktów styku z istniejąca siecią powinna być zminimalizowana. Dopiero taki poziom odseparowania może zapewnić należyty poziom bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego. Ten problem jest szczególnie odczuwalny w Polsce, gdzie statystycznie pociąg jadący trasę 100 km przejeżdża przez 65 przejazdów, z czego połowa jest chroniona tylko znakami drogowymi.
Kolej Dalekosiężnej Perspektywy
Strategiczną decyzją będzie prędkość maksymalna na planowanej polskiej KDP. Blisko 50 lat temu, podczas projektowania Centralnej Magistrali Kolejowej tak zaprojektowano jej trasę, że obecnie bez zmian jej profilu służy nam pozwalając na osiąganie prędkości rzędu 200 km/h i więcej. Tu inwestycja w przyszłość będzie się opłacać. I jeśli nawet obecnie ograniczymy się do budowy trasy z maksymalną prędkością 250 km/h, to samą trasę powinno wytyczyć się tak, aby w przyszłości pociągi mogły osiągać 300 km/h i nawet więcej.
Komfort Dla Podróżnych
Odpowiednia budowa nawierzchni, wózków, zawieszenia, wyciszenie pojazdów – to elementy mające podstawowy wpływ na komfort jazdy. Doświadczenia płynące od przewoźników z innych krajów pokazują, że tabor KDP musi gwarantować wysoki komfort jazdy.
Do poczucia komfortu należy też obsługa przedsprzedażna i obsługa podczas całej podróży. Tu wprawdzie nadrobiliśmy bardzo dużo zaległości, jednak daleko nam do ideału.
KDP to także dbałość o najsłabszych użytkowników systemu transportowego. Wszystkie pojazdy i obiekty kolei dużych prędkości muszą być w pełni dostępne, również dla osób z niepełnosprawnościami. Stąd konieczność rygorystycznego przestrzegania norm TSI związanych z dostępnością. Tu mamy się czym pochwalić, ponieważ Urząd Transportu Kolejowego jako jeden z pierwszych urzędów regulacyjnych w Polsce opracował i wydał kompleksowy podręcznik dla projektantów obiektów infrastruktury, z której korzystają klienci kolei.