Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Głubczyce chcą powrotu kolei. Towarowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Głubczyce chcą powrotu kolei. Towarowej
fot. Kasper Fiszer.Pociąg specjalny w Baborowie.
Urząd Miejski w Głubczycach chciałby udrożnienia odcinka linii nr 177 łączącego miasto z Baborowem. To połączyłoby ośrodek z całą siecią kolejową, a zatem pozwoliłoby na przewóz wytwarzanych tam płodów rolnych pociągami towarowymi, a nie ciężarówkami. Problemem jest jednak duża kwota niezbędna do odtworzenia przejezdności szlaku – nawet przy minimalnych parametrach technicznych potrzebne są ok. 2 mln zł.

W grudniu zeszłego roku po trzyletniej przerwie wznowiony został ruch towarowy na 12-kilometrowym odcinku linii nr 177 Pietrowice Wielkie – Baborów. Wcześniej przejezdność trasy utrzymywana była tylko na początkowym fragmencie z Raciborza do Pietrowic, gdzie odgałęzia się linia nr 194 do Kietrza. Wladze lokalne chciałyby, by czynny odcinek torowiska został wydłużony ponownie – z Baborowa do Głubczyc.

Jest zainteresowany nadawaniem płodów rolnych

Na razie nie ma mowy o wznowieniu zawieszonego w kwietniu 2000 r. ruchu pasażerskiego, ale otwarcie kolejnych trzynastu kilometrów łączącego województwa śląskie i opolskie ciągu miałoby znacznie usprawnić przewóz ładunków. – Transport kolejowy jest tańszy i bezpieczniejszy aniżeli drogowy, a ponadto zapewnia masowy przewóz towarów i odciąża drogi – argumentuje Jadwiga Królikowska z Urzędu Miejskiego w Głubczycach. Zwraca też uwagę na kwestie ekologiczne i mniejszą wypadkowość.

Przedstawicielka UM wskazuje, że miasto stara się o przywrócenie przejezdności od lat. Znalazło też podmioty, które chciałyby korzystać z transportu towarowego. – Połączeniem kolejowym z Baborowem ze względów logistycznych zainteresowana jest firma TOP Farms Głubczyce, jeden z największych producentów rolnych w Polsce zajmujących się produkcją zbóż, rzepaku, ziemniaków, buraków, a także mleka oraz wysokiej klasy mięsa z własnej produkcji bydła – mówi. Płody rolne stanowią trzon nadawanych ładunków także w Baborowie. Przewozy zboża zainaugurowało tam kilka miesięcy temu Ecco Rail.

Kto wyłoży pieniądze na remont?

– Zainteresowanie przewozami kolejowymi zgłaszają również inne firmy z terenu powiatu głubczyckiego, dla których masowy transport towarów koleją stanowi korzystną ofertę z punktu widzenia kosztów produkcji – uzupełnia Jadwiga Królikowska. O ile jednak zaoszczędzić mogliby potencjalni nadawcy, o tyle to właśnie pieniądze stanowią największą barierę w rozmowach dotyczących uprzedniego otwarcia trasy. – Koszty odtworzenia linii są poważnym problemem – przyznaje nasza rozmówczyni.

– Dla ruchu pociągów towarowych na tej trasie przy prędkości maksymalnej 40 km/h szacuje się je na kwotę około 2 mln zł. Stanowi to istotną barierę w rozmowach z koleją, a tym samym w działaniach, które podejmuje w tej materii gmina – ocenia Jadwiga Królikowska. Na razie nie wiadomo, kto mógłby wyłożyć tak duże środki. Czekamy na stanowisko zarządcy infrastruktury w tej sprawie.

Ruch pasażerski raczej nie wróci

Przypomnijmy, że od czasu zawieszenia ruchu pasażerskiego do Głubczyc kilkukrotnie podejmowano inicjatywy na rzecz jego odtworzenia. Petycję do opolskiego marszałka kierował w tej sprawie m.in. Obywatelski Komitet Głubczyce (2008). Nie przyniosła ona jednak konkretnych rezultatów, a zakładane obecnie parametry techniczne linii po odbudowie są zdecydowanie zbyt niskie do stworzenia atrakcyjnej dla podróżnych oferty rozkładowej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5