Partnerzy serwisu:
Tabor

EP09 z europejskim system sterowania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
15-04-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
EP09 z europejskim system sterowania
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, w Gliwicach trwa montaż urządzeń ERTMS/ETCS ma dwóch lokomotywach serii EP09. Lokomotywy przez sześć lat będą służyć PKP PLK w testach europejskiego systemu sterowania ruchem.

ERTMS (European Rail Traffic Management System) to system bezpiecznego sterowania ruchem wdrażanego przez Unię Europejską, który ma umożliwić ujednolicenie (interoperacyjność) kolei na terenie państw unijnych. System (European Train Control System) jest jego częścią – i właśnie z jego homologacją w Polsce dla pociągów Pendolino problemy ma Alstom. Na wymaganym przez PKP Intercity poziomie 2 (dwustronna komunikacja z lokomotywą eliminująca konieczność obserwacji semaforów) system jeszcze w kraju nie funkcjonuje.

Od wielu lat trwa wdrażanie ERTMS na linii kolejowej E30 na pilotażowym odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna. Ma zakończyć się w czwartym kwartale 2014 roku. Kolejnym krokiem są testy, które zweryfikują prawidłowe funkcjonowanie zamontowanych urządzeń. I właśnie do tego celu PKP Intercity będzie wynajmować zarządcy infrastruktury PKP PLK zmodyfikowane lokomotywy EP09. Próby odbędą się na odcinku magistrali E30 z Okmian do Zebrzydowy.

"Dziewiątki" tylko wypożyczane na testy

  – Pierwsza lokomotywa już znajduje się w Gliwicach na montażu, kolejna trafi tam po zakończeniu prac przy pierwszej – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka PKP Intercity Beata Czemerajda. Jak informuje PKP PLK, jednocześnie prowadzone są prace związane z uzyskaniem niezbędnych certyfikatów i dopuszczeniem do eksploatacji lokomotyw z nowymi urządzeniami. Po zamontowaniu urządzeń lokomotywy zostaną udostępnione do prowadzenia testów.

PKP Intercity nie chce podać wartości umowy z PKP PLK, zasłaniając się tajemnicą handlową. Dowiedzieliśmy się jednak, że będzie ona obowiązywać aż do 2020 roku. Jednak przewoźnik nie straci lokomotyw na ten okres – Lokomotywy będą prowadzić nasze pociągi. Testy nie będą prowadzone każdego dnia – mówi Beata Czemerajda.

Lokomotywy EP09 produkował Pafawag Wrocław w latach 1986–1997. Przewoźnik ma ich 46 (jedna lokomotywa została zniszczona podczas katastrofy pod Szczekocinami). Mogą jeździć z prędkością 160 km/h, dzięki czemu do czasu zakupu lokomotyw Siemens (Husarz) prowadziły najszybsze pociągi PKP Intercity. Do dziś EP09 prowadzą pociągi kwalifikowane, ale również niektóre połączenia TLK. Większość lokomotyw EP09 zostało przystosowanych do zabudowy urządzeń ETCS w 2012 i 2013 roku.

Zapóźnienie we wdrażaniu europejskich systemów

Co ciekawe, PKP Intercity kilkukrotnie próbowało zamontować ETCS w lokomotywach Husarz (system posiada tylko jedna z dziesięciu lokomotyw), jednak przetargów nie udało się rozstrzygnąć. W listopadzie zostało ogłoszone kolejne postępowanie w tym zakresie, jednak PKP Intercity do dziś nie zamknęło tego przetargu. Bez ETCS lokomotywy Husarz nie mogą jeździć wykorzystywać swojej maksymalnej prędkości (200 km/h). Podobnie jak Pendolino

Jeszcze gorzej wygląda wdrażanie europejskich systemów po stronie infrastruktury - PLK unieważniła w styczniu wszczęty na początku 2013 roku przetarg na opracowanie rezultatów studium wykonalności projektu budowy systemu infrastruktury GSM-R na liniach kolejowych zgodnie z harmonogramem „Narodowego Programu Wdrażania ERTMS”. Projekt wart był aż 1,32 mld zł, i miał otrzymać 800 mln zł dofinansowania unijnego.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Przeglądy EP09 ma wykonać zakład z Mińska Mazowieckiego

Tabor i technika

PKP Intercity: Przeglądy EP09 ma wykonać zakład z Mińska Mazowieckiego

Michał Szymajda 02 sierpnia 2022

Co z przyszłością EP09 w PKP Intercity?

Tabor i technika

Co z przyszłością EP09 w PKP Intercity?

Jakub Madrjas 20 czerwca 2022

Kolejny przetarg na naprawy EP09 PKP Intercity. Czy tym razem się uda?

Tabor i technika

Nie ma chętnych na naprawę EP09

Tabor i technika

Nie ma chętnych na naprawę EP09

Michał Szymajda 04 stycznia 2022

Zbliżają się kolejne naprawy P4 lokomotyw EP09

Tabor i technika

Zbliżają się kolejne naprawy P4 lokomotyw EP09

Michał Szymajda 28 września 2021

Zobacz również:

PKP Intercity: Przeglądy EP09 ma wykonać zakład z Mińska Mazowieckiego

Tabor i technika

PKP Intercity: Przeglądy EP09 ma wykonać zakład z Mińska Mazowieckiego

Michał Szymajda 02 sierpnia 2022

Co z przyszłością EP09 w PKP Intercity?

Tabor i technika

Co z przyszłością EP09 w PKP Intercity?

Jakub Madrjas 20 czerwca 2022

Kolejny przetarg na naprawy EP09 PKP Intercity. Czy tym razem się uda?

Tabor i technika

Nie ma chętnych na naprawę EP09

Tabor i technika

Nie ma chętnych na naprawę EP09

Michał Szymajda 04 stycznia 2022

Zbliżają się kolejne naprawy P4 lokomotyw EP09

Tabor i technika

Zbliżają się kolejne naprawy P4 lokomotyw EP09

Michał Szymajda 28 września 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5