Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, w Gliwicach trwa montaż urządzeń ERTMS/ETCS ma dwóch lokomotywach serii EP09. Lokomotywy przez sześć lat będą służyć PKP PLK w testach europejskiego systemu sterowania ruchem.
ERTMS (European Rail Traffic Management System) to system bezpiecznego sterowania ruchem wdrażanego przez Unię Europejską, który ma umożliwić ujednolicenie (interoperacyjność) kolei na terenie państw unijnych. System (European Train Control System) jest jego częścią – i właśnie z jego homologacją w Polsce dla pociągów Pendolino problemy ma Alstom. Na wymaganym przez PKP Intercity poziomie 2 (dwustronna komunikacja z lokomotywą eliminująca konieczność obserwacji semaforów) system jeszcze w kraju nie funkcjonuje.
Od wielu lat trwa wdrażanie ERTMS na linii kolejowej E30 na pilotażowym odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna. Ma zakończyć się w czwartym kwartale 2014 roku. Kolejnym krokiem są testy, które zweryfikują prawidłowe funkcjonowanie zamontowanych urządzeń. I właśnie do tego celu PKP Intercity będzie wynajmować zarządcy infrastruktury PKP PLK zmodyfikowane lokomotywy EP09. Próby odbędą się na odcinku magistrali E30 z Okmian do Zebrzydowy.
"Dziewiątki" tylko wypożyczane na testy
– Pierwsza lokomotywa już znajduje się w Gliwicach na montażu, kolejna trafi tam po zakończeniu prac przy pierwszej – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka PKP Intercity Beata Czemerajda. Jak informuje PKP PLK, jednocześnie prowadzone są prace związane z uzyskaniem niezbędnych certyfikatów i dopuszczeniem do eksploatacji lokomotyw z nowymi urządzeniami. Po zamontowaniu urządzeń lokomotywy zostaną udostępnione do prowadzenia testów.
PKP Intercity nie chce podać wartości umowy z PKP PLK, zasłaniając się tajemnicą handlową. Dowiedzieliśmy się jednak, że będzie ona obowiązywać aż do 2020 roku. Jednak przewoźnik nie straci lokomotyw na ten okres – Lokomotywy będą prowadzić nasze pociągi. Testy nie będą prowadzone każdego dnia – mówi Beata Czemerajda.
Lokomotywy EP09 produkował Pafawag Wrocław w latach 1986–1997. Przewoźnik ma ich 46 (jedna lokomotywa została zniszczona podczas katastrofy pod Szczekocinami). Mogą jeździć z prędkością 160 km/h, dzięki czemu do czasu zakupu lokomotyw Siemens (Husarz) prowadziły najszybsze pociągi PKP Intercity. Do dziś EP09 prowadzą pociągi kwalifikowane, ale również niektóre połączenia TLK. Większość lokomotyw EP09 zostało przystosowanych do zabudowy urządzeń ETCS w 2012 i 2013 roku.
Zapóźnienie we wdrażaniu europejskich systemów
Co ciekawe, PKP Intercity kilkukrotnie próbowało zamontować ETCS w lokomotywach Husarz (system posiada tylko jedna z dziesięciu lokomotyw), jednak przetargów nie udało się rozstrzygnąć. W listopadzie zostało ogłoszone kolejne postępowanie w tym zakresie, jednak PKP Intercity do dziś nie zamknęło tego przetargu. Bez ETCS lokomotywy Husarz nie mogą jeździć wykorzystywać swojej maksymalnej prędkości (200 km/h). Podobnie jak Pendolino
Jeszcze gorzej wygląda wdrażanie europejskich systemów po stronie infrastruktury - PLK unieważniła w styczniu wszczęty na początku 2013 roku przetarg na opracowanie rezultatów studium wykonalności projektu budowy systemu infrastruktury GSM-R na liniach kolejowych zgodnie z harmonogramem „Narodowego Programu Wdrażania ERTMS”. Projekt wart był aż 1,32 mld zł, i miał otrzymać 800 mln zł dofinansowania unijnego.