PKP Intercity za kilka dni odbierze z Newagu Gliwice pierwszy z przebudowanych elektrowozów EP09. Będzie to pierwszy pojazd z systemem sterowania ERTMS/ETCS poziom 2 w kraju, wymaganym w kontraktach m. in. na Pendolino, Darty i Flirty.
Od wielu lat trwa wdrażanie ERTMS na linii kolejowej E30 na pilotażowym odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna. Ma zakończyć się w czwartym kwartale 2014 roku. Kolejnym krokiem są testy, które zweryfikują prawidłowe funkcjonowanie zamontowanych urządzeń. Do tego celu PKP Intercity będzie wynajmować zarządcy infrastruktury PKP PLK zmodyfikowane lokomotywy EP09. Próby odbędą się na odcinku magistrali E30 z Okmian do Zebrzydowy.
Jednocześnie prowadzone są prace związane z uzyskaniem niezbędnych certyfikatów i dopuszczeniem do eksploatacji lokomotyw z nowymi urządzeniami. Po zamontowaniu urządzeń lokomotywy zostaną udostępnione do prowadzenia testów. PKP Intercity nie chce podać wartości umowy z PKP PLK, zasłaniając się tajemnicą handlową. Dowiedzieliśmy się jednak, że będzie ona obowiązywać aż do 2020 roku. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Jak poinformowała nas Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity, Pierwsza lokomotywa EP09 z zabudowanym systemem ERTMS p.2 za kilka dni zostanie odebrana przez PKP Intercity. - Druga wróci z zabudowy pod koniec lipca - mówi Czemerajda. Będzie to pierwszy tabor w Polsce z systemem ERTMS p.2. Podobnie jak ERTMS p.1 w lokomotywie Husarz, będzie on jedynie modułem testowym. Stosowanie systemu w regularnej eksploatacji jest niemożliwe - brakuje infrastruktury torowej, niezbędnej do testów.