Zgłoszona kilka miesięcy temu do mechanizmu CEF elektryfikacja linii Węgliniec – Zgorzelec ma wkrótce wystartować. PKP PLK dokonały już otwarcia ofert w przetargu na wykonawcę inwestycji.
Projekt obejmuje opracowanie projektów wykonawczych i na ich podstawie realizację robót budowlanych dotyczących elektryfikacji linii kolejowych nr 278, 274 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec – granica państwa. W ramach zadania sieć trakcyjna zostanie rozpięta nad 27-kilometrowym odcinku linii 278 oraz 400-metrowym fragmencie linii 274. Inwestycja prowadzona jest w systemie „projekt i budowa”. Na realizację PLK przewidziała 19 miesięcy.
Celem projektu jest usunięcie wąskiego gardła związanego z brakiem możliwości prowadzenia pociągów trakcją elektryczną na wspomnianym odcinku. Realizacja projektu ma przyczynić się do podniesienia jakości usług przewozowych i usprawnienia funkcjonowania transportu kolejowego w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Wpłynie na zmniejszenie kosztów eksploatacji, zmniejszenie emisji spalin i poprawę stanu środowiska naturalnego. Poprawa funkcjonowania linii kolejowej zwiększy dostępność transportu kolejowego, jego efektywność i konkurencyjność w stosunku do innych gałęzi transportu.
Duże oszczędności
Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana na mocy kryterium ceny (60 proc.), terminu realizacji oraz czasu zamknięć torowych (po 20 proc.). Potencjalni wykonawcy muszą się wykazać dostępem do palownicy do wbijania fundamentów pod słupy sieciowe, pociągu fundamentowo – słupowego i dwóch pociągów sieciowych do potokowej wymiany sieci trakcyjnej. Oferty powinniśmy poznać pod koniec marca.
W przetargu wystartowało czterech oferentów. Budżet przygotowany przez PKP PLK na to zadanie wyniósł 86,1 mln zł brutto. Z kolei najtańszą ofertę złożyła PKP Energetyka, która zaproponowała prace za 40,7 mln zł. Oznacza to, że oferta ta jest aż o połowę tańsza od kosztorysu. Wykonawca zaoferował również, że wykona zadanie w 14 miesięcy oraz udzieli na prace gwarancji na 72-miesiące.
Drugie w kolejności jest konsorcjum firm Electren z Hiszpanii oraz Trakcja System z Wrocławia. Tutaj oferta opiewa na 45,9 mln zł brutto oraz te same parametry jakościowe. Droższą ofertę złożył Torpol – 49,2 mln zł brutto, który z kolei zaoferował również dłuższy czas wykonania zamówienia – 15 miesięcy. Najdroższa oferta pochodzi zaś od Trakcji PRKiI, która zaoferowała prace za 57,5 mln zł brutto.
Rozliczenie do 2020 roku
Projekt zgłoszono do II naboru CEF, w którym otrzymał dofinansowanie. Jego realizację zaplanowano w latach 2017–2019, zaś sam projekt trzeba rozliczyć do końca 2020 roku. Dofinansowanie dla PLK to 19,1 mln euro. Pierwotnie elektryfikacja miała się zakończyć w 2017 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.